Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders."— Præsentationens transcript:

1

2 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders Dræby Sørensen Rådgivnings- og støttecentret, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet

3 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Karrierevejledning 1 Mål og strategier A. Forventninger B. Motivation 2

4 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Mål Strategier Muligheder Barrierer Ressourcer Udfordringer Karrierevision Livsprojekt 3

5 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Karrierevejledning af personer med handicap VisionSituationMål kongruens 4

6 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse PsykologiskPraktisk MotivationMålsætning og -formulering ForventningerHandlingsplan Håb og optimismeCV, jobsøgning og jobsamtale 5

7 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse A. Forventninger 6

8 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Forventningsmodus: Optimisme (positive) Høj Lav Pessimisme (negative) 7

9 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse i. Eksistentielt: Væren for de andre gennem ’blikket’ (Jean-Paul Sartre) 8

10 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentielt: Jean-Paul Sartre Redskaber: At hæve sig over forventningen om den andens blik 9

11 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse ii. CBT (Cognitive Behavioral Therapy): Negative tanker om handicap og fremtiden Negative forventninger Negative følelser og adfærd Negativ performans og respons 10

12 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse CBT (Cognitive Behavioral Therapy): Negative formodninger Negative konklusioner Fatalistiske forudsigelser Håbløshed 11

13 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse CBT (Cognitive Behavioral Therapy), teknikker og redskaber: ”Bevis det” – teknikken Disputations-teknikken (videnskabelig metode) Rationalisering Chunking 12

14 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse iii. Positiv psykologi: Håb og optimisme Positiv motivation, adfærd og beslutninger 13

15 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Positiv psykologi (forhindringer): Mål og ressourcer passer ikke til hinanden Mål-ressource-match Mål- og ressourcefokuseret hjælpeløshedRisikotagning Fiasko Fiasko Succes 14

16 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Positiv psykologi, redskaber: Håb-teori (Rick Snyder): Mål-tænkning (at arbejde sig hen mod et SMART mål) Vej-tænkning (kreativ problemløsning) Handlingstænkning (selvtillid omkring evne til at nå mål, løsningsfokus) 15

17 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Positiv psykologi, teknikker: Forøgelse af optimisme ved oplevet hjælpeløshed Undersøgelse af måder til at øge ressourcer eller bruge andre ressourcer Styrke følelse af at kunne magte opgaven Styrke selvtilliden Splitte opgaven op i mindre dele Omformulere opgaven Positiv indre dialog 16

18 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NOGET AT TALE OM….. › Hvad frygter eller ser du frem til nu i din karriere? › Hvad er det, som skaber den positive eller negative forventning? › Overvej måder, som kan give dig mere kontrol over udfaldet af målet › Hvordan påvirker det dit håb for målet?

19 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse B. Motivation 18

20 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse HANDICAP OG MOTIVATION 1 Fysisk handicap og motivationsproblemer › Forstyrrelser i kropsbillede › Behov for afhængighed › Underlegenhedsfølelser (Harry Rosen, 1965) 19

21 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse HANDICAP OG MOTIVATION 2 Betydning af motivation for karriere blandt personer med handicap: Motivation som nøglefaktor for karriereudvikling blandt personer med læringshandicap, multipel sklerose og fysisk handicap (Laruen Lindstrom 2008; P. Salomone 1998; DC Feldman 2004)) 20

22 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse HANDICAP OG MOTIVATION 3 Udfordringer i den motiverende samtale for personer med skizofreni › Mulighed for kognitive forstyrrelser › Nedsat social motivation › Nedsat energi (Patrick Corrigan 2005) 21

23 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Eksistentielle motivationsfaktorer › Mening gennem arbejde/kald konstruktiv fortolkning af lidelse / handicap nære relationer (Viktor Frankl) 22

24 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Identitet og selvrealisering som humanistisk motivationsfaktor › Fra handicapidentitet til arbejdsidentitet og selvrealisering som medborger 23

25 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Motivation og forventningsteori › Valens for resultat x Forventning = Motivation (Victor Vroom 1995)..og derfor er ønsket for personen med handicap også vigtigt! 24

26 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Den moderne vidensarbejders motivation › Primadonnaen (Styret af kald, værdier og idealer) › Præstationstripperen (Styret af præstation, anerkendelse og succes) › Pragmatikeren (Styret af work-life-balance) › Lønmodtageren (Styret af arbejdet som kilde til fritid, bidrags-belønnings- balance) (Helle Hedegaard Hein 2009) 25

27 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Den moderne vidensarbejders motivation › Primadonnaen (Styret af kald, værdier og idealer) › Præstationstripperen (Styret af præstation, anerkendelse og succes) › Pragmatikeren (Styret af work-life-balance) › Lønmodtageren (Styret af arbejdet som kilde til fritid, bidrags-belønnings- balance) (Helle Hedegaard Hein 2009) 26

28 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * Anders Dræby Sørensen, Rådgivnings- og støttecentret: Støtte til uddannelse Motivationssamtalen med personer med psykosociale handicap, redskab 1. Udtryk empati som hjælp til at klargøre personens oplevelse af fordele og ulemper 2. Udvikle diskrepans som hjælp til at klargøre, hvordan forandringsmodstand blokerer vigtige mål 3. Undgå argumentation 4. Roll with resistance 5. Støt self-efficacy (Corrigan 2001, Miller & Rollnick 2004) 27

29 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET * NOGET AT TALE OM….. › Tænk på en forandring, du gerne vil opnå i din karriere › Hvad er fordele og ulemper ved forandringen? › Hvordan kan du mindske ulemperne?


Download ppt "DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 4.1 – Forventninger og motivation Anders."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google