Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer
95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger De pædagogiske udfordringer bliver større, når vi skal medvirke til at opfylde 95%-målsætningen Kan den anvendelsesorienterede profil være en del af løsningen?
De konkrete tiltag Lærerteam Klasserumskultur Ekstraundervisning Læsevejledning 2. og 3. chance Tutorsamtaler Faglig evaluering
Lærerteam Aflevering af samlet plan for klassens ønsker om ekskursioner i juni måned Planlægning, gennemførelse og evaluering af tre klassemøder med fællesfagslærerne – to af møderne kan samtidigt fungere som lærerforsamling Følge klassens studieplaner og koordinere aflevering af skriftlige opgaver Tage initiativ til relevante indsatsområder i forhold til udvikling af klasserumskulturen Forestå planlægning og gennemførelse af værkstedsundervisningen – herunder i samarbejde med studievejledningen koordinering og orientering om eksamensprojektet. Koordinere og evaluere arbejdet med tutorfunktionen og studiebogen
Ekstra timer og lektiehjælp De ”svære” fag er matematik og engelsk -opdeling på tværs af klasser i niveauer? Lektiecafé, en integreret del af det at gå i skole Skrivecafé
Læsevejledning Screening Klasseprofil Dysleksi-test -udredning, evt. it-rygsæk Plan for grupper af elever med særlige behov -faglig læsning -inkluderende undervisning To-lærer-ordning
2. og 3. chance Lærerforsamlingens anbefalinger Studievejledernes kendskab til eleven Elevens indstilling til sit undervisningsforløb er afgørende for, hvem vi slås for
Tutorsamtaler Fungerer det? Differentieret indsats i forhold til forskellige elever
Faglig evaluering Rundtur hos lærerne, alle elever på én dag Eller: én elev overfor et lærerpanel Vejledende karakterer; godt for eleverne, skidt for HF?
Miraklet i 2.HF For mange elever lykkes det ”alligevel” og så er det alle lærernes anstrengelser og krumspring værd!