Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Social kapital og arbejdsmiljø
Advertisements

Præsentation af dig og Andreas Borg, Social IQ Academy
Psykisk arbejdsmiljø.
Virksomhedens sociale kapital - En ny indgang til Arbejdsmiljø?
Social Kapital – rig på relationer
Konsulenter i praktik 9. laboratorium 26. februar 2013
Er der effekt ved sundhedsfremme projekter?
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Værdigrundlaget i Greve
Social kapital – rig på relationer
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
9. Laboratoriedag - eftermiddag. Fortsat udvikling ”At holde Gejsten Oppe”
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Generalsekretær. Forfatter. Medlem af Stresstænketanken og
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Hvad er netværk? Forskellige typer af netværk Netværkskompetencer
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
PSS-Promoting Social Skills
• Diplom- eksamensprojekt, • SAM 24. marts 2010 • Eksamensprojektstuderende: Karsten Sørensen Karsten Sørensen.
Grænser for rummelighed
Den gode forandringsproces
©2010 Great Place to Work® Institute, Inc. All Rights Reserved Michal Caspersen Pedersen (00575) Medarbejderundersøgelse i Sønderborg kommune 2010 Afdelingsrapport.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Tillid Temadag for AMIR
SOCIAL KAPITAL i landsbyerne
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Præsentation af Aalborg Universitet 1 af 31 Social kapital og sociale netværk som mulig ressource i forebyggelsesindsatsen. Lars Skov Henriksen Institut.
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
HR afdelingens bidrag til arbejdsmiljøarbejdet og visa versa ….. og hvilken betydning har det at topledelsen er engageret Annette Gaard.
Hvad er relationel koordinering
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Syg, stresset eller bare pjæk? Danske Risikorådgiveres konference den 23. april 2009 Afdelingschef Mikala Kreiser, KL.
Forudsætninger for en god samtale
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Trivselsundersøgelsen Tórshavn Tage Søndergård Kristensen.
Virksomhedens sociale kapital Selskab for Arbejdsmiljø 8. Oktober 2008 Kristian Gylling Olesen Ph.d.-studerende Eva Thoft/ Arbejdsmiljøkonsulent/Grontmij.
Plantekongres 2007 Psykisk arbejdsmiljø v/cand. psych. Nadia El-Salanti Center for Alternativ Samfundsanalyse (CASA)
Virksomhedens sociale kapital - Nyt syn på arbejdsmiljøet?
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Fokus på Kerneopgaven Anders Seneca, Dogmekompagniet.
FOA FTR og overordnede MED-rep. 6. juni 2011 Hans Hvenegaard Virksomhedens sociale kapital.
Afgangsprojekt om sygefravær 2013 Lystrup skole Morten Fjord.
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
1 Kursus Lægesekretærer Den ”nye” dagsorden. 2 Indsats på DL området Fag, arbejdsmiljø og image mv. Skrive en ny historie Udvalg i afdelingerne Indsats.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
De seks guldkorn i jobbet Indflydelse p å eget arbejde og arbejdssituation Mening i jobbet Forudsigelighed og relevante informationer Social st ø tte fra.
Professionel og social kapital i de gymnasiale uddannelser. Modul IV
Et suppleringskursus til den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Professionel og social kapital i de gymnasiale uddannelser. Modul IV
Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet
Professionel og social kapital i de gymnasiale uddannelser. Modul IV
VirksomhedsnetværkCabi
Antal besvarelser: 52.
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Fællesskabets fysiologiske virkning
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Temadag for inspektorer, pædagogiske ledere og vicerektorer
Hospitalsenheden VEST
Lederlivsundersøgelse 2015
Professionel og social kapital i de gymnasiale uddannelser. Modul IV
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Professionel og social kapital i de gymnasiale uddannelser. Modul IV
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for Landdistriktsforskning Juni 2016 Arbejdsmiljø og social kapital: Hvilke sammenhænge er der i de forskellige typer af organisationer? Anne-Mette Hjalager Syddansk Universitet Center for Landdistriktsforskning Juni 2016

