Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Modul 1 - Processer.
De sidste undervisningstimer
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Innovation og iværksætteri
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Fagdidaktisk kursus i religion
Karl Henrik Flyums model
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Problemer eller udfordringer.
Procesværktøjer.
Vejlederens kommunikation
Det vi skal på dette møde Tale om de nye input til principperne for skole-hjem samarbejde, som I, bestyrelse og elevråd fandt frem til for nogle uger siden.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Større Skriftlig opgave
Innovation i AT/SO.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
Almen studieforberedelse
Innovation præsentations eks. Start med at forklare hvilket problem du mener dit innovative forslag ville kunne løse. Mit innovative forslag tager udgangspunkt.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Hvordan skabes sammenhæng mellem teori og praksis
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Profilfag Julemarked Helt på plads med samarbejdsbutikker
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 3 1.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Kerneopgaven i forandring XX arbejdspladse – den xx.xx.201x.
Stress Billedkilde: stress/?lang=da.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
VI VIL GENBRUGEVI VIL DELEVÆRKTØJER Undersøg, hvad der skal testes Planlæg og udfør testen Del indsigter fra den nye test Find ud af, om noget skal tilpasses.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Projektopgaven.
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Bedømmelse og karakterer
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Innovation.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Præsentations-portfolio
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1

Inno vation i erhvervs uddannelsen - Flere af de bedste Fagligt stærke Kan kommunikere med alle Finder den rigtige løsning Struktureret Har overblik (over systemer og processer) Kan handle Mersalg Branchen ønsker

Bekendtgørelsen og uddannelsesordningen siger : 20% af karakteren i svendeprøven (trin 2) gives for den innovative løsning H1 – Nyt fag – ”Eleven kan anvende innovative metoder til at ….” Hovedbekendtgørelse – Innovation og entreprenørskab Innovation er beskrevet i modulerne (Begrebet ”Innovation” fremgår 36 gange i fagbeskrivelserne) Alle de fem understøttende kompetencer er beskrevet 3

4 Ny svendeprøve Bekendtgørelsen - udsnit Stk. 3. Den afsluttende prøve i specialerne har en samlet varighed på 3 uger består af et praktisk og teoretisk projekt af 80 timer varighed samt af en mundtlig prøve af 20 minutters varighed pr. elev. Arbejdet udføres alene eller i et samarbejde mellem højst 3 elever. Opgaven udformes af skolen og eleven i samarbejde og skal tage udgangspunkt i mindst 3 af den enkelte elevs valgfrie uddannelsesspecifikke fag. Der gives karakter for opgavens faglige løsning og for opgavens innovative løsning.

Den innovative svendeprøve – 3 uger 5 2 dage

Den nye svendeprøve 6 Hvilke fordele ser i? Hvilke udfordringer ser i? 5 minutter i teamet

Progression 7

De 5 understøttende innovative kompetencer 8

9 ?

10 ?

11 ?

Det kreative rum Hold 1 og 2 – Samarbejdskompetencer Hold 3 og 4 – Kreativitetskompetencer Hold 5 og 6 – Kommunikationskompetencer 12

Det kreative rum 13 Tænk på hvordan du kan sætte kompetencen i spil i en læringssituation 5 minutters brainstorm

Det kreative rum 14 Nu presser vi citronen! 30 sek.

Det kreative rum 15 Nu presser vi citronen! 30 sek.

Det kreative rum 16 Nu presser vi citronen! 30 sek.

Forklar dine ideer til din sidemand/kvinde Din sidemand/kvinde må kun spørge interesseret og supplere (Ja, og ) I får 5 minutter 17

Værdisæt dine ideer 18 Lav Let Effekt Realiserbarhed Høj Én ad gangen sætter sine bedste post-it på og giver en kort forklaring. 15 minutter Svær

Værdisæt teamets ideer 19 Lav Let Effekt Realiserbarhed Høj Alle får udleveret 3 prikker Sæt dem på de ideer du synes bedst om. Svær

Klargør til markedsplads (Det entreprenante rum) 20 Overfør de 5 bedste ideer til planchen ”Salgsboden” Alle hjælper til

21 ?

22 ?

Det kreative rum Hold 1, 2 og 3 – Navigationskompetencer Hold 4, 5 og 6 – Handlekompetencer 23

Det kreative rum 24 Vælg en makker fra dit team du synes adskiller sig mest fra dig (udseende/holdninger mv) Ta´ den sorte bog eller post-it med til dine noter Gå en tur på 25 minutter og drøft jeres ideer undervejs Den højeste holder styr på tiden. I er tilbage kl Tænk på hvordan du kan sætte kompetencen i spil i en læringssituation

Tid til refleksion 25 Brug din sorte bog Frokost fra 12 til 12.45

Velkommen tilbage 26

Værdisæt dine ideer 27 Lav Let Effekt Realiserbarhed Høj Én ad gangen sætter sine bedste post-it på og giver en kort forklaring. Svær

Værdisæt teamets ideer 28 Lav Høj Effekt Realiserbarhed Høj Alle får udleveret 3 prikker Sæt dem på de ideer du synes bedst om.

Klargør til markedsplads (Det entreprenante rum) 29 Overfør de 5 bedste ideer til planchen ”Salgsboden” Alle hjælper til

MARKEDSPLADSEN (Det entreprenante rum) 30 To personer fra hvert team bliver i ”boden” og sælger ideerne Resten fordeler sig mellem de andre ”Boder”. Hver 5. minut skifter man bod.

Tid til refleksion Sæt 5 prikker, - én på hver kompetence 31 Brug din sorte bog

32 Innovationsmodel

Dagen i morgen Hvilke typer af opgaver understøtter erhvervsrettet innovation? 33

34 Et kundeønske/En udfordring Kan udvikles af det faglige udvalg/skolen/LUU/samarbejdspartnere Eleverne kan medbringe et projekt fra virksomheden Kan formuleres af eleverne selv Kan ligge tilgængelig på skolernes hjemmesider (til inspiration for andre)

35 Beskrivelse af projektet - kundeinterview, inspirationsbesøg, afdække muligheder (navigering) - Kreative processer (brainstorming) - Indhente informationer - Udvælgelse - Præsentation

36 Systemer/udstyr og plads der er til rådighed til den fysiske del af projektet Krav til: Programmering Omfanget af fysiske installationer Mv. Krav til konkrete elementer i dokumentationen (udligningsforbindelse, Sbei, forslag til alternative produkter osv.) Benspænd/krav

37 Indhente viden Beskrive / Dokumentere Planlægge Udføre Projektarbejde

38 Præsentation (skuemester) Præsenteres til en eller flere målgrupper Der bør anvendes forskellige medier som fx de sociale medier, film, app´s, Prezi ol.

Dagen i morgen 39

Hvad er jeres definition på erhvervsrettet innovation ? 40

Innovation er en styret kreativ proces der skaber værdi og gør nytte Erhvervsrettet innovation tager udgangspunkt i et konkret erhverv 41

42 Brug af processer og de understøttende kompetencer

De 5 understøttende innovative kompetencer 43