Fordybelsesfase: Dybdeanalyse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Værdistrømsanalyser.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
MUST Efterår 2000 Datalogi LCK
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Det etnografiske interview og deltagerobservation
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Fagdidaktisk kursus i religion
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
At udforske sin egen praksis
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Designopgave Problem: Hvordan finder man rundt på it-c? Løsning: infokiosk Tilgang: afdække vaner og adfærd via observation og interviews.
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Skriftlighed i biologi
Kanondag – forberedelse og dokumentation. Plan for dagen optakt – hvem fortæller en historie? – 1. workshop workshop 12.
Camp IB sept sept VELKOMMEN TIL CAMP IB37.
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
Funktioner og roller i projekter
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Måleovervejelser Overvejelser inden I beslutter jer for en måletype Præsentation af hovedmåletyper Oplæg til.
Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse
Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing.
Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Begreber om Forundersøgelse og MUST metodens Principper
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Reel brugerdeltagelse
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Beboer i en etageejendom Du bor i en etageejendom i København. TMF vil gerne i kontakt med dig for at undersøge din adfærd i forhold til energiforbrug.
Velkommen tilbage modige opdagelsesrejsende! Troværdige observationer fra xx modige opdagelsesrejsende ved hjemkomsten fra fem dage på [arbejdspladsens.
TEMA 4 Inspiration & Feedback: Idéen ud i virkeligheden
Socialtilsyn årsmøde Faglig session: Autisme
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Gennemførelse Lektion 7 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Den pædagogiske læreplan
TEMA: Digitalisering 27. februar 2017.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Hvad er en Feltrapportage?
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Fordybelsesfase: Dybdeanalyse Finn Kensing

Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: Projektgruppe: Komme "under huden" på den udvalgte del Styregruppe: Prioritere Hvorfor? tradition >< fornyelse forandringsparathed forbinde "vilde" ideer til reelle behov Resultat: Mål, problemer, behov og ideer Teknik: interview, observation, workshop, kortlægning Beskrivelsesværktøj: referat, tegning/model, kort Det handler om at lytte og forstå!

Typiske situationer i fase 3

Fasens potentielle aktiviteter og produkter

Projektgruppens aktiviteter på SFC Interviews af alle 9 ansatte ca. 1 time Dokumentanalyse: om SFC, mødereferater, arb.dok. In-situ interview med de 3 sekretærer Ideer til IT-støtte til sekretærerne, men redaktørerne? (ingen behov bortset fra mail og tekstbehandling). Vi var skeptiske: derfor observation af dem i huset + ude i filmmiljøet samt opfølgende interview Indsigt i: filmmiljøet <-> redaktørerne <-> sekretærerne Ex.: data opstod ofte som led i redaktørernes arbejde Workshops for alle 9: Dødehavsrulle

Workshops: modeller af arbejdet

Projektgruppens ydelse fra 3. fase: Analyserapport + evt. beskrivelser af arbejdspraksis

Observation Hvorfor: For at forstå en arbejdsproces må man også opleve den Modificeret teknik fra antropologi/etnografi Detaljeret indsigt Tune sig ind på hvad brugerne laver og hvordan Say-Do problemet

4 hovedprincipper 1. Studere folk i deres arbejdssituation 2. Fokus på konteksten 3. Beskrivende i stedet for foreskrivende 4. Forstå og beskrive arbejdet fra de observeredes synspunkt

Opgaver: Forberedelse Hvilke situationer, hvorfor, planlæg Observationsguide? Video/lydbånd/noter/tegninger? Dokumentation? Hypoteser og fordomme? Informér og få accept

Opgaver: Gennemførelse Gentag formål og forny accept, skab tryghed Flue på væggen Optag/notér hvad der sker og hvordan det sker Hellere for meget end for lidt Vær ikke en slave af en evt. observationsguide Analysen starter under observationen Forbered jer på at skulle gentage hvorfor I vil observere, og hvem der får adgang til resultaterne

Opgaver: Videoanalyse Fordele: mere med, kan gennemspilles med forskellige fokuspunkter Se først hele båndet igennem: lav indholdsoversigt Næste gennemspilning: fokus på temaer, notér og knyt noter til videosekvens Udvælg interessante sekvenser til nærmere analyse Gruppér videosekvenser på tværs af flere bånd: fokus på regelmæssigheder og uregelmæssigheder Formuler generaliseringer og hypoteser, og knyt noter til videosekvenser Afprøv generaliseringer og hypoteser på de andre i projektgruppen og på de observerede

Opgave: Analyse af lydbånd og noter Fordel: mindre arbejdskrævende Læs notater og lyt/udskriv bånd: lav indholdsoversigt Find temaer Gruppér citater/observationer ift. temaer på tværs af flere observationer Formuler generaliseringer og hypoteser Afprøv generaliseringer og hypoteser på de andre i projektgruppen og på de observerede

Brug af observationsresultater Gensidig information i projektgruppen Grundlag for Analyserapport og Forundersøgelsesrapport (evt. med som bilag) Beslutningsgrundlag for styregruppen og som information til alle (høring)

Workshops Fokus kan f.eks. være på Sekvens (tidslige forløb) Flow (data, materialer, patienter, ....) Artefakter (arbejdsredskaber mm) Fysisk indretning og rumlige forhold Kulturelle forhold og relationer (De 3 kulturer) Kommunikationsstruktur

Forskellige præsentationsformer i analyserapporten:  Tekst med udklip fra arbejdsdokumenter Grafisk: tidslinje, kommunikationsdiagram, rige billeder, ..... Sammenfat i:  Hovedfunktioner, roller, typer af produkter/afdelinger/.....  Problemer, behov, ideer til løsninger Check af med de observerede + evt. en høring

Workshops: modeller af arbejdet

Princip 2: Reel brugerdeltagelse Hvorfor? Sikre at visioner modsvarer oplevede behov Sikre brugernes ret til indflydelse Sikre gensidig læring Jeres designopgave?

P3: Arbejdspraksis skal opleves Hvorfor? Sikre førstehåndskendskab Sikre relevante og forståelige beskrivelser Sikre at der ikke kun foreskrives Sikre at de interv./observeredes synspunkter indgår Sikre adgang til det der kun viser sig, når man forsøger at forandre Jeres designopgave?

Vidensområder og -niveau