Vi arbejder på nye måder - eller nogen af os gør! Fire professionelle organisationer med i denne undersøgelse: Region Nordjylland, DONG, HP og COWI

Lederne (2015). Distanceledelse. København

Bourdieu (1986): ” Social kapital er summen af aktuelle eller potentielle ressourcer som afhænger af ens deltagelse i varige netværk af mere eller mindre institutionaliserede relationer med fælles anerkendelse.” Bourdieu (1986): ” Social kapital er summen af aktuelle eller potentielle ressourcer som afhænger af ens deltagelse i varige netværk af mere eller mindre institutionaliserede relationer med fælles anerkendelse.” Social kapital

Social kapital og sundhed – ifølge WHO

Karriere og arbejdslivsudvikling – at få noget på bankbogen Møntfonden Interaktion og generøsitet Aktiverne Netværket Goodwill’en Social kapital

Social kapital kan ses på bundlinjen

Den skjulte vækstreserve Den skjulte velfærdsreserve Den skjulte karrierereserve Den skjulte vidensreserve Den skjulte udviklingsreserve Den skjulte vækstreserve Den skjulte velfærdsreserve Den skjulte karrierereserve Den skjulte vidensreserve Den skjulte udviklingsreserve Er social kapital?

For at kunne løse denne kerneopgave er det nødvendigt at medlemmerne evner at samarbejde og at samarbejdet er baseret på et højt niveau af tillid og retfærdighed. Virksomhedens sociale kapital er den egenskab, der sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse dens kerneopgave. Virksomhedens sociale kapital. Hvidbog, 2008 Virksomhedens sociale kapital er den egenskab, der sætter organisationens medlemmer i stand til i fællesskab at løse dens kerneopgave. Virksomhedens sociale kapital. Hvidbog, 2008 Virksomhedens sociale kapital

Sammenhænge i virksomhedens sociale kapital Samar- bejdsevner Retfærdighed Tillid Kerne- opgaven Fra Tage Søndergaard (2014). Sundhedsfremme på arbejdspladser

Er der sammenhæng mellem graden af virtualitet (graden af isolation fra kolleger og leder) og medarbejdernes oplevelse af stress? Er der sammenhæng mellem virtualitet og social kapital på arbejdspladsen? Er der sammenhæng mellem medarbejdernes oplevelse af social kapital og deres niveau af stress? Hvilke ledelsesmæssige mekanismer, kompensationsmetoder og rutiner kan anvendes i virtuelle teams for at imødegå stress og opbygge og vedligeholde social kapital, og hvorledes virker de? Er der sammenhæng mellem graden af virtualitet (graden af isolation fra kolleger og leder) og medarbejdernes oplevelse af stress? Er der sammenhæng mellem virtualitet og social kapital på arbejdspladsen? Er der sammenhæng mellem medarbejdernes oplevelse af social kapital og deres niveau af stress? Hvilke ledelsesmæssige mekanismer, kompensationsmetoder og rutiner kan anvendes i virtuelle teams for at imødegå stress og opbygge og vedligeholde social kapital, og hvorledes virker de? Nogle af undersøgelsens spørgsmål

Er der godt samarbejde mellem din nærmeste personaleleder og de ansatte? Bliver de ansatte involveret i beslutninger om forandringer på arbejdspladsen? Er der et godt samarbejde blandt kollegaerne på din arbejdsplads? Er der et godt samarbejde mellem forskellige grupper/afdelinger? Hjælper man kolleger, der har for meget at lave? Hjælper man nye kolleger tilrette, selv om det ikke er ens opgave? Kan man stole på de udmeldinger, der kommer fra din nærmeste personaleleder? Kan de ansatte give udtryk for deres meninger og følelser? Stoler de ansatte i almindelighed på hinanden? Bliver konflikter løst på en retfærdig måde? Bliver man anerkendt for et godt stykke arbejde? Bliver arbejdsopgaverne fordelt på en retfærdig måde? Vi spørger medarbejdere om ledere om:

