< fornyelse forandringsparathed forbinde "vilde" ideer til reelle behov Resultat: Mål, problemer, behov og ideer Teknik: interview, observation, workshop, kortlægning Beskrivelsesværktøj: referat, tegning/model, kort Det handler om at lytte og forstå!"> < fornyelse forandringsparathed forbinde "vilde" ideer til reelle behov Resultat: Mål, problemer, behov og ideer Teknik: interview, observation, workshop, kortlægning Beskrivelsesværktøj: referat, tegning/model, kort Det handler om at lytte og forstå!">

Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fordybelsesfase: Dybdeanalyse

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fordybelsesfase: Dybdeanalyse"— Præsentationens transcript:

1 Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Forundersøgelse Fordybelsesfase: Dybdeanalyse

2 Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse
Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: Projektgrp: Komme "under huden" på den udvalgte del Styregrp: Prioritere Hvorfor? tradition >< fornyelse forandringsparathed forbinde "vilde" ideer til reelle behov Resultat: Mål, problemer, behov og ideer Teknik: interview, observation, workshop, kortlægning Beskrivelsesværktøj: referat, tegning/model, kort Det handler om at lytte og forstå!

3 Typiske situationer i fase 3

4 Dybdeanalysens potentielle aktiviteter og produkter

5 Projektgruppens aktiviteter på SFC
Interviews af alle 9 ansatte ca. 1 time Dokumentanalyse: om SFC, mødereferater, arb.dok. In-situ interview med de 3 sekretærer Ideer til IT-støtte til sekretærerne, men redaktørerne? (ingen behov bortset fra mail og tekstbehandling). Vi var skeptiske: derfor observation af dem i huset + ude i filmmiljøet samt opfølgende interview Indsigt i: filmmiljøet <-> redaktørerne <-> sekretærerne Ex.: data opstod ofte som led i redaktørernes arbejde Workshops for alle 9: Dødehavsruller

6 Projektgruppens ydelse fra 3. fase
Analyserapport + evt. beskriv. af arbejdspraksis

7 Observation Hvorfor: for at forstå en arbejdsproces må man også opleve den modificeret teknik fra antropologi/etnografi detaljeret indsigt tune sig ind på hvad brugerne laver og hvordan Say-Do problemet

8 4 hovedprincipper 1. Studere folk i deres arbejdssituation
2. Fokus på konteksten 3. Beskrivende i stedet for foreskrivende 4. Forstå og beskrive arbejdet fra de obs'des synspunkt

9 Opgaver: Forberedelse
hvilke situationer, hvorfor, planlæg observationsguide? video/lydbånd/noter/tegninger? dokumentation? hypoteser og fordomme? informér og få accept

10 Opgaver: Gennemførelse
gentag formål og forny accept, skab tryghed flue på væggen optag/notér hvad der sker og hvordan det sker hellere for meget end for lidt vær ikke en slave af en evt. observationsguide analysen starter under observationen forbered jer på at skulle gentage hvorfor I vil observere, og hvem der får adgang til resultaterne

11 Opgaver: Videoanalyse
fordele: mere med, kan gennemspilles med forskellige fokuspunkter se først hele båndet igennem: lav indholdsoversigt næste gennemspilning: fokus på temaer, notér og knyt noter til videosekvens udvælg interessante sekvenser til nærmere analyse gruppér videosekvenser på tværs af flere bånd: fokus på regelmæssigheder og uregelmæssigheder formuler generaliseringer og hypoteser, og knyt noter til videosekvenser afprøv generaliseringer og hypoteser på de andre i projektgruppen og på de observerede

12 Opgave: Analyse af lydbånd og noter
fordel: mindre arbejdskrævende læs notater hhv. lyt/udskriv bånd: lav indholdsoversigt find temaer gruppér citater/observationer ift temaer på tværs af flere observationer formuler generaliseringer og hypoteser afprøv generaliseringer og hypoteser på de andre i projektgruppen og på de observerede

13 Brug af observationsresultater
gensidig information i projektgruppen grundlag for Analyse rap. og Forundersøgelse rap. (evt. med som bilag) som beslutningsgrundlag for styregruppen og som information til alle (høring)

14 Forskellige præsentationsformer
 tekst med udklip fra arbejdsdokumenter  grafisk: tidslinje, kommunikationsdiagram, rige billeder, Sammenfat i:  hovedfunktioner, roller, programtyper,  problemer, behov, ideer til løsninger Check af med de observerede, evt. en høring

15 Workshops: modeller af arbejdet

16 Workshops: modeller af arbejdet

17 Workshops: modeller af arbejdet

18 Workshops: modeller af arbejdet

19 Princip 2: Reel brugerdeltagelse
Hvorfor? sikre at visioner modsvarer oplevede behov sikre brugernes ret til indflydelse sikre gensidig læring Jeres designopgave?

20 P3: Arbejdspraksis skal opleves
Hvorfor? sikre førstehåndskendskab sikre relevante og forståelige beskrivelser sikre at der ikke kun foreskrives sikre at de interv./observeredes synspunkter indgår sikre adgang til det der kun viser sig, når man forsøger at forandre Jeres designopgave?

21


Download ppt "Fordybelsesfase: Dybdeanalyse"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google