Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afKristian Graversen Redigeret for ca. et år siden
1
STUDIERETNINGSTONING PILOTPROJEKT 2010-2012
2
DISPOSITION Indledende kommentarer Rammerne for pilotprojektet Det PR skal høres om Eksempel på en samarbejdsplan for de 3 år.
3
STUDIERETNINGSTONING Vi spiller på to heste samtidigt: Toning af fællesfag Øget samarbejde i studieretningsfag
4
FORSKELLIGE NIVEAUER FOR SAMARBEJDE Et fag er støttefag/hjælpefag for et andet fag Fælles tema (parallelle forløb) Fælles problemstilling/projekt Fælles produkt … Større eller mindre grad af koordinering Udgangspunktet er det oplagte samarbejde, og realisering af lærerplanernes mål.
5
PILOTPROJEKTET Projektet starter efter sommerferien med de nye 1.g-ere, og kører i alle 3 år. Lærere får mulighed for at ønske at deltage på forårets ønskeskema og influere på den endelig udformning af forsøget.
6
3 STUDIERETNINGER/KLASSER Sproglig: ENSaps (Typisk a-klasse) Samfundsfaglig: SAIdMa (Typisk u-klasse) Naturvidenskabelig: MAFYKe (Typisk x-klasse)
7
TEAMSTRUKTUR Både smalt og bredt team (som på HF) Smalt på 3 personer bestående af 2 gennemgående +1 (Én er samtidig klasselærer) En studieretnings A lærer Dansk/historielæreren Endnu en lærer (kan både være en anden studieretningslærer, eller en fællesfagslærer på b eller c niveau.) Bredt: alle klassens lærere, fungerer som vanligt.
8
RAMMERNE Hvert år afholdes en planlægnings- og idéudviklingsdag i det brede team 1.g i december måned. 2.g ved skoleårets start 3.g ved skoleårets start. 3 elever valgt af klassen deltager en time ved dagens start, og formidler klassens interesser og forventninger Dagen afholdes som kursus.
9
OVERORDNEDE TILTAG En temadag årligt hvor skemaet er ryddet. Èn årlig ekskursion med studieretningstoning, herunder f.eks. en flerdages ekskursion/studietur i 3.g Årlig elev-evaluering i Lectio Dokumentation og udarbejdning af materiale
10
DOKUMENTATION • Der udarbejdes løbende en elektronisk mappe med materialer, fælles opgaveformuleringer, beskrivelse, og evaluering af forløb... Bruges som fremtidig idé- og forløbsmateriale. • Ansvaret og meget af arbejdet ligger hos det smalle team, i samarbejde med studieretningslederen • - Det er især her udviklingsarbejdet ligger
11
TIMER Formanden for PÆD, TR og rektor finder sammen en timeramme og vurderer den i forhold til skolens ressourcer, når forsøgsbeskrivelsen ligger mere fast
12
SÅDAN KAN PLANEN SE UD UDKAST TIL PLAN FOR MAFYKe studieretning
13
1. Semester I forvejen krav om samarbejde mellem mat og nv 1. Semester Mat og ke laver noget 1. Semester 2 aften arrangementer med naturvidenskabeligt indhold (f.eks. UNF, stjernekiggeri..)
14
2. Semester Dansk og historie fælles forløb om periode valgt af eleverne (f.eks. den industrielle revolution/moderne gennembrud). Fælles tema/overskrift, behøver ikke indebære fælles produkt eller koordinering af lektioner. Projekt i samf og mat som indebærer dataindsamling/databearbejdning. Fælles produkt og evaluering.
15
2.G 3 fælles forløb i studieretningsfagene (2 eller 3 fag) Inklusiv SRO. De to andre skal lede frem mod SRO, og ét skal have et fælles produkt. Samarbejde mellem historie og matematik (som krævet i mat. Lærerplan) Klassen deltager i science cup, studieretningsfagene bidrager med et antal timer + fælles produkt med dansk. Religion toner ét forløb i naturvidenskabelig retning (f.eks. tro kontra viden(skab)- problematikken). • Der laves ét naturvidenskabeligt produkt på engelsk (begge lærere retter) • Toning af dansk-historieopgaven
16
3.G Fælles produkt i mat og fys som også rettes af dansklæreren (SRP træning) 2 ekskursioner i studieretningsfagene (f.eks. UNI)
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.