Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kvalitetsmål i uddannelsessektoren

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kvalitetsmål i uddannelsessektoren"— Præsentationens transcript:

1 Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Billeddias Udskift baggrundsbillede: Indsæt nyt billede fra fil (Indsæt > Billede > Fra fil) Billedets størrelse skal være 25,4 cm x 19,05 cm og placeres 0 cm fra top og 0 cm fra venstre kant. (Højreklik på billedet og vælg formater billede. Indsæt koordinater og størrelse. Klik OK) Højreklik på billedet og vælg rækkefølge > Placer bagerst. Slet det gamle billede. Herefter er det nye billede synligt. ved direktør for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Jacob Holbraad Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

2 Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK)
I STUK samles arbejdet med kvalitetsudvikling og reformimplementering, kvalitetstilsyn, læringskonsulenter m.v. Fokus på: Implementering af reformer og samarbejde. Understøttelse af skolernes arbejde med implementering og kvalitetsudvikling af uddannelserne. Der skabes et stærkt fagligt miljø for vidensopbygning. Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

3 Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK)
Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

4 EUD reformen: 4 klare kvalitetsmål
De 4 klare mål bliver omdrejningspunktet: Skolernes kvalitetsarbejde målrettes de klare mål Handlingsplanerne fokuserer på skolernes resultater på de klare mål Kvalitetstilsynet tager udgangspunkt i de klare mål Faste, klare og operationelle indikatorer for skolernes bidrag til opfyldelsen af de klare mål Opgøres på skoleniveauer Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

5 EUD reformen: Kvalitetsmål
Skolernes kvalitetsarbejde og kvalitetstilsynet tager udgangspunkt i 7 hovedindikatorer for de klare mål: Klare mål 1: Flere elever skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse H1: ”Antallet af elever, der søger ind på den enkelte skole direkte fra 9. eller 10. klasse” Klare mål 2: Flere skal fuldføre en erhvervsuddannelse H2: ”Andel elever, som gennemfører grundforløbet og får en uddannelsesaftale” H3: ”Socioøkonomisk referencemodel – skolernes løfteevne” Klare mål 3: Erhvervsuddannelserne skal udfordre eleverne, så de bliver så dygtige, de kan H4: ”Andel elever med fag på højere niveau end det obligatoriske” H5: ”Beskæftigelsesfrekvens for nyuddannede” Klare mål 4: Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes H6: ”Elevtrivsel” H7: ”Aftagertilfredshed” 3. Erhvervsuddannelserne skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. ”Andel elever med fag på højere niveau end det obligatoriske” ”Beskæftigelsesfrekvens for nyuddannede” 4. Tilliden til og trivslen på erhvervsskolerne skal styrkes ”Elevtrivsel” ”Aftagertilfredshed” Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

6 EUD reformen: Handlingsplaner – det fremtidige koncept
Fokus i handlingsplanerne: Skolens resultater på de 7 hovedindikatorer Det fælles pædagogisk didaktiske grundlag Det praktikpladsopsøgende arbejde Handlingsplansarbejdet skal være en integreret del af skolernes styring og planlægning: Ultimo september: De obligatoriske data til brug for handlingsplanerne og kvalitetstilsynet offentliggøres i datavarehuset. Januar: Offentliggørelse af handlingsplaner på skolernes hjemmesider. Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

7 EUD reformen: Kvalitetstilsyn
Kvalitetstilsynet målrettes mod at understøtte reformens intentioner og skolernes bidrag til at opfylde de klare mål. Kvalitetstilsynet skal: Identificere skoler der er vedvarende udfordret på baggrund af indikatorer for skolernes faglige niveau og kvalitet Være gennemsigtigt og proaktivt Gennemføres i en tæt og forpligtende dialog med skolerne Fase 1 til fase 4 Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

8 ”Dialogbaseret kvalitetstilsyn”
Tilsynet virker gennem: Målbare indikatorer for centralt fastlagte kvalitetsmål Monitorering af uddannelsesområderne Dialog: Opfølgning over for vedvarende udfordrede skoler Åbenhed og gennemsigtighed: Klare, offentligt tilgængelige og på forhånd kendte datakilder og indikatorer Klarhed i sektoren om tilsynets formål og metoder Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

9 Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

10 ”Dialogbaseret kvalitetstilsyn”
Den overordnede ramme for STUK`s tilsynsopgaver Fagligt tilsyn med undervisning, resultater, prøver m.m. Økonomisk tilsyn med økonomi, drift m.m. Kvalitetstilsynet sætter fokus på: Kvaliteten i uddannelserne Resultater – faglige og økonomiske Skolernes lokale arbejde med kvalitetsudvikling Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

11 ”Dialogbaseret kvalitetstilsyn”
Tre tilsynsspor Enkeltsags- tilsyn Typisk regelbrud eller lovbestemt kontrol Tilsyn med enkelte skoler Risikobaseret tilsyn Kvalitetsindikatorer Monitorering Analyse Opfølgning Tematisk tilsyn Fokus på et aktuelt emne Flere skoler samtidigt

12 EUD reformen: Kvalitetsmål
Principperne for indikatorerne for de klare mål: Enkelhed og gennemsigtighed Aktualitet Sammenhæng Opgøres på skoleniveau Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

13 EUD reformen: Kvalitetstilsyn
Kvalitetstilsynets faser: Fase 1: Landdækkende screening på de 7 hovedindikatorer med efterfølgende udvælgelse af et større antal skoler. Fase 2: Yderligere kvalificering af udvælgelsen ved en udvidet analyse/undersøgelse af de udvalgte skoler i fase 1. Fase 3: Styrelsen vurderer på baggrund af kort redegørelse fra de udvalgte skoler i fase 2, om tilsynet skal videreføres. Fase 4: Dialog med de udvalgte skoler i fase 3. Kan foregå sideløbende med udarbejdelsen af handlingsplaner. Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

14 EUD reformen: Handlingsplaner – det fremtidige koncept
Det indholdsmæssige fokus i handlingsplanerne: Skolens resultater på de 7 hovedindikatorer Det fælles pædagogisk didaktiske grundlag Det praktikpladsopsøgende arbejde Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

15 Datavarehuset Stiller data til rådighed i løbet af 2015-2016
Data skal være lettilgængelige og pædagogisk i rapporteringen Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

16 Kvalitetsmål og tilsynet på AMU og det gymnasiale område
Ingen politisk opstillede klare mål, som tilsynet med de to områder skal tage udgangspunkt i. Det gymnasiale område: Der er gennemført risikobaseret tilsyn med stx (2013) og 2 årige hf (2014) efter modellen for kvalitetstilsynet på eud. Screeninger med udgangspunkt i indikatorerne eksamensresultat, overgang til videregående uddannelse, frafald og løfteevne. I 2015: Tilsyn med htx og hhx. Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015

17 Kvalitetsmål og tilsynet på AMU og det gymnasiale område
AMU-området: Fremadrettet større fokus på risikobaseret tilsyn og kvalitetsudvikling i AMU Arbejde i gang med at opstille kvalitetsmål og udvikle en model for risikobaseret tilsyn. Videreudvikling af evalueringssystemet VisKvalitet.dk. Titeldias Oplæg ved Danske Erhvervsskolers Årsmøde 2015, april 2015


Download ppt "Kvalitetsmål i uddannelsessektoren"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google