Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Fortællerum og tendenser  Tegn og succeskriterier  Indsamlingsmetode – intro  Spørgeskemaer.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Evaluering i et narrativt perspektiv v/ Hanne Fredslund
Advertisements

Kvantitative metoder
Opstartsworkshop Tirsdag d. 17. marts 2015.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland. Program for dagen  Intro til Doku:SEN  Statistik  Evaluering og Narrativer  Intro til Indsatsteori  Indsatsteori.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Doku:SENtorium Onsdag d. 3. februar Program for dagen  Velkommen og Fortællerum  Genopfriskning – Formålet med Doku:SEN  Evalueringsspørgsmål.
Doku:SENtorium Torsdag d. 29. oktober Velkommen Programmet for dagen  Refleksionsøvelse  Fortællerrum  Narrativ evaluering Frokost  Sparringsrum.
HANDLING OG PLAN1 Kvalitetssystem – indsatser og selvevaluering Krav – ideer fra sidst: Kvalitetssystem udvikles i samarbejde mellem skoler og SIIP Systemet.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Fortællerrum  Den narrative samtale  Samtalesalon Frokost  Spørgeskema  Interviews.
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Opstartworkshop Onsdag d. 16. marts Velkommen Programmet for i dag  Baggrund og koncept  Intro til indsatsteori og brainstorming  Aktivitetskæde.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. april Velkommen Program for dagen  Opsamling  Sparringsrum 2 & 2  Tegn og succeskriterier Frokost  Klargøring.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
LUVM Doku:SENtorium Tirsdag d. 26. januar Program for dagen  LU rum  Fortællerrum  Bytte – Bytte  Samtalesalon  Indsatsteori som redskab i.
DokuSENtorium Tirsdag d. 16. august Program  Velkommen  Opsamling fra sidst v/Louise  Sparringsrum – Antagelser og virkninger  Sparringsrum.
Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel
Gennemførelse Lektion 6 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
Ungdommens Folkemøde
Indsatsteori for årshjulet (EN)
Kreative metoder i forebyggelsen af MSB
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Præsentation Flakkebjerg Efterskole. Hvad er det for et sted?
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kort om mig: Oprindeligt udd cand.scient.pol
Oplæg om metoder Vejle 14. Januar 2010.
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Indsatsteori for Statistik
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Aktivitet/Kerneelement Resultater (kort sigt) Resultater (lang sigt)
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Stresshåndteringsgruppe
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Innovationsforløb Modul 3 ©
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Erfaringer fra en kritisk ven
Demokrati og medborgerskab
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
MUNDTLIG FREMSTILLING
Videnskabeligt projekt
Innovation i humanistiske fag
Nyt fra forskningen – med fokus på kvalitet og kvalitetssikring
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Samfundsvidenskaberne
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
Adgang til egne data IT-Arkitekturrådet d It-Arkitekturrådet
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Værktøj 8: Supervision og sparring
Præsentationens transcript:

Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland

Program for dagen  Fortællerum og tendenser  Tegn og succeskriterier  Indsamlingsmetode – intro  Spørgeskemaer  Interviews  Den narrative (evaluerings)samtale  Samtalesaloner

Siden sidst - Fortællerrum Hvordan har det været at arbejde med indsatsteori?  Fordele  Udfordringer Tendenser  Forskellige steder i processen  Udfordring/ formål hænger sammen med virkninger!  Antagelser – hvornår er det en antagelse eller en påstand?  Kreative folk = kreative opstillinger  Opstillingen – Meget lineær…

Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningern e? - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Formål

Hvor langt i processen er I? Fase 1 Trin 1 Fase 1 Trin 2 Fase 2 Trin 1 Fase 2 Trin 2 Fase 1 Trin 1 Fase 1: Opstil en indsatsteori Trin 1: Introduktion, meningsskabelse og første udkast Trin 2: Klargør indsatsteori til evaluering Fase 2: Evaluering og erfaringsopsamling Trin 1: Foretage evaluering Trin 2: Erfaringsopsamling

Indsatsteori Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode Tegn Succeskriteriu m Dataindsamlin gs-metode

