fornyelse forandringsparathed forbinde "vilde" ideer til reelle behov Resultat: Mål, problemer, behov og ideer Teknik: interview, observation, workshop, kortlægning Beskrivelsesværktøj: referat, tegning/model, kort Det handler om at lytte og forstå!"> < fornyelse forandringsparathed forbinde "vilde" ideer til reelle behov Resultat: Mål, problemer, behov og ideer Teknik: interview, observation, workshop, kortlægning Beskrivelsesværktøj: referat, tegning/model, kort Det handler om at lytte og forstå!">
Download præsentationen
1
Fordybelsesfase: Dybdeanalyse
Finn Kensing
2
Fordybelsesfasen: Dybdeanalyse
Udgangspunkt: Opgaven er afgrænset Formål: Projektgruppe: Komme "under huden" på den udvalgte del Styregruppe: Prioritere Hvorfor? tradition >< fornyelse forandringsparathed forbinde "vilde" ideer til reelle behov Resultat: Mål, problemer, behov og ideer Teknik: interview, observation, workshop, kortlægning Beskrivelsesværktøj: referat, tegning/model, kort Det handler om at lytte og forstå!
3
Typiske situationer i fase 3
4
Fasens potentielle aktiviteter og produkter
5
Projektgruppens aktiviteter på SFC
Interviews af alle 9 ansatte ca. 1 time Dokumentanalyse: om SFC, mødereferater, arb.dok. In-situ interview med de 3 sekretærer Ideer til IT-støtte til sekretærerne, men redaktørerne? (ingen behov bortset fra mail og tekstbehandling). Vi var skeptiske: derfor observation af dem i huset + ude i filmmiljøet samt opfølgende interview Indsigt i: filmmiljøet <-> redaktørerne <-> sekretærerne Ex.: data opstod ofte som led i redaktørernes arbejde Workshops for alle 9: Dødehavsrulle
6
Workshops: modeller af arbejdet
7
Projektgruppens ydelse fra 3. fase:
Analyserapport + evt. beskrivelser af arbejdspraksis
8
Observation Hvorfor: For at forstå en arbejdsproces må man også opleve den Modificeret teknik fra antropologi/etnografi Detaljeret indsigt Tune sig ind på hvad brugerne laver og hvordan Say-Do problemet
9
4 hovedprincipper 1. Studere folk i deres arbejdssituation
2. Fokus på konteksten 3. Beskrivende i stedet for foreskrivende 4. Forstå og beskrive arbejdet fra de observeredes synspunkt
10
Opgaver: Forberedelse
Hvilke situationer, hvorfor, planlæg Observationsguide? Video/lydbånd/noter/tegninger? Dokumentation? Hypoteser og fordomme? Informér og få accept
11
Opgaver: Gennemførelse
Gentag formål og forny accept, skab tryghed Flue på væggen Optag/notér hvad der sker og hvordan det sker Hellere for meget end for lidt Vær ikke en slave af en evt. observationsguide Analysen starter under observationen Forbered jer på at skulle gentage hvorfor I vil observere, og hvem der får adgang til resultaterne
12
Opgaver: Videoanalyse
Fordele: mere med, kan gennemspilles med forskellige fokuspunkter Se først hele båndet igennem: lav indholdsoversigt Næste gennemspilning: fokus på temaer, notér og knyt noter til videosekvens Udvælg interessante sekvenser til nærmere analyse Gruppér videosekvenser på tværs af flere bånd: fokus på regelmæssigheder og uregelmæssigheder Formuler generaliseringer og hypoteser, og knyt noter til videosekvenser Afprøv generaliseringer og hypoteser på de andre i projektgruppen og på de observerede
13
Opgave: Analyse af lydbånd og noter
Fordel: mindre arbejdskrævende Læs notater og lyt/udskriv bånd: lav indholdsoversigt Find temaer Gruppér citater/observationer ift. temaer på tværs af flere observationer Formuler generaliseringer og hypoteser Afprøv generaliseringer og hypoteser på de andre i projektgruppen og på de observerede
14
Brug af observationsresultater
Gensidig information i projektgruppen Grundlag for Analyserapport og Forundersøgelsesrapport (evt. med som bilag) Beslutningsgrundlag for styregruppen og som information til alle (høring)
15
Workshops Fokus kan f.eks. være på Sekvens (tidslige forløb)
Flow (data, materialer, patienter, ....) Artefakter (arbejdsredskaber mm) Fysisk indretning og rumlige forhold Kulturelle forhold og relationer (De 3 kulturer) Kommunikationsstruktur
16
Forskellige præsentationsformer i analyserapporten:
Tekst med udklip fra arbejdsdokumenter Grafisk: tidslinje, kommunikationsdiagram, rige billeder, ..... Sammenfat i: Hovedfunktioner, roller, typer af produkter/afdelinger/..... Problemer, behov, ideer til løsninger Check af med de observerede + evt. en høring
17
Workshops: modeller af arbejdet
18
Princip 2: Reel brugerdeltagelse
Hvorfor? Sikre at visioner modsvarer oplevede behov Sikre brugernes ret til indflydelse Sikre gensidig læring Jeres designopgave?
19
P3: Arbejdspraksis skal opleves
Hvorfor? Sikre førstehåndskendskab Sikre relevante og forståelige beskrivelser Sikre at der ikke kun foreskrives Sikre at de interv./observeredes synspunkter indgår Sikre adgang til det der kun viser sig, når man forsøger at forandre Jeres designopgave?
20
Vidensområder og -niveau
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.