Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Lærerrolleprojektet 2012-2015 Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Lærerrolleprojektet 2012-2015 Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på."— Præsentationens transcript:

1 Lærerrolleprojektet 2012-2015
Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på VUC’er i Region Hovedstaden – eller positivt formuleret: at øge gennemførelsesprocenten. Målet skal opnås ved at forbedre læringsmiljøerne og udvikle lærernes relationskompetencer. Fokus på at styrke lærernes rolle som det primære ansvarlige bindeled, der motiverer eleverne og kursisterne til at gennemføre deres uddannelse marts 2015 Pædagogisk dag / NCK

2 Lærerrolleprojektet 2012-2015
Omfang: Der har deltaget mindst 100 projektlærere fra de 5 VUC’er – dvs. mindst 20 projektlærere på hvert VUC, såvel GL-lærere som avu-lærere. På VUF/GL har der deltaget 4 – 8 team, i alt 24 lærere marts 2015 Pædagogisk dag / NCK

3 Lærerrolleprojektet 2012-2015
Lærernes kompetencekatalog Lærerens relationskompetence kunne opbygge relationer og give dem betydning kunne arbejde med anerkendende og inkluderende pædagogik (AI) kunne opbygge en givende klasserumskultur gennem teambuilding og classbuilding kunne opbygge et coachingklima i klassen Lærerens klasseledelse kunne se faresignaler, der indikerer muligt frafald kunne handle med henblik på at sikre tilstedeværelse og gennemførelse – ”håndtere fravær” kunne håndtere modstand mod undervisning kunne navigere mellem autoritetsposition, regelforvaltning og samtalen (definitionsmagt contra social magt) Lærerens konflikthåndtering og kommunikation ved vanskelige samtaler kunne bruge redskaber til konflikthåndtering kunne kommunikere præcist kunne gennemføre studieintensiv vejledning (tutor/mentor) Lærerens didaktiske kompetencer kunne anvende kursisttypologi i planlægningen af undervisningen kunne arbejde med aktiverende og ansvarliggørende arbejdsformer (herunder CL) marts 2015 Pædagogisk dag / NCK

4 Lærerrolleprojektet 2012-2015
Kurser og pædagogiske dage: Steen Beck (IFPR): ’Lærernes didaktiske kompetencer’ (pind 4). Mette Knudsen (Stenhus Gymnasium): ’Lærerens konflikthåndtering og kommunikation ved vanskelige samtaler’ (pind 3). Dorte Aagaard om ’Motivation og sociale relationer’ (pind 1). Ulla Olesen (Coaching Consult): Coaching Coachingsessions Gennemført i to omgange med de oprindelige team ( ) og med de nye team ( ) marts 2015 Pædagogisk dag / NCK

5 Lærerrolleprojektet 2012-2015
Tiltag skabt i projektregi Kursisttypologi Afprøvning af typologibrug – og opstilling af alternativ typologi (Randers forkastet) Den alternative typologi er drøftet, afprøvet og ”taget til sig” af eleverne. En øjenåbner for eleverne og redskab i den didaktiske planlægning for lærerne  Klasserumsledelse Indsatser overfor stille kursister Foregår dels ved tutorsamtalerne, dels i klasserummet (imødekommende og anerkendende pædagogik, den lille samtale, bekæmpelse af ”fejlfindingskulturen” Undervisningsdifferentiering med brug af ’Rød, gul, grøn’ på et nf-hold ”Tvinger” til realitets-selvvurdering, fokuserer på læring som legitim og mulig. Motiverer til ansvarstænkning (arbejdskrævende for læreren) marts 2015 Pædagogisk dag / NCK

6 Lærerrolleprojektet 2012-2015
Etablering af coachingklima i klassen: par-øvelser i klassen med kursistsparring på skriftligt produkt (dansk). Opfølgning straks efter i plenum. Gentages jævnligt. Krævende arbejdsform, som sætter fokus på ”at kunne give og tage” – at tro på egne kræfter. Ikke alle magter det – skal virkelig trænes. Forskellige betingelser på henholdsvis hf og STK Etablering af coachende arbejdsmønstre i klassen (á la CL) Er afprøvet i en CL-klasse (hf-fagpakke) Relationskompetence Studiesamtaler med fokus på selvværd og motivation Lærerens mentortilgang og person-nære opbakning støtter ”vaklende” elever/kursister. Lærernes eenstemmige støtte og anerkendende tone er afgørende. Det er læreren som ”den kompetente og betydningsfulde anden”. Intensiv mentorordning i kerneteam, tæt samarbejde medstudievejledning Den faglige og sociale stilladsering (omsorg uden terapi), kombineret med begrundet kravstillelse – og håndteret på adækvat vis (konfliktløsning og coaching) bliver et fundament for elevernes motivation og lyst til at fortsætte. Udvidet tutorordning: samtaler i par med fokus på motivation, tryghed og gode faglige og sociale relationer marts 2015 Pædagogisk dag / NCK


Download ppt "Lærerrolleprojektet 2012-2015 Titel: ’Nye lærerroller på VUC – øget gennemførelse gennem social ansvarlighed’ Formål: At nedbringe fravær og frafald på."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google