Tegn Afholdelse af juni-konference Hovedformål Finde ud af hvad de unges udbytte af at deltage i US- aktiviteter er Tilbyde og facilitere redskaber og metoder til medlems- skolerne til at frembringe viden om de unges udbytte At skabe mening og forståelse for dokumentations -behovet vil føre til motivation for at dokumentere Et attraktivt udstillingsrum for Doku:SEN- skolerne skaber motivation for at frembringe valid viden om de unges udbytte Alle medlemsskoler bruger Doku:SEN Indsam.metode Spørgeskema, digitalt, okt-nov Antagelser Kortsigtede virkninger FormålAktiviteter Udfordring Langsigtede virkninger Doku:SEN- skolerne får viden om de unges udbytte USF videreformidler viden om de unges udbytte Omverdenen efterspørg, hvad de unge får ud af at deltage i aktiviteter i US, og det kan statistikken ikke vise. Underformål Stille redskaber og metoder til rådighed for US, der kan indsamle viden om de unges udbytte af deltagelsen, som kan videre- formidles på lokalt såvel som landsplan At skabe rum til refleksion og sparring  forståelse for og udvikling af brugen af redskaber og metoder Alle medlemsskoler kender til Doku:SEN Doku:SEN- skolerne har implementeret redskaber og metoder USF’s interessenter efterspørg viden, indsamlet via Doku:SEN Kendskab til Doku:SEN blandt medlemmerne Doku:SEN- skolernes regelmæssige og systematiske brug af redskaber og metoder sikrer valide resultater En regelmæssig opfølgning sikrer brug af redskaber og metoder samt fremdrift i processen Skolerne bruger redskaber og metoder mere end 1.sæson/årshjul Tegn Skolerne bruger redskaberne og metoderne Tegn USF følger op mundtlig og skriftlig Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov Tegn Medlemmerne kan gengive hvad Doku:SEN er Indsam.metod e Spørgeskema, digitalt, okt-nov USF modtager viden om de unges udbytte 1-5 år 6-8 år Succeskriteriu m Halvdelen af skolerne i årshjulet er med efter jul Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling Indsatsteori for årshjulet (EN) Succeskriteriu m USF modtager viden fra 15% af skolerne Indsam.metod e Opgørelse / sammentælling

Optælling af kursuslister (år nul: 2013/14) At få ungdomsskoler til at indberette valide data inden deadline (1/10) At skabe en valid, kvantitativ opgørelse over ungdoms- skolernes aktivitetsniveau så hurtigt som muligt efter endt skoleår USF faciliterer processen omkring at indhente valide data Klar kommunikation fører til forståelse af og indblik i processen Regelmæssig kontakt til ungdomsskolerne og opfølgning sikrer indberetning af data inden for deadline Ungdomsskoler bruger aktivt statistik- vejledningen Ungdomsskoler indberetter valide data Afholdelse af statistik- workshop Ungdomsskoler bruger USF ved tvivlsspørgsmål USF bruger mindre tid på validering Efter 5 år har 60% af ungdomsskolern e været til statistik- workshop Alle ungdomsskoler har indberettet pr. 1/10 USF har kontaktet max 50% af medlemsskolerne i valideringsfasen Antagelser Kortsigtede virkninger Formål AktivitetUdfordring Langsigtede virkninger At skabe sparringsrum for medlemsskoler fører til forståelse af og indblik i statistikken Mulighed for hurtig og direkte kommunikation med ”eksperter” i statistik skaber valide data USF følger systematisk op på manglende indberetninger USF videreformidler data/resultater Medlemsskolern e indberetter valide data inden for deadline USF’s interessenter efterspørger viden som er indsamlet gennem statistikken Medlemsskoler klargøre data løbende USF kan hente opdateret statistikdata løbende Antagelser Valideringsar k 1-3 år 4-6 år Indsatsteori for Statistik

Tegn og succeskriterier  Tegn og succeskriterier hænger sammen  Tegn = neutrale eller objektive  Hvad skal I kunne observere, når I evaluerer?  Succeskriterier = værdisættende  Hvor mange gange skal I observere det for at jeres indsats er en succes?  Kvantitative succeskriterier  Fokus på antal og omfang  Kvalitative succeskriterier  Fokus på indholdsmæssige forandring og tilvækst

Tegn og succeskriterier Udfordrin g Aktiviteter Antagelse r Kortsigtede virkninger Langsigted e virkninger - Hvad er jeres udfordring? - Hvad er formålet? Hvilke aktiviteter skal føre til virkningerne? Hvilke antagelser bringer jer fra aktiviteter til virkninger? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på kortsigt? Hvilke virkninger ønsker I at opnå på langsigt? Tegn Hvad skal I kunne iagttage for at aktiviteten sker? Tegn At de unge deltager i undervisning skaber grundlag for læring Tegn De unge møder op Succeskriterium 50 % af de unge deltager i undervisningen

