Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udvikling af modeller og metoder til differentiering

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udvikling af modeller og metoder til differentiering"— Præsentationens transcript:

1 Udvikling af modeller og metoder til differentiering
SIP 3 Udvikling af modeller og metoder til differentiering Billeddias Udskift baggrundsbillede: Indsæt nyt billede fra fil (Indsæt > Billede > Fra fil) Billedets størrelse skal være 25,4 cm x 19,05 cm og placeres 0 cm fra top og 0 cm fra venstre kant. (Højreklik på billedet og vælg formater billede. Indsæt koordinater og størrelse. Klik OK) Højreklik på billedet og vælg rækkefølge > Placer bagerst. Slet det gamle billede. Herefter er det nye billede synligt. Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3 Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne – SIP 3 Side 1

2 Hvorfor differentiering?
Aftalen om reform af erhvervsuddannelser – fra nice to do - need to do! En nødvendig tilgang for at vi kan opnå målene med reformen Nødvendigt for at kunne tilpasse undervisningen til den enkelte elev (zone for nærmeste udvikling) så den enkelte elev bliver så dygtig som muligt Nødvendigt af organisatoriske og strukturelle årsager Mirakelkur? Aftaleteksten: Mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse Mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre eleverne, så de bliver så dygtige som de kan Skolerne forpligtes til at indføre og anvende metoder til differentiering Skolens mål for udvikling af metoder til undervisningsdifferentiering fremgå af skolens didaktiske og pædagogiske grundlag, samt indgå i handlingsplaner for øget gennemførsel Hvis vi skal opfylde mål 2 med at fastholde elevene på erhvervsuddannelserne, er det nødvendigt at vi tager udgangspunkt i det niveau eleverne er på og tilrettelægger undervisningen derudfra, for at sikre, at elevene oplever en progression i deres læring, samt et vedholdende motivation for uddannelsen. Undervisningsdifferentiering er ikke én særlig metode, men en tilgang til det at undervise. Udgangspunktet for differentiering er fagligt, socialt og motivationsmæssigt (Pernille Hjermov) Hvorfor skal vi arbejde med niveaudelt undervisning? For at eleverne kan blive så dygtige som de kan (mål 3). For at eleverne ikke bliver begrænset et holdet, og fordi at elevernes udvikling ikke er lineær i klasse, men i stedet sker i forskellige takter (Karin Svejgaard). Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3

3 Organisatorisk og strukturel nødvendighed - GF 1
Eux Grundfag dansk: Niveau E Niveau C Valgfag Erhvervsfag 3, niveau 1 & 2 Niveaudelte grundfag Grundfagsbekendtgørelsen stiller krav om at eleven hæver sig 2 niveauer på dansk til E eller C niveau Eleven har mulighed for at vælge erhvervsfag 3 som valgfag og arbejde med faget på et højere niveau Eleven kan benytte valgfagsundervisningen til at arbejde med de grundfag, som er nødvendige for at kunne opnå overgangskravet til hovedforløbet Erhvervsfagene forudsætter, at der tages udgangspunkt i den enkelte elev. Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3

4 GF2 Ungespor /voksenspor/ eux (organisatorisk differentiering)
Det uddannelsesspecifikke fag (undervisningsdifferentiering) Valgfag (niveaudeling) Med reformen indføres kravet om at inddele eleverne i voksen/ungesporet, som er en organisatorisk differentiering. I den almindelig undervisning på grundforløb 2 i det uddannelsesspecifikke fag, vil der være krav om at anvende undervisningsdifferentiering, da eleverne har forskellige forudsætninger for uddannelsen på baggrund af tidligere uddannelse, praksiserfaring m.v. Med elevernes forskellig forudsætninger skal valgfagsundervisningen anvendes differentiere for at opnå overgangskravet til hovedforløbet. Niveaudeling (Karin Løvenskjold Svejgaard) Undervisningsdifferentiering (Pernille Hjermov) Differentiering med it (Jeppe Bundsgaard) Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3

5 Hovedforløbet Valgfag og valgfri specialefag
Fag på højere niveau end det obligatoriske Talentspor – mindst 25% af undervisningen foregår på højere niveau EUX forløb Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3

