Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen"— Præsentationens transcript:

1 Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Ane Qvortrup Lektor Institut for Kulturvidenskaber Syddansk Universitet 25/4 2018

2 Workshoppens temaer Typer af data Brug af data Behov for data
Udvikling af data

3 Typer af data Eksamens- og prøveresultater Trivselsundersøgelser
Løfteevne Undervisningsmiljøvurderinger Undervisningsevalueringer Læringsdata Risiko for, at data vil ensrette blikket i de professionelle læringsfællesskaber mod det, data måler på, fx læringsoutcome i en matematiktest. Der ligger en udfordring i, at producere data, der siger noget om undervisningsdeltagelse i bredere forstand.

4 Hvilke typer data bruger I?
Typer af data Eksamens- og prøveresultater Trivselsundersøgelser Løfteevne Undervisningsmiljøvurderinger Undervisningsevalueringer Læringsdata Risiko for, at data vil ensrette blikket i de professionelle læringsfællesskaber mod det, data måler på, fx læringsoutcome i en matematiktest. Der ligger en udfordring i, at producere data, der siger noget om undervisningsdeltagelse i bredere forstand. Hvilke typer data bruger I?

5 Behov for data Didaktisk og pædagogisk teori Erfarings-viden
Uddannelses- forskning Fundamentet

6 Øvelse 1 Hvad er et vigtigt emne ift. elevdeltagelse i undervisningen?
Udfyld skabelonen for det valgte emne _RUIYHk2bQwNTNIKcXqSk/edit?usp=sharing Læringskontekst (klasse, elever, fag teknologier mv.) Aktivitet (procesmål) Mål (resultatmål) Antagelse om aktivitetens tilpasning til læringskonteksten Når jeg gør x… i denne kontekst så får eleven mulighed for at deltage på y-måde… …som giver z-læring De unge vil selv vælge deres relationer med hinanden (receptionist uddannelse), og det sociale er noget snævert Læreren flytter dem rundt hver dag i det korte forløb, hvor eleverne skal udvise nysgerrighed for og skabe dialog i nye situationer At gøre dem parate til hele tiden at kunne være på, interagere med nye mennesker og lære dem at kende

7 Øvelse 1 Hvad er et vigtigt emne ift. elevdeltagelse i undervisningen?
Udfyld skabelonen for det valgte emne _RUIYHk2bQwNTNIKcXqSk/edit?usp=sharing Læringskontekst (klasse, elever, fag teknologier mv.) Aktivitet (procesmål) Mål (resultatmål) Antagelse om aktivitetens tilpasning til læringskonteksten Når jeg gør x… i denne kontekst så får eleven mulighed for at deltage på y-måde… …som giver z-læring De unge vil selv vælge deres relationer med hinanden (receptionist uddannelse), og det sociale er noget snævert Læreren flytter dem rundt hver dag i det korte forløb, hvor eleverne skal udvise nysgerrighed for og skabe dialog i nye situationer At gøre dem parate til hele tiden at kunne være på, interagere med nye mennesker og lære dem at kende

8 Ane Qvortrup, Lektor, PhD, Uddannelsesvidenskab, almen didaktik
Brug af data Mål Mål Mål Evaluering Problem Evaluering Problem Evaluering Problem Indsats Indsats Udvikling Indsats Ane Qvortrup, Lektor, PhD, Uddannelsesvidenskab, almen didaktik

9 Brug af data “it’s good to have data to help you make better, more-informed decisions and to allow you to intervene before it’s too late. It’s good to be able to learn more, about how your students are doing.” (Ibid.:171). Det er vigtigt at komme bag om tallene og diskutere de styrker og svagheder, de er udtryk for Data aldrig et mål i sig selv. Data skal kun bruges, hvor de er relevante for at kende og forbedre elevers muligheder. Diskussioner baseret på data, har for ofte fokus på mangler og på problemer. Det er vigtigt, at de retter sig mod at forbedre elevers læringsmuligheder.

10 Brug af data “it’s good to have data to help you make better, more-informed decisions and to allow you to intervene before it’s too late. It’s good to be able to learn more, about how your students are doing.” (Ibid.:171). Det er vigtigt at komme bag om tallene og diskutere de styrker og svagheder, de er udtryk for Data aldrig et mål i sig selv. Data skal kun bruges, hvor de er relevante for at kende og forbedre elevers muligheder. Diskussioner baseret på data, har for ofte fokus på mangler og på problemer. Det er vigtigt, at de retter sig mod at forbedre elevers læringsmuligheder. Hvordan bruger I data? I hvor høj grad understøtter det etableringen af et professionelt læringsfællesskab?

11 Udvikling af data Hvilken data skal bruges til at finde ud af, om antagelsen holder? Hvad har I af data/ hvad har I ikke? Hvilke small measures kan anvendes? eakqCwz0ZzuI_eP947gE/edit?usp=sharing

12 Diskussion/opsamling
Hvad er det sværeste ved dette arbejde? Hvordan kan lærerarbejdet organiseres rundt om? Hvordan bruger man data i de forskellige organiseringer?


Download ppt "Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google