Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides."— Præsentationens transcript:

1 VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides

2 Trin 1: Afprøvning af bevægelseskategorierne

3 1.1. B-boxens bevægelseskategorier
Arbejdsark 1.1.

4 Trin 2: Forståelse for bevægelseskategorierne

5 2.1. Særlige kendetegn for bevægelseskategorierne
Hvordan vil du med dine egne ord beskrive, hvad der særligt kendetegner aktiviteter indenfor: Puls Koordination Samarbejde og tillid Koncentration og opmærksomhed Ramme: Du har 2 minutter ud for hver planche til at beskrive kategorien. Når du har skrevet på post-it’en, løber du hen til planchen og klistrer den på. Skriv 1 kendetegn pr. post-it. Kendetegn Puls Kendetegn Koncentration & opmærksomhed Kendetegn Koordination Kendetegn Tillid & Samarbejde Arbejdsark 2.1.–2.4.

6 2.2. Særlige kendetegn for bevægelseskategorierne
Gruppér alle de input, der er kommet på plancherne i forskellige temaer. Alle input der ligner hinanden placeres i samme gruppe. Ramme: Gå sammen i grupper på 3-4 og sortér sedlerne. 15 minutter. Kendetegn Puls Kendetegn Koncentration & opmærksomhed Kendetegn Koordination Kendetegn Tillid & Samarbejde Arbejdsark 2.1.–2.4.

7 2.3. Tre vigtigste kendetegn
Med afsæt i sorteringen skal hver gruppe diskutere, hvad der er de 3 vigtigste kendetegn i den bevægelseskategori, man har arbejdet med. Ramme: 15 minutter Vigtigste kendetegn Puls 1) at der er højere intensitet 2) … 3) …. Arbejdsark 2.5.

8 Den gode Koordinations-aktivitet
2.4. Hvad er en god bevægelsesaktivitet? Gå sammen gruppevis ud for en af plancherne. Fordel skriveredskaber og post-it’s i gruppen I skal nu give bud på: hvordan opnår vi en god bevægelsesaktivitet inden for de 4 bevægelseskategorier? 4. På startsignal skriver man løs og løber en ad gangen op med sin post-it på planchen, der er placeret 4- 5 meter væk fra gruppen. . OBS: Kun 1 kendetegn pr. post-it. 5. Når man har placeret sin post-it, løber man retur og skriver ny post-it. Tid: 3 minutter Den gode Koordinations-aktivitet Den gode Puls-aktivitet Den gode …… Arbejdsark –2.6.4.

9 2.5. Sortering og præsentation af input
Hver gruppe sorterer post-its i grupper. Hver gruppe har 1 bevægelseskategori, de fokuserer på. (Gruppe 1 = puls, gruppe 2 = koordination etc.) Ramme: 15 minutter Når alle kategorier er sorteret, præsenterer gruppen hvad der kendetegner en ”god” aktivitet for hele klassen. Hver gruppe har ca. 3 minutter til at fremlægge for de andre. OBS: Vi skal bruge denne viden senere, når vi selv skal udvikle aktiviteter, så det er en rigtig god idé at være grundig . Arbejdsark 2.7.

10 Koncentration og opmærksomhed
2.6. Gruppeinddeling for udvikling af aktivitetskort Puls Gruppe 1 Gruppe 5 Koncentration og opmærksomhed Gruppe 2 Gruppe 6 Samarbejde og tillid Gruppe 3 Gruppe 7 Koordination Gruppe 4 Gruppe 8

11 Trin 3: Justering af eksisterende aktiviteter

12 3.1. Aktivitetshjulet 7 Vigtige områder man kan justere inden for.
Fokus, Tid, Krop, Rekvisitter, Retningslinjer, Relationer, Rum

13 3.1.1. Aktivitetshjulet Fokus:
Hvilken bevægelseskategori tager man afsæt i? Hvad er aktivitetens primære mål? (sjov, sved på panden, balance etc…)

14 Aktivitetshjulet Tid: Hvor lang tid varer aktiviteten?

15 3.1.3. Aktivitetshjulet Krop:
Hvad skal kroppen gøre i aktiviteten? (hoppe, løbe, rulle etc) Hvilke kropsdele er primært involveret i aktiviteten? (arme, fødder, hoved, lår etc.)

16 3.1.4. Aktivitetshjulet Rekvisitter:
Hvilke rekvisitter er vigtige for at aktiviteten kan fungere? (penalhus, sko, papirskugle, stol etc.)

17 3.1.5. Aktivitetshjulet Retningslinjer:
Hvilke regler er vigtige, for at aktiviteten fungerer?

18 3.1.6. Aktivitetshjulet Relationer:
Hvordan er aktiviteten organiseret? (alene, gruppe, par, hele klassen etc)

19 3.1.7. Aktivitetshjulet Rum:
Hvor finder aktiviteten sted? (Klasseværelset, gangen, skolegården, på bordet etc.)

20 Kendetegnene for den bevægelseskategori I har fået tildelt.
3.2. Justér aktiviteten Med afsæt i den netop afprøvede aktivitet skal I justere og ændre aktiviteten, så den lever op til: Kendetegnene for den bevægelseskategori I har fået tildelt. Kendetegnene for en GOD bevægelsesaktivitet. Anvend Aktivitetshjulets forskellige justeringsmuligheder for at ændre på aktiviteten. Arbejdsark 3.1. & 3.2.

21 3.3. Justering af aktivitet
Eksperimenter med forskellige justeringer inden for de forskellige områder fra Aktivitetshjulet. Ramme: 25 minutter Fokus Krop (hvad) Tid (hvor længe) Rekvisitter (hvilke) Retningslinjer (hvordan) Relationer (hvem & hvor mange) Rum (hvor) Arbejdsark 3.1. & 3.2.

