DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Kommunikation i almen praksis
Motivation Motivationsspørgsmålet er det mest grundlæggende spørgsmål i arbejdet med mennesker. Hvad skal vi forstå ved motivation? Tre hovedtyper indenfor.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
--- Motiverende samtale Cand. Psych. Torsten Sonne
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Nyt ansvar.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Motivation i stomiplejen
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Relationen i institutionen – MI på MultifunC V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Program Opfriske de centrale værktøjer i Den motiverende samtale
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Nye metoder i misbrugsbehandling
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Dagens program: Vitia nos archili caeris alia sinctatat Aut experestio
Procesværktøjer.
Low Arousal tilgang til mennesker på et tidligt udviklingsniveau
Den Motiverende Samtale Maj 2007
Den anerkendende interviewform
1 National konference d. 21. november Workshop III Systematisk rekruttering til telefonrådgivning – et eksempel.
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
- et udviklings- og dialogværktøj
Leder-seminar d november 2014 Hornstrup Kursuscenter.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Fagligt Landsmøde 2005Karin Madsen Coaching er velegnet – når Fokuspersonen har brug for at styrke sin bevidsthed og evne til selviagttagelse og selvregulering.
Forudsætninger for en god samtale
Ledelse i forskellige retninger
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Nordiatrans 42nd Congress Charlotte Nielsen RN, MSc Nefrologisk afdeling Odense Universitetshospital, Danmark Implementering af en patientinddragende indlæggelsessamtale.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Filmen er tænkt som et debatoplæg og et forsøg på at skabe fokus på om det vi gør faktisk virker! Filmen viser 5 forskellige undervisningssituationer med.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Målrettet kommunikation
Integrationsnet Målafklaring; med coaching og ressourcetænkning som referenceramme.
At motivere til forandring
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
Kommunikation Modul A.
GEB (Guidet egen beslutning) til hæmodialysepatienter
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Essay.
Kursus i Motivationssamtalen i forbindelse med udarbejdelse af Sundhedsprofiler i Health Group August 2006.
Den motiverende samtale
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november

Hvad er MI ? En professional samtale om forandring af: –Adfærd –Holdning/indstilling Ofte i situationer hvor klienten er ambivalent. Fokus på fremkaldelse af indre motivation. Observeres igennem sproget. (Hvis jeg siger det må jeg mene det)

8 stadier for læring af Den Motiverende Samtale. 1.Ånden i den motiverende samtale. 2.ÅBRO 3.Genkende forandringsudsagn. 4.Fremme og styrke forandringsudsagn. 5.Gå med modstanden. 6.Lav en forandringsplan. 7.Forpligte sig til forandringsplanen. 8.Kombiner med andre tilgange.

Stadie 1: Ånden i den motiverende samtale. Den bærende tanke om at mennesket selv har hvad det har brug for. Mennesket vil bevæge sig i en positiv retning given den rette støtte. Samarbejde, frembringe, medfølelse og accept

Ånden i den motiverende samtale Samarbejde Fremkaldelse Accept Medfølelse Ånden i MI.

Ånden i den motiverende samtale. Samarbejde: Rådgivning indebære et partnerskab, der respekterer klientens ekspertise og perspektiver. Rådgiveren skaber en atmosfære, der kan fremme, ikke fremtvinge, forandring. Motivation som en interpersonel proces. Fremkaldelse: Det antages, at ressourcer og motivation for forandring findes hos klienten selv. Indre motivation for forandring fremmes ved at man trækker på klientens egne opfattelser, ressourcer, mål og værdier. Accept: Møde en person med accept og anerkendelse af personens egne valg. Medfølelse: Respekt og interesse for klienten. Udgangspunkt i personens egne mål.

