Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab."— Præsentationens transcript:

1 Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING

2 Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab og målrettet fokus på den enkelte elev • Udvikling af stærke studieretninger kræver både nyt indhold, nye værktøjer og ny organisering: Klar – parat - studieretning

3 Klar-fasen – modtagelse, screening, introduktion • Samarbejde med grundskoler om elevernes færdigheder, kompetencer og arbejdsformer • Kortlægning af elevernes indgangsniveau: – Screeningsresultater samles og følger den enkelte elev – Der screenes i matematik, læsehastighed og AP

4 Parat-fasen – fokuseret træning i studiekompetencer • Hvad gør vi med viden fra screeningerne? – Intensiveret træning i: Læsehastighedstræning, fokuseret lektielæsning, træning af AP elementer, matematiktræning og ”How to get organized” – Udvikling af fælles organisationsværktøjer: skriftligheds- og studiekompetenceportal og nye screeningsværktøjer. Skaber en platform, som er synlig og inddrager ledelse – lærere – elever i projektets delmængder og progressionstanke

5

6 Klar + parat: Indsatsområder • Matematik-kursus • Læsehastighedskursus • AP-kursus • Mentor-ordning • Differentieret undervisning i den enkelte klasse • How to get organized/IT-dannelsesstrategi • Kompetenceportal • Skriftlighedsportal

7 Kompetenceportal – overblik over de 3 faser: klar – parat - studiestart

8 Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING

9 Studieretning: studieretningsidentitet og studiekompetence • Vision: ”Hvis vi ønsker at studieretningernes særlige profil og samarbejde fagene imellem skal give bedre motivation og mere læring, så kræver det samarbejde og organisering” • Derfor: • SR-intro ved studieretningsstart – SR-lærere og 2g/3g elever præsenterer særlige træk ved studieretningen ved skoleårets start • ”Elevtid tilstede” til SR-fag - 2 lektioner pr 14 dag, indlagt i skemaet (idéer hertil udveksles på Skriftlighedsportalen) • ETU, elevtrivselsevaluering, som fælles redskab til motivation som drivkraft for læringskultur i klasserummet

10 Delt ledelse • Vision: Reel studieretningsidentitet og videndeling mellem lærere - ledelse • Studieretningslederne forvalter 25 timer og 10.000 kr til fordeling mellem lærerne til SR- aktiviteter pr skoleår • Klasseteam og dialogmøder mhp videndeling mellem studieretningens lærere på alle tre årgange og ledelsen

11 Elev – elev formidling • Vision: Der skabes et perspektiv på uddannelsen for eleverne og faglige rollemodeller, man kan pejle efter i udviklingen fra elev - studerende • Studieretningsdag-på-langs (3g og 1g underviser hinanden indenfor studieretningen) • AT 2g elever formidler deres resultater af AT- innovationsuge til 1.g elever indenfor studieretningen

12 Lærer – lærer udveksling • Vision: Erfaringsudveksling, fastholdelse af de gode idéer og overblik + ejerskab i organisationen • Planlægningsdag inden skolestart, hvor nye SR-ledere mødes med 4.g SR-ledere: erfaringsudveksling mhp. den konkrete studieretning • Kompetenceportal og Skriftlighedsportal som introduktionsværktøj til nye lærere, nye SR-ledere, fast reference for hele organisationen (elever, lærere, ledelse)


Download ppt "Odder Gymnasium KLAR-PARAT-STUDIERETNING. Mål med Klar-Parat-Studieretning • På Odder Gymnasium udvikler vi stærke studieretninger via delt lederskab."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google