SMARTe succeskriterier  S – specifik  M – målbart  A – Attraktiv  R - Realistisk  T – Tidsbestemt

Hjælpespørgsmål Tegn  Hvad skal I kunne observere, når I evaluerer?  Hvilke tegn kigger I efter?  Hvor skal I kigge hen?  Hvad skal I kunne iagttage for at vide, at aktiviteten, antagelserne og virkningerne finder sted? Succeskriterier  Hvor mange gange skal I observere ”tegnet” for at jeres indsats er en succes?  Kvantitative succeskriterier  Fokus på antal og omfang  Kvalitative succeskriterier  Fokus på indholdsmæssige forandring og tilvækst

Indsamlingsmetode og fortællerrum Kvantitativ metodeKvalitativ metode IndsamlingsmetodeObservation - Optællinger Spørgeteknik - Spørgeskema Observation - Feltnoter Spørgeteknik - Interview DataNumerisk (tal)Non-numerisk (ord) DataanalyseStatistiske metoderKodning Kategorisering KvalitetskriterierReliabilitet Validitet Troværdighed Gennemsigtighed Sammenhæng UndersøgelsesfeltBreddenDybden

Evalueringsspørgsmål / Problemformulering  Hvilken viden vil I gerne have fat i?  Hvad har I brug for svar på?  OBS! Begræns jer!  Hvad er det vigtigste at vide?  Hvilken form for viden vil I bruge fremadrettet?  Jeres redskab = indsatsteorien  Virkningerne  Antagelser  Hvorfor nulpunkt kan være vigtig Arbejd sammen Formulering af evalueringsspørgsmål -Hvilket post-it vil I evaluere? -Hvilken viden har I brug for?

Spørgeskemaer - Svarkategorier  Lukkede svarkategorier  Åbne svarkategorier

Eksempler på skalaer  Hvilken skala til hvilke spørgsmål?    1-10  Uligevægtige svarskalaer Meget godtGodtNogenlundeHverken godt eller dårligt Dårligt Super fedtRigtig godtSpændendeOkPænt kedeligt Meget godtGodtHverken godt eller dårligt DårligtMeget dårligt

Spørgeskemaer  Udtømmende svarmuligheder  Forståelse af spørgsmål  Forståelse af ord  Forståelse af hele spørgsmål  Forståelse af svarkategorier  Genkaldelse af informationer

Råd til at opbygge et spørgeskema Råd til at formulere spørgsmål i spørgeskemaer 1) Stil enkle spørgsmål 2) Spørg om én ting ad gangen 3) Stil neutrale spørgsmål 4) Stil genkaldelige spørgsmål 5) Overvej ordvalg Arbejd selv Formulerer 3 spørgsmål Råd om svarskalaer i spørgeskemaer 1) Svarskalaen skal give mening i forhold til spørgsmålet 2) Svarskalaen skal være afbalanceret 3) Undgå så vidt muligt midter- kategorier 4) Brug kun ”Ved ikke”, hvis det ikke er nødvendigt 5) Svarskalaer skal være udtømmende

Spørgeskemaer Opsamling  Er I blevet klogere på, om I skal bruge spørgeskemaer?  Hvordan skal I bruge spørgeskemaer?  Ressourceforbrug?  Ansvarsfordeling?  Hvem laver spørgeskemaerne?  Hvem udleverer og/eller samler dem ind igen?

Indsamlingsmetode Værktøjskassen  Ungdomsskoleforeningen.dk  > Projekter > Doku:SEN  > Evaluering og Narrativer > Værktøjskassen

Indsamlingsmetode Frokostopgave  Hvordan har I arbejdet med indsatsteori?  Hvorfor valgte i denne fremgangmåde?  Hvad har I foretaget jer ”derhjemme”?  Hvad ville I ønske jer, at I havde foretaget jer?  Hvad forhindrede jer i at gøre det ønskede? Evalueringsspørgsmål  Hvilke konkrete erfaringer har repræsentanter fra de deltagende ungdomsskoler med at arbejde med indsatsteori?