22 Retningslinjer til feedback
3.4. Feedback på aktivitet Giv feedback til en anden gruppe. Ramme: 15 minutter pr. gruppe Retningslinjer til feedback Fokuser på, hvad vi har erfaret, og hvordan vi får det til at fungere godt eller bedre næste gang. Beskriv det, du observerede, og hvordan du oplever, at det hang sammen med aktivitetens fokus. Hvad syntes du fungerede bedst i aktiviteten? Hvad kunne du forestille dig, at man kunne ændre, og hvorfor bør det ændres? Arbejdsark 3.3.

23 3.5. Opsamling af aktivitetsjustering
Her er nogle mulige opsamlingsspørgsmål (udvælg selv) Hvad er du blevet klogere på i løbet af justeringsøvelsen? Hvilke gode ting er vigtige at huske til næste del af udviklingsprocessen? Hvordan kan jeg blive bedre i gruppearbejdet? Hvad skal vi som gruppe blive bedre til? Hvad skal man være opmærksom på i arbejdet med bevægelseskategorierne? Hvordan kan man bruge Aktivitetshjulet? Ramme: 15 minutter Først parvis – hernæst to par sammen – slutteligt hele klassen

24 Beskrive aktivitet Log ind på og påbegynd aktivitetskortet

25 Trin 4: Udvikling af idé-fundament til bevægelsesaktiviteter

26 4.1. Idéer til aktiviteter 4.1. Idéer til aktiviteter
1) Fordel jer ved de fire bevægelseskategorier, som er hængt op i undervisningslokalet. 2) Skriv idéer til aktiviteter på post-its og hæng dem på planchen (max 1 idé pr. post-it) 3) Efter 3 min skifter du til en ny planche og gentager processen Ramme: 15 minutter Aktivitetsidéer Puls Aktivitetsidéer Koncentration og opmærksomhed Aktivitetsidéer Koordination Aktivitetsidéer Tillid og samarbejde Arbejdsark

27 4.2. Træk en idé i hatten Smid alle ideerne i en hat/pose eller lignende. Nu skal I på skift tage en seddel med en idé i hatten og afprøve idéen ud fra det i læser og umiddelbart forstår. Når aktiviteten går lidt i stå, tager en anden fra gruppen en ny seddel og I afprøver en ny aktivitet. I må meget gerne filme de forskellige aktiviteter på skift. Sådan bliver i ved indtil der er gået 20 minutter.

28 Trin 5: Grovpudsning af bevægelsesaktivitet

29 5.1. Udvælg de(n) bedste idé(er) Hvilke idéer fungerede bedst i forhold til den bevægelseskategori, I skal udvikle en aktivitet inden for? Skal I arbejde videre med én af de afprøvede idéer, eller kan I sammensætte to (evt. flere) idéer til en ny aktivitet? Notér de mest interessante ideer på ved at oprette en ny aktivitet via din mobil eller pc. Ramme: Drøfte i gruppen 10 minutter

30 5.2. Udvikling af aktiviteten
Med afsæt i den netop udvalgte idé skal I udvikle og justere aktiviteten, så den lever op til: kendetegnene for den bevægelseskategori, I har fået tildelt. kendetegnene for en GOD bevægelsesaktivitet. Aktivitetshjulets muligheder for at kunne justere og ændre på aktiviteten. Ramme: 30 minutter. Brug aktivitetshjulet som hjælp til at skabe en god aktivitet. Arbejdsark 5.1.

31 5.3. Fremvisning og feedback på aktivitet
Afprøv jeres aktivitet sammen med anden gruppe og få feedback fra gruppen. Ramme: 30 minutter (hver gruppe har 15 minutter. Max. 10 minutter til fremvisning og 5 minutter til at få feedback). Brug feedbackarket til feedback og observation af aktiviteten. Retningslinjer for feedback Fokusér på, hvad vi har erfaret, og hvordan vi får det til at fungere godt eller bedre næste gang. Beskriv det, du observerede, og hvordan du oplever, at det hang sammen med aktivitetens fokus. Hvad syntes du fungerede bedst i aktiviteten? Hvad kunne du forestille dig, at man kunne ændre og hvorfor bør det ændres? Andet? Arbejdsark 5.2.

32 Trin 6: Eleverne beskriver og illustrerer aktiviteter

33 6.1. Planlæg billeder til aktivitetskort
Med afsæt i jeres aktivitetsbeskrivelse skal I drøfte hvilke billeder, der kan vise, hvordan jeres aktivitet fungerer. På aktivitetskortet kan der være mellem 1 og 4 billeder pr. aktivitet. Ramme: 10 minutter Arbejdsark 6.1.

34 6.2. Tag billeder og upload til aktivitetskort
Opstil situationer fra aktiviteten, så I kan tage de 1-4 billeder, I har besluttet. Når I har taget billederne logger I på og uploader billedet på jeres aktivitetskort. Ramme: 15 minutter

35 Trin 7: Eleverne afprøver og justerer egne aktivitetskort

36 Her afprøves og justeres aktivitetskortene og foregår derfor på www
Her afprøves og justeres aktivitetskortene og foregår derfor på

37 Trin 8: Eleverne uploader aktivitetskort til gennemsyn hos underviser

38 Trin 9: Underviser udvælger aktiviteter og sender B-box til tryk

39 Her afprøver og justeres aktivitetskortene og foregår derfor på www
Her afprøver og justeres aktivitetskortene og foregår derfor på

40 Når du er nået til dette slide skyldes det nok, at du har godkendt B-boxen og sendt den til tryk. Tusind tak for din deltagelse og god fornøjelse med jeres nye B-box. Mvh. Sæt Skolen i Bevægelse - Teamet


Download ppt "VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google