Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)"— Præsentationens transcript:

1 hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)
Uddannelsen – formalia: Sammensat hf-e-uddannelse – kan tages på 2 år 1. år: Dansk A, Engelsk B, Matematik C, nf 33 timer/ugen, i alt 800 timer 2. år: ks, valgfag B, valgfag B, valgfag C og SSO 25 timer/ugen, i alt 650 timer Lærerne organiseres som et samlet team Koordinering af fagtoning, tematisering, ekskursioner, opgavebelastning etc. Adhoc-teammøder med studievejleder – og UCD-repræsentant kan inviteres maj 2012 NCK / Diakonissen

2 1. år: år: Fag lektioner/uge Dansk 10 Engelsk 9 Mat 5 nf I alt 33 PE ? Fag lektioner/uge ks Valgfag B 5 Valgfag C 3 SSO …. I alt 25 PE ? maj 2012 NCK / Diakonissen

3 Uddannelsen - indhold Fokus på sundhed, velfærd og innovation
Tematisering af fagene Fagtoning Innovationsdidaktik ’Den kreative platform’ ’KIE-modellen’ Physical Education (PE), ’Move and learn’, BrainBreaks Samarbejde med virksomheder, ekskursioner… Anvendelsesorientering maj 2012 NCK / Diakonissen

4 Målgruppen Social- og sundhedsassistenter, som ønsker at læse videre på en hf-uddannelse Andre, som har afsluttet folkeskolens 9. eller 10. klasse – og som interesserer sig for uddannelsens fokusområder maj 2012 NCK / Diakonissen

5 Rammer for lærerne Skal have deltaget i innovationskurset…
Er ansat på VUF Underviser efter hf-bekendtgørelsen Har undervisning og kontor på Sosu-skolen Adgang til internet, Fronter og LudusWeb Kan trække på Sosu-skolens øvrige faciliteter som fx lektiecafé, bibliotek, kantine, reception, kontor etc. maj 2012 NCK / Diakonissen

6 Rammer for kursisterne
Gennemfører 1. år af forløbet på UCD Har stamklasselokale og faglokale (nf) Har adgang til internet, Fronter og LudusWeb Kan bruge Sosu-skolens faciliteter som fx lektiecafé, bibliotek, kantine, reception, kontor etc. Bruger VUFs studievejledere på normal vis maj 2012 NCK / Diakonissen

7 Innovationskurset (april 2012)
Tirsdag: ’Den kreative platform’ Onsdag: ’KIE-modellen’ Torsdag: Toning af fagene / tematisering Fredag: PE, Move and Learn, BrainBreaks …opfølgende planlægningsaften (15/5) maj 2012 NCK / Diakonissen

8 Den kreative platform og KIE-modellen
maj 2012 NCK / Diakonissen

9 Den kreative platform Fire grundlæggende principper:
Horisontal tænkning (tænke og handle på tværs af mønstre, total åbenhed overfor hvilken viden der bringes i spil og hvordan, skaber nye videnskonstruktioner, ) Ingen bedømmelse (hverken af andre elever, deres ideer eller selve opgaven, ingen må føle sig bedømt, bedømmelse medfører forsvarsmekanismer, intern motivation) Opgaven er i fokus (aldrig fokus på eleven eller processen) Parallel tænkning (alle har det samme fokus til enhver tid i forløbet, én opgave, én deadline) Den Kreative platform er mulig, når alle 4 er til stede i en undervisnings-situation. 3D-pædagogik: Sprog, krop og indstilling – 3D-cases/”energizers” (øvelser i mental indstilling) maj 2012 NCK / Diakonissen

10 KIE-modellen Modellen udgøres af tre rum:
Kreativitet: at være skabende i udtryk, associationer og ideer. Tværgående berigelse. Ideskabende og undersøgende processer. Innovation: kreativitet der italesættes, systematiseres og belyses. Ideen konkretiseres, underbygges og videreudvikles. Ideen skal være god, nyttig og værdifuld for andre. Analyse, bearbejdning og værditilskrivelse. Entreprenørskab: handling, foretagsomhed, at sætte ideen i værk. Konkret, praktisk handlen og virkeliggørelse. maj 2012 NCK / Diakonissen

11 Brain Breaks og LRPE Inspiration fra
Naperville Central High School, Illinois: LRPE = Learning Readiness Physical Education Alle lærere bruger Brain Breaks i hver lektion (45 min) Alle elever har fysisk aktivitet PE 45 min (30) dagligt PE trænes hver uge: 1 gang kondition 1 gang styrketræning 3 gange mere frit - koordination eller idrætsgrene De arbejder meget med pulsure (eleven skal befinde sig i en bestemt træningszone i 30 min pr. gang). maj 2012 NCK / Diakonissen

12 Københavns åbne Gymnasium - 2012
Målsætning: At alle skolens elever har et break i hver lektion At alle skolens elever har et minutters bevægelsesmodul i løbet af skoledagen Fokus lige nu: At alle 14 pilotklasser har breaks i alle lektioner At 6 pilotklasser, skal have et bevægelsesmodul 2 x 25 min om ugen (+ til/fra Tap E) maj 2012 NCK / Diakonissen


Download ppt "hf – med fokus på sundhed, velfærd og innovation (VUF og UCD)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google