Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Analyse af kvalitative data
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Dataindsamling og kildebearbejdning
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
MUST Efterår 2000 Datalogi LCK
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Implementering af it-system
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Kvantitative metoder
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
MÆRKK - Markedskommunikation & Æstetik: Kultur & Kognition 1 Åbne biblioteker – pilottests G ode forslag og metodeforslag v/ Rasmus Grøn.
Konsensusprocessen.
Metode 1 Kvalitativ metode Interviews
Virksomheder - definition
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Synopsis VIP3/2012.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
1. Hvad er udviklingssamtaler 2. Hvorfor udviklingssamtaler
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Gruppeudviklingssamtaler
FORMÅL med Garudas profilværktøjer er:
TELEFONCANVAS.
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse Finn Kensing.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
September 20031KUP - Videndeling i udvikling Udviklingsprocessen Fremstillingsdiscipliner Identificerer kundens krav Omsætter gradvist og struktureret.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
Forundersøgelse Fordybebelsesfase: Dybdeanalyse. Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: –Projektgrp: Komme "under huden"
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Begreber om Forundersøgelse og MUST metodens Principper
AFSLUTTENDE RAPPORT Afleveres senest mandag den 11. maj kl til Ida.
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Forløbsbeskrivelse for indkaldelse til og afholdelse af koordinerende møde Kontakt til borger – Kender borger tovholder?
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Socialtilsyn årsmøde Faglig session: Autisme
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Gennemførelse Lektion 7 Indhold: Faser i gennemførelsen Undersøgelsen
og indhold Konsultationens struktur Silverman, Kurtz & Draper
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Forberedelsesfase: Projektetablering Fokuseringsfase: Strategianalyse Forundersøgelse Forberedelsesfase: Projektetablering & Fokuseringsfase: Strategianalyse

Forberedelsesfase: Projektetablering Hvad går opgaven ud på? Hvad er betingelserne for dens løsning? Hvordan skal den gribes an? Teknik: ref.linjepl., interview, dokumentanalyse Beskrivelsesværktøj: ref.linjeplan., referat, noter Det er en forhandlingsopgave!

PG’s ydelser fra 1. fase Projektgrundlag Projektplan

Disposition for fase 1 rapport

Forberedelsesfasens potentielle aktiviterer og produkter

Typiske situationer i fase 1

Fokuseringsfase: Strategianalyse Formuler (og rekonstruer) argumentation for sammenhænge mellem denne FU og strategier Undgå suboptimering Afgræns de arbejdsområder der skal fokus på Potentialer for IT-investeringer Teknik: interview, funktionsanalyse, SWOT Beskrivelsesværktøj: referat, funkt.- og SWOT-model

PG’s ydelse fra 2. fase Strategianalyserapport - et beslutningsgrundlag for SG

Disposition for fase 2 rapport

Fokuseringsfasens potentielle aktiviteter og produkter

Typiske situationer i fase 2

4 hovedopgaver ifm interview: Hvorfor interview? Systematisk indsamling af information Relevant i alle 4 faser 4 hovedopgaver ifm interview: Forberedelse Gennemførelse Analyse Brug

Forberedelse hvem, hvorfor, hvornår på dagen/i ugen hvor skal det foregå bånd eller noter interviewguide hypoteser og fordomme dokumentation informér og få “ofrets” accept skab tryghed forbered dig også psykisk

Gennemførelse gentag formål og forny accept skab tryghed strukturerede/ustrukturerede (kvanti./kvalitative) åbne/lukkede spørgsmål

Kvalitativ interview Tommelfingerregler: tilstræb en åben “samtale” stopord: stil uddybende spørgsmål tre parter: interviewer, ofret, modtagere styr interviewet, men giv ofret plads

Spørgeteknik hvorfor: arbejdsfunktioner, rationale, formål hvad: arbejdsopgaver hvordan: arbejdsprocesser processer forgår, men funktioner består! vær opmærksom på uventende informationer - forfølg disse, men kom tilbage til sporet vær konkret, brug deres begreber afklar vage og flertydige udsagn på stedet test jeres hypoteser og fordomme afslutning

Analyse analysen starter under interviewet! afsæt 10-30 min. lige bagefter: notér hovedindtryk udskrivningsform: ordret eller hovedpunkter? struktur: interviewguidens + nye emner + tegninger mm. i særskilt dokument: uddybende spørgsmål, designideer, hypoteser, ....... gem eventuelle bånd, hvis de ikke kræves slettet

Forskellige fremstillingsformer tekst med udklip fra arbejdsdokumenter grafisk: tidslinje, kommunikationsdiagram, collage, ...... Sammenfat referater: hovedfunktioner, roller, programtyper, ...... problemer, behov, ideer til løsninger Check af med de interviewede, evt. en høring

Udsnit af aktiviteter på tidslinje

Kommunikationsmodel

Udsnit af en collage

Mulige fokuspunkter arbejdsfunktioner - hvorfor? arbejdsopgaver - hvad? arbejdsproces - hvordan? informationsgange - hvilke info. bruges, skabes, videresendes v.hj.a. hvilke midler? tidsforløb - hvem gør hvad, hvornår, hvilke resultater? kommunikationsstruktur - hvem komm. med hvem, om hvad, ved brug af hvilke midler? koordinering - af hvad, hvem gør det, v.hj.a. hvilke midler? nedbrud - hvor tit og hvad er årsagerne? hvad fungerer godt? perspektiv: fugl >< frø ?

Brug af interviewresultater gensidig information i PG som grundlag for (og evt. bilag til) rapporterne fra 3. og 4. fase som beslutningsgrundlag for SG, som information (høring) til alle

Dokumentanalyse organisationsdiagrammer forretnings- og IT-strategier arbejdsbeskrivelser dokumenter der indgår i arbejdet Udgangspunkt for interviewspørgsmål