Frokost

Kvalitativ metode  Det handler ikke om sammenligning, men indlevelse  Forstå meningen med det, der siges  Finde mønstrer og kategoriseringer  Metoder  Semistruktureret interview  Fokusgruppeinterview  Telefoninterview  Observation  Den narrative evalueringssamtale  Den narrative samtale

Narrativer og narrative metoder  Narrativer  Fortællinger  Historier  Alle mennesker fortæller historier  Hvorfor narrativer som indsamlingsmetode? Definition  Fortællinger om f.eks. undervisningen og dens resultater. Det handler om, hvordan systematisering af fortællinger kan skabe et billede af praksis

Interviews Design – planlæg stadierne  Forberedelse  Evalueringsspørgsmål  Overveje magtforholdet mellem interviewer og fokusperson(er)  Lave interviewguide  Semistruktureret eller struktureret  Kategorisering af spørgsmål/temaer  Noter eller optager?  Interview  Sætte interviewperson(er) grundigt ind i dit formål  Analyse og bearbejdning

Et eksempel  Semi-struktureret interview  Samtalen bestemmer rækkefølgen  Opdelt efter temaer  Plads til bemærkninger

Interviews  Brug evalueringsspørgsmål fra formiddagen  Hvad skal I have ud af interviewet/interviewene?  Struktureret eller semistruktureret?  Overvej hvem som skal interviewe (magtforholdet)  Lav spørgsmål til interviewguide

Interviews Opsamling  Er I blevet klogere på, om I skal bruge interviews?  Hvordan skal I bruge interviews?  Hvem skal interviewe?  Tidsforbrug?

Den narrative samtale  Fokusperson / fortæller er centrum og ekspert  Konkrete situationer og oplevelser, ingen generaliseringer  Handlingslandskab  Betydningslandskab  Eksternalisering  Systematisk

Narrativ evalueringssamtale Forskellig fra traditionel evalueringsinterview  Interviewer / evaluator => facilitator  Interviewede / deltager => fortæller (vidner) Formål:  Læring og udvikling  Styrke aktørerne i deres arbejde med og samarbejde om indsatsen / aktiviteten  Understøtte læring, udvikling og medansvar hos indsatsens aktører

Narrativ evaluering – mellemlang version Iscenesættelse  Facilitator  Fortæller  Vidner  Leder  Referent  Usynlig væg

Narrativ evaluering – mellemlang version Gennemførelse af en runde  Indramning af samtalen af facilitator  Fortæller fortæller sin historie til facilitator  Bevidning: Facilitator hører vidners ordrette fortælling(er)  Fortæller kommenter på bevidning, samt opstiller hovedpunkter og kommer med anbefalinger  Sidste runde: bevidning med leder  Afrunding af den narrative evaluering

Narrativ evaluering – mellemlang version Øvelse Hvilke konkrete erfaringer har du fra de deltagende ungdomsskoler med at arbejde med indsatsteri

Narrativ evaluering – mellemlang version  Hvordan var det at træne narrativ evaluering?  Hvordan var det at evaluere på denne måde?  Hvad har det givet jer at evaluere på denne måde?

Kort pause

Narrativ evaluering – kort version Introduktion  ”Tilpasset version”  1 Facilitator = ”interviewer” + referent + tidstager  1 Fortæller  1 Vidne  Leder?  Mindre ressourcekrævende

Narrativ evaluering – kort version Gennemførelse af den korte version  Rammesætning: Facilitator læser evalueringsspørgsmål op  Fortæller fortæller sin historie og facilitator stiller spørgsmål  Bevidning  Fortæller kommenter bevidning  Hovedpunkter og anbefalinger nedfældes

Narrativ evaluering – kort version Opsamling  Hvilke anbefalinger og ideer kom I frem til?  Hvordan har strukturen været indtil nu?

Samtalesaloner Introduktion  Et samtalekoncept  Velkomst  Opvarmningsøvelser  Hovedretterne  Afslutningsøvelser   Manual  Samtalemenuer  I Esbjerg Ungdomsskole: evaluering bygget ovenpå samtalesaloner

Samtalesaloner Vores samtalesalon i dag  Opvarmningsøvelse: Samtale-kvadrille  Hovedret: Hvad lærte vi?  Afslutningsøvelse: Holdningsbarometer

Samtalesaloner Opvarmningsøvelse: Samtale-kvadrille  Gruppe af 4  3 forskellige spørgsmål  2 min til hvert spørgsmål

Samtalesaloner Hovedret: Hvad lærte vi?  Opdel i små grupper  Uddeling af samtale menu  Giv folk tid til at fordybe sig i spørgsmålene  Menuen er ikke en check-liste, men en a la carte menu  Min 20 min, helst 30 min

Samtalesaloner Afslutningsøvelse: Holdningsbarometer  2 punkter i lokalet  Helt enig  Helt uenig  Påstand + stille sig  Spørgsmål til holdning  Man må gerne rykke sig

Samtalesaloner Opsamling  Hvordan var det at deltage i en samtalesalon?  Kunne i forestille jer at bruge det i jeres ungdomsskole?  Hvad har det givet jer at evaluere på denne måde?

