Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

At motivere til forandring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "At motivere til forandring"— Præsentationens transcript:

1 At motivere til forandring
Handlekompetence og mestring At motivere til forandring

2 Fig. 12.1

3 Hvorfor tale om mestring og handlekompetence
Fordi mange borgere har en usund livsstil er inaktive er overvægtige Ryger, tobak/hash er misbrugere, stoffer og alkohol

4 Sundhedspædagogiske aktiviteter
Formål: Fremme sundheden ved at udvikle borgerens handlekompetencer Tilføre borgeren ny viden ved at undervise, rådgive, vejlede Motivere og hjælpe borgeren med at handle hensigtsmæssigt Motivere og støtte borgeren gennem læreprocessen

5 Handlekompetence Handlekompetence forudsætter
at borgeren besidder en viden om problemerne borgerens motivation og holdning til problemerne borgerens evne til at handle hensigtsmæssigt i forhold til problemerne – ex. til egen sundhed

6 En hverdagshistorie Elev: ”Jeg motiverede ham hver dag, men det hjalp ikke. Han blev ved med at ryge” Lærer: ”Hmm – motiverede du ham så? Elev: ”Ja ja, jeg forklarede ham jo igen og igen at det var smadder farligt, og at han burde holde op….” Lærer: ”Okay – men motiverede du ham?” Elev:????

7 Motivation Amerikanske psykolog Kennon Sheldom: Motivation ud fra positiv psykologi Indre lystmotivation: Største drivkraft, styret af nysgerrighed, lyst, interesse Identificeret motivation: Målet har værdi for os – langsigtet modsat indre lyst motivation – her og nu. Meningsfuldt fordi det er begribeligt, hvilke handlinger der fører til målet (Antonovsky). Leve sundt, stoppe misbrug, compliance Overtaget motivation: Andres/samfundets krav – det vi synes vi bør gøre, føler pligt til Ydre motivation: tvunget til /nød til at gøre for at undgå noget ubehageligt

8 Hvilken motivationstype er årsagen til at I sidder her i dag?

9 Motivere ældre borgere
Samarbejde skabe en tillidsfuld relation, sikre borgeren har rigtige og relevante informationer. Tale konsekvenser og fordele ved at ændre vaner/livsstil Lytte og anerkend følelser hvad er han/hun bekymret/bange for, hvilke forhindringer opleves Ambivalens dilemma, fordele og ulemper Formål med livsstilsændringer arbejd med identificeret motivation Mål og delmål skal formuleres, hvilke handlinger og tiltag kræves Anerkend og gør opmærksom på de små glæder

10 Motivere borgere med psykiske lidelser
Du skal være særlig opmærksom på: Tankeforstyrrelser, borgere med skizofreni - ofte plaget af tankeforstyrrelser, det gør det svært at overskue, at koncentrere sig i samtale, svært ved nye tiltag/ændringer af hverdagen Så meget små tiltag, langvarig støtte og tålmodighed Samarbejde, mange borgere med psykiske lidelser nærer mistillid til systemet. Oplevelser af at være holdt udenfor, at tingene besluttes uden inddragelse. Relations arbejdet i centrum for at opnå tillid Medicin bivirkningers betydning, mange oplever nedsat/manglende følelse af den indre motivation pga. behandling med antipsykotisk medicin. Derfor skal du anvende identificeret motivation Fokuser på borgerens drømme og fremtidsudsigter, opstille delmål og langsigtede mål

11 Motivation Præstation/opnåelse Jeg vil gerne gå 6 km dagligt
Mestring/opnåelse Jeg vil gerne være god til at komme ud af døren Præstation/undgåelse Jeg vil gerne holde op med at se serier i fjernsynet i stedet for at gå ture Mestring/undgåelse Jeg vil gerne undgå at dovne i sofaen

12 Mestring Amerikansk psykolog Richard Lazarus om mestring: Menneskers håndtering af krav i stressede situationer med de ressourcer han/hun besidder Problemfokuseret mestring: Indebærer vi har ressourcer til at ændre på belastningen ex arbejdsopgaver. Ressourcer til at handle – gøre noget ved problemet. Følelsesfokuseret mestring: oplever vi ikke har ressourcerne til at ændre ex skilsmisse, død. Når vi ikke kan ændre belastningen Kognitive ændringsstrategier- ændre måden vi tænker om problemet på. Kognitiv terapi – hjælp til at ændre uhensigtsmæssige måder at tænke om problemerne på (omstrukturere) ex diabetes 2 Følelsesmæssige ændringsstrategier - søge trøst og støtte eller ved afledning, gøre noget sjovt, hyggeligt - noget godt for os selv

13 Mestring Opmærksomhed på borgeren
Hvordan oplever han/hun situationen/problemet Har han/hun i den fornødne viden, indsigt og forståelse for sin situation Kender han/hun egne ressourcer Hvad vil han/hun gerne opnå på sigt

14 Balanceskema Uændret adfærd Ændre adfærd Problemer for mig: Fordele for mig: Fordele for mig: Problemer for mig:

15


Download ppt "At motivere til forandring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google