2. Stadie: ÅBRO og klient centreret samtale stil. 4EDhdAHrOghttps:// 4EDhdAHrOg

4 strategier. ÅBRO Åbne spørgsmål. Bekræftelse. Reflekterende lytning. Opsummering

Reflekterende lytning: Eksempler ”Jeg har tænkt over dette problem længe” problem…. tænkt længe….. Du overvejer at ændre noget…. Der er noget der bekymrer dig…. Noget har ændret sig… Du har ikke længere lyst til at have det på denne måde…

3. Stadie: Genkende forandringsudsagn. (Change talk) I enhver MI samtale hvor der er sat et mål vil der spontant opstå forandringsudsagn. Tema: Rygestop. Sustain talk:Change talk: Det er så hyggeligt.Jeg kan mærke mit helbred ændre sig. Der er jo mange der ikke tager Mine hænder og tænder er blevet skademeget grimme. Vin og røg hører sammen.Jeg er bange for at få en sygdom. Jeg vil gerne bruge pengene på en ferie.

7 typer af forandringsudsagn. Change talk. Ønske. Evne. Årsag. Nødvendighed. Forpligtelse. Aktivering Tage skridt. Forberedende sprog. Mobiliserende sprog.

Forandringsudsagn. Forberedende sprog Mobiliserende sprog Aktivering

4. Stadie: Fremme og styrke forandringsudsagn. Uddybning af forandringsudsagn. Bevidst arbejde med forandringsudsagnene. –Hvordan. –Sig mere om det. –Giv mig et eksempel. –Hvad betyder …. for dig. Få uddybet værdierne. –Spørg ind til detaljer. –Giv tid og få klienten til at beskrive uddybende. Reflekterende lytning og opsummering. -Reflekterende lytning og opsummeringer er selektive. Fokus på forandringsudsagn.

5. Stadie: Gå med modstanden. Overvej om I er samme sted. Er klienten klar til handling eller er vedkommende først ved at være nysgerrig på emnet. Giver du løsninger i stedet for at klienten giver sine overvejelser? Modstand kan fremkomme hos dem der er tættest på forandring. Lyt til modstanden og anerkend den. Gå med modstanden. Undgå diskussion. Normalt fænomen.

6. Stadie. Lav en god forandringsplan. Udvikling af en forandringsplan sammen med klienten. Udgangspunkt i klientens ønsker og erfaringer i forhold til hvad den skal indeholde for at virke.

Handleplan. Forandring: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ Grunde til at jeg gerne vil ændre dette er: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ De konkrete skridt jeg planlægger at tage er: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ Hvornår går jeg i gang: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ Hvornår ved jeg at det virker: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ Hvilke forhindringer vil jeg møde: ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________

7. Stadie: Forpligtelse overfor forandringsplanen. Bygger på nogle af elementerne fra 4 stadie. Bevidst fokus på forpligtende udsagn.

8. Stadie: At kunne bruge MI i samspil med andre terapeutiske retninger. MI kan og skal kombineres med andre retninger. MI er motivationen til at lave en forandring andre terapeutiske retninger kan sætte rammen for selve behandlingen.

10 karasteristika ved MI (Miller og Rollnick) 1.MI er en samtale om forandring. 2.MI har et specifikt mål. ( Formålet med M.I. er at fremkalde og styrke personlig motivation for forandring.) 3.MI er et samarbejde. 4.MI vægter autonomi og selv bestemmelse. 5.MI fremkalder personens egne grunde for forandring.

10 karastaristika ved M.I. (Miller og Rollnick) 6.I MI bruges specifikke færdigheder som f.eks. Åbne spørgsmål, reflekterende lytning, opsummeringer, bekræftelser og at spørge om lov til at give råd. 7.MI er målorienteret. Ikke kun udforskning af ambivalens med også med fokus på forandring. 8.I MI er der fokus på bestemte dele af klientsproget og en reaktion på dette. Reaktion på de forskellige former for forandringsudsagn. 9.Specifik respons på forandringsudsagn. 10.Specifik respons på modstandsudsagn. Ikke- konfronterende undgåelse af modargumenter.

Teori og praksis inspireret af: 1.Miller & Rollnick ” Motivationssamtalen” 2.Miller & Rollnick ”Den motiverende samtale – støtte til forandring” 3.Rollnick, Miller og Butler ” Motivational interviewing in health care” 4.Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick ”Motivational interviewing in the treatment of psychological problems” 5.Rosengren ”Building motivational interviewing skills” 6.Prochaska & DiClamente ”Varig forandring” 7.Lundgren & lokholm ”Motiverende samtaler med børn og unge” 8.G. Rosdahl ”Den motiverende samtale i teori og praksis”