Vi ses i morgen Nu er der en ”lille” sandwich

Doku:SENtorium For LU Midt- og Vestjylland

Program for dagen  LARA  Statistik – Ideel brug af LARA  Bearbejdning af data  Workshop – bind sløjfen

Statistik & Lara

Lara i hverdagen 3 niveauer, når man arbejder i Lara:  Den daglige administration  Løn  Statistik Hvilken udfordringer har man, når man bruger de forskellige niveauer?

Lara i hverdagen Kan man forestille sig, at vi rent faktisk skal udvide med et niveau mere? 4) Ledelse Er der forskel på de ønsker og behov ledelsen har i forhold til det administrative personale?

4 overordnede ledetråde til en bedre brug af Lara Simple i sin enkelthed, men meget svære at efterleve

Grunddata  Grundopsætning i Lara

En grundlæggende forståelse af Lara  Brug systemet  Hvordan virker Lara?  Hvordan kan det bruges?  Hvordan kan det ikke bruges?  En svær opgave  Meningsskabelse  Workshopdag: ”Lær at elsk din Lara”

God rutine omkring løbende opdatering  Procedure?  Dataindsamling  Databehandling  Vigtigt: Tiltro til egne data  Brug ikke Lara med tilbagevirkende kraft  Se fremad

Se det som et redskab  Fokus: Hvad kan Lara gøre for os?  SQL-koder (4 niveau?)  er-og-redskaber.aspx er-og-redskaber.aspx  Workshopdag: ”Lær at elsk din Lara”

Bearbejdning  Evalueringsspørgsmålet  Kvantitative data  Statistiske metoder  Kvalitative data  Kategorisering  Kodning  Hvordan kan/vil US bearbejde data

Bearbejdning af kvantitativ data  Kan de kvantificerbar data svarer på dit evalueringsspørgsmål?  Statistiske metoder  Grafer  Tabeller  Gennemsnit  Operationaliseringen  Hvor mange hold går pigerne/drengene i gennemsnit på? Sammenlignet med sidste år?  Hvor mange af de unge svarer ja til at de har et fag på ungdomsskolen?  Hvor mange af de unge på cupcake-holdet, som har været til stede min 80 % af gangene, vurderer holdet negativ?

Bearbejdning af kvalitativt materiale  Hvad kan det indsamlede materiale fortælle om dit evalueringsspørgsmål?  Kategoriserer og/eller kodning  Skabe overblik – putte svar i ”kasser”/temaer  Skabe helhed i materialet  Finde mønstre  Forstå forskellige sammenhæng  Fortolkning på baggrund af udsagn  Finde udsagn der sammenfatter konklusion

Bearbejdning - Øvelse  Er I afklaret omkring hvilken type data I går efter?  Hvordan vil I bearbejde jeres indsamlede viden?  Hvorfor vil I bearbejde data på den måde?  Hvad skal data bruges til?  Harmoner jeres evalueringsspørgsmål med ovenstående?

Workshop – Bind sløjfen  Formål  Binde narrativer og indsatsteori sammen  Gerne med statistik (?!)  Mulighed stille spørgsmål til os  Første runde: Finpudsning  Hænger indsatsteorien sammen?  Har vi nogle tvivlsspørgsmål som skal afklares nu?  Hvad mangler? Og Hvornår Ordner I det?  Anden runde: Bytte - Bytte  Oplæg (5) – feedback (3) – kommentering (2)

Workshop – Bind sløjfen Opsamling  Hvad skal der til for at I bliver ”færdige” med jeres indsatsteori?  Kan I gå i gang i morgen?  Føler I jer rustet til opgaven?  Giver det mening for jer?  Også i jeres hverdag, når I skal drifte ?

Opsamling  Sandwich-evaluering (godt – kunne være bedre – godt)  Næste gang d. 26. januar 2016 & gangen efter 10. marts 2016  Oplæg fra Esbjerg?  Undervisning i SQL-koder?  Samtalesaloner? KAM-modellen  Sparringsrum?  Præsentation ? Bytte/bytte?  Turbo forløb – Plan T – Egmont Fonden  Værktøjskassen  Hjemmeopgave til USF: Video og promovering af skoleformen

Tak for i dag På gensyn i januar?