Fordybelsesfase: Dybdeanalyse Finn Kensing
Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: Projektgruppe: Komme "under huden" på den udvalgte del Styregruppe: Prioritere Hvorfor? tradition >< fornyelse forandringsparathed forbinde "vilde" ideer til reelle behov Resultat: Mål, problemer, behov og ideer Teknik: interview, observation, workshop, kortlægning Beskrivelsesværktøj: referat, tegning/model, kort Det handler om at lytte og forstå!
Typiske situationer i fase 3
Fasens potentielle aktiviteter og produkter
Projektgruppens aktiviteter på SFC Interviews af alle 9 ansatte ca. 1 time Dokumentanalyse: om SFC, mødereferater, arb.dok. In-situ interview med de 3 sekretærer Ideer til IT-støtte til sekretærerne, men redaktørerne? (ingen behov bortset fra mail og tekstbehandling). Vi var skeptiske: derfor observation af dem i huset + ude i filmmiljøet samt opfølgende interview Indsigt i: filmmiljøet <-> redaktørerne <-> sekretærerne Ex.: data opstod ofte som led i redaktørernes arbejde Workshops for alle 9: Dødehavsrulle
Workshops: modeller af arbejdet
Projektgruppens ydelse fra 3. fase: Analyserapport + evt. beskrivelser af arbejdspraksis
Observation Hvorfor: For at forstå en arbejdsproces må man også opleve den Modificeret teknik fra antropologi/etnografi Detaljeret indsigt Tune sig ind på hvad brugerne laver og hvordan Say-Do problemet
4 hovedprincipper 1. Studere folk i deres arbejdssituation 2. Fokus på konteksten 3. Beskrivende i stedet for foreskrivende 4. Forstå og beskrive arbejdet fra de observeredes synspunkt
Opgaver: Forberedelse Hvilke situationer, hvorfor, planlæg Observationsguide? Video/lydbånd/noter/tegninger? Dokumentation? Hypoteser og fordomme? Informér og få accept
Opgaver: Gennemførelse Gentag formål og forny accept, skab tryghed Flue på væggen Optag/notér hvad der sker og hvordan det sker Hellere for meget end for lidt Vær ikke en slave af en evt. observationsguide Analysen starter under observationen Forbered jer på at skulle gentage hvorfor I vil observere, og hvem der får adgang til resultaterne
Opgaver: Videoanalyse Fordele: mere med, kan gennemspilles med forskellige fokuspunkter Se først hele båndet igennem: lav indholdsoversigt Næste gennemspilning: fokus på temaer, notér og knyt noter til videosekvens Udvælg interessante sekvenser til nærmere analyse Gruppér videosekvenser på tværs af flere bånd: fokus på regelmæssigheder og uregelmæssigheder Formuler generaliseringer og hypoteser, og knyt noter til videosekvenser Afprøv generaliseringer og hypoteser på de andre i projektgruppen og på de observerede
Opgave: Analyse af lydbånd og noter Fordel: mindre arbejdskrævende Læs notater og lyt/udskriv bånd: lav indholdsoversigt Find temaer Gruppér citater/observationer ift. temaer på tværs af flere observationer Formuler generaliseringer og hypoteser Afprøv generaliseringer og hypoteser på de andre i projektgruppen og på de observerede
Brug af observationsresultater Gensidig information i projektgruppen Grundlag for Analyserapport og Forundersøgelsesrapport (evt. med som bilag) Beslutningsgrundlag for styregruppen og som information til alle (høring)
Workshops Fokus kan f.eks. være på Sekvens (tidslige forløb) Flow (data, materialer, patienter, ....) Artefakter (arbejdsredskaber mm) Fysisk indretning og rumlige forhold Kulturelle forhold og relationer (De 3 kulturer) Kommunikationsstruktur
Forskellige præsentationsformer i analyserapporten: Tekst med udklip fra arbejdsdokumenter Grafisk: tidslinje, kommunikationsdiagram, rige billeder, ..... Sammenfat i: Hovedfunktioner, roller, typer af produkter/afdelinger/..... Problemer, behov, ideer til løsninger Check af med de observerede + evt. en høring
Workshops: modeller af arbejdet
Princip 2: Reel brugerdeltagelse Hvorfor? Sikre at visioner modsvarer oplevede behov Sikre brugernes ret til indflydelse Sikre gensidig læring Jeres designopgave?
P3: Arbejdspraksis skal opleves Hvorfor? Sikre førstehåndskendskab Sikre relevante og forståelige beskrivelser Sikre at der ikke kun foreskrives Sikre at de interv./observeredes synspunkter indgår Sikre adgang til det der kun viser sig, når man forsøger at forandre Jeres designopgave?
Vidensområder og -niveau