6 Erfaringer fra skolernes handlingsplaner
Projektorganisering på tværs af faglighederne, så eleverne bliver udfordret uanset elevens faglige niveau (Uddannelsescenter Ringkøbing / Skjern). Aldersdifferentiering i klasserne, samt opdeling i hold boglig/praktisk tilgang, hvor eleverne med praktisk tilgang 1 dag om ugen var i en virksomhed. (Vestfyns handelsskole). Der arbejdes med opgaver med forskellige sværhedsgrader, opgaver med samme mål med i forskelligt tempo, elevtilpasset delmål og tidsfrister for enkeltprojekter (Herningsholm Erhvervsskole). Skolerne har allerede rigtig mange gode erfaringer med differentiering. Dette er et udpluk for skolernes handlingsplaner for øget gennemførsel, hvor de har evalueret deres arbejde med styrket differentiering. Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3

7 Krav til undervisningens tilrettelæggelse
Mange bolde i luften Differentiering Krav til undervisningens tilrettelæggelse Fællesskab Fagligt og socialt Kollaborativt princip Praksisnært/praksisbaseret Anvendelsesorienteret Helhedsorienteret Tværfagligt Ungdomsuddannelsesmiljø Voksenmiljø Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3

8 Fokus på læreren Hvordan kan læreren opleve at have styr på sin undervisning, når undervisningen differentieres? Undervisningens mål er ofte blevet oversat til pensum og produkter Når eleverne ikke ”går i takt” Hvordan bliver læreren tryg? Hvordan kommer læreren til at opleve at kunne sikre sig, at eleverne når målene? Nøgleord: Lærersamarbejde, systematisering og evaluering af læreproces Pas på… Differentiering er ikke = eleven har ansvar for egen læring Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3

9 Fokus på lederen Sikre struktur og grundlag for, at undervisningens differentiering bliver systematiseret Fokus på evaluering – feedback og forward Fokus på organisatorisk ramme for differentiering Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3

10 Mål for digitaliseringen
Dette slide erstattes af bidrag fra STIL Ledelse og implementering af fælles pædagogisk og didaktisk grundlag Videndeling Ændrede tilrettelæggelsesformer for undervisningen Kobling mellem skole- og praktikforløb Fra strategi for den digitale erhvervsuddannelse: Ad. 1: Hvordan forandres den digitale indsats? Er det en lokal pædagogisk strategi, i undervisningsplanerne, i kvalitetsarbejdet? Hvordan skal der ske udvikling af lærernes digitale kompetencer? – sidemandsoplæring, etablering af ”digiteams” efteruddannelse, etablering af lærenetværk eller vidensfora? Hvad er tidsperspektiver for udviklingen? Hvilke ressourcer er der afsat til kompetenceudvikling, udstyr og software? Ad. 2: Hvilke krav stilles lokalt på skolerne til lærernes deling af erfaringer, undervisningsmateriale, forløb? Stillingtagen blandt ledelse/lærere til i hvilken grad de vil involveres sig i lokale, regionale og nationale videndelingsfora. Ad. 3: Hvilken It-didaktisk ramme anvender skolen? Kan den enkelte lærer selv vælge eller har skolen udvalgt nogle særlige undervisningsformer? Hvordan skabes grundlaget for differentiering – via test? Og hvor ofte følges der op på disse tests i forløbet? Ad. 4: Hvordan udnyttes digitaliseringen til at styrke koblingen mellem skole og praktik? Skal eleverne arbejde med e-portfolio? Hvordan kan skolen understøtte praktikken i at anvende den digitale planform til videndeling mellem skole og praktik? Hvordan kan skolen udnytte sin viden om elevens praktikforløb? Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3

11 Fokus på SIP3 Niveaudeling (Karin Løvenskjold Svejgaard)
Undervisningsdifferentiering (Pernille Hjermov) Differentiering med it (Jeppe Bundsgaard) Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3

12 Status på reformen Optagelsesprøver Kvalitetspanel Udbud
2. runde af eux Euv – 2 vejledninger er udsendt Implementeringsbesøg på 5 erhvervsskoler 2 Euv vejledninger er udsendt: STAR styrelsen for arbejdsmarked og rekrutering (Vejledning) og UVM’s vejledning. Findes på uvm.dk RKV – er i gang og er en udfordring for skolerne Tjek med Maria hvad der skal stå i denne slide? Skoleudvikling i praksis for erhvervsuddannelserne. SIP 3


Download ppt "Udvikling af modeller og metoder til differentiering"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google