hvor tit man har fremmøde på et arbejdssted, hvor der er kolleger fra egen arbejdsplads, hvor ofte man har fælles virtuelle møder, hvor alle kolleger i teamet/afdelingen er til stede oplevelsen af, at den nærmeste leder er let at komme i kontakt med ønsket om at have mere ansigt-til-ansigt-kontakt med lederen. Virtualitetsfaktor – konstrueret af respondenternes svar på en række spørgsmål

Oplevel- se af stress Virtualitets- faktorer Self- effica cy Tilfreds- hed med arbejdet Social kapital, Samarb ejde Social Kapi- tal, Tillid Arbejde/familie- konflikt Stress 1, **.339 **.272 **.234 **.652 ** Virtualitetsfak- torer, **.195 **.440 **.467 ** -,031 Self-efficacy.184 **.262 ** **.242 **.316 **,035 Tilfredshed med arbejdet.339 **.195 **.350 ** **.560 **.176 ** Social kapital, Samarbejde.272 **.440 **.242 **.503 ** **.174 ** Social Kapital, Tillid.234 **.467 **.316 **.560 **.705 ** 1,086 Arbejde/familiek onflikt.652 ** -,031, **.174 **,0861 Sammenhængen mellem stress, vitualitet og social kapital. (Korrelationssanalyse) **. Korrelation signifikant ved 0.01 level (2-tailed).

Er der sammenhæng mellem graden af virtualitet (graden af isolation fra kolleger og leder) og medarbejdernes oplevelse af stress? Stress er den mest kritiske arbejdsmiljøfaktor for medarbejdere i virtuelle teams i de fire virksomheder Medarbejdere, som i udstrakt grad har virtuelle arbejdsvilkår, er ikke mere stressede end medarbejdere med leder og kolleger på samme lokalitet.

Er der sammenhæng mellem virtualitet og social kapital på arbejdspladsen? Social kapital er ikke særligt sammenhængende med den virtuelle organisering. Det er ikke under meget virtuelle omstændigheder sværere at skabe social kapital end i teams, hvor virtualitetsfaktoren er lavere.

Er der sammenhæng mellem medarbejdernes oplevelse af social kapital og deres niveau af stress? Godt arbejdsmiljø hænger sammen med, at medarbejderne angiver at have meget social kapital i form af gensidig tillid og samarbejde. Der er ikke en direkte sammenhænge mellem stress og (mangel på)social kapital.

Virtuelt arbejde er en ny normal på arbejdsmarkedet. Men høj social kapital og godt arbejdsmiljø kommer ikke gratis Det er muligt med ledelsesmæssige instrumenter og medarbejdernes egne rutiner, erfaringer og kompetencer at overvinde eventuelle negative aspekter af virtuelle arbejdsformer, og det lykkes også at opbygge og vedligeholde høje niveauer af arbejdstilfredshedsfremmende social kapital. Nemmere blandt veluddannede grupper, men heller ikke her kommer de gode arbejdsvilkår af sig selv. Self- efficacy er et begreb, som er interessant her.

Udviklingen af forestillingerne om social kapital, arbejdsmiljø og virtuelt arbejde Sammenbindende social kapital – inden for teamet Brobyggende social kapital - mellem teams Brobyggende social kapital – mellem niveauer

Ledelse Med virtualitet – større komplexitet

Sammen- bindende social kapital Brobyg- gende social kapital Forbindende social kapital Udadrettet brobyggende social kapital Tekniske muligheder Kommunikations- rutiner Ledersynlighed Involvering i beslutninger Styrkelse af self- efficacy Andet? Kan den sociale kapital styrkes i virtuelle miljøer?

products/offices/day- offices.aspx