Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

og indhold Konsultationens struktur Silverman, Kurtz & Draper

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "og indhold Konsultationens struktur Silverman, Kurtz & Draper"— Præsentationens transcript:

1 og indhold Konsultationens struktur Silverman, Kurtz & Draper
Lægeforeningen

2 CALGARY-CAMBRIDGE GUIDE RAMMEN FOR EN MEDICINSK KONSULTATION
Forberede og indlede samtalen Skabe struktur Opbygge en relation Indhente information Undersøgelse Formidle information Lægge en plan Many models have been developed to delineate the communication process skills - the point is that models work in communication skills teaching. An example is the C-C Guides, which are built around a framework that corresponds directly to the way we structure a consultation in real life. [HANDOUT of pocket version] - it provides a summary of the literature on the skills worth teaching and a structured way to frame learning, feedback, and curriculum development. Afslutte Kurtz, Silverman, Draper (2005) Lægeforeningen 2

3 Forberede og indlede samtalen
Hvilke forberedelser er vigtige før man møder patienten? Lægeforeningen

4 Indlede samtalen Skabe kontakt
Hilse på patienten Sikre sig patientens identitet Præsentere sig selv og forklare sin rolle Vise interesse, respekt og omsorg Lægeforeningen

5 Indlede samtalen Fælles dagsorden (agenda setting)
Afklar/identificér problemer, som deltagerne i samtalen ønsker taget op i konsultationen Spørg åbent og direkte Lyt opmærksomt uden at afbryde eller ændre fokus Bekræft/opsummér problemerne. Screen for yderligere problemer Orienter om de punkter man som professionel ser som vigtige i den aktuelle kontakt Prioritér agendaen i fællesskab Øvelse Orienter om de punkter man som professionel ser som vigtige i den aktuelle kontakt. Det kan fx være: tage BT; give dig svar på blodprøver; lægge en plan for hvad der skal ske. Rense dit sår og lægge en ny forbinding; høre om dine smerter; høre om du har andre problemer; tale om behov for hjælp til toiletbbesøg Lægeforeningen

6 Case: Diabetes Behandler
Patienten er en 34 årig kvinde. Hun er gift og parret har en dreng på 7 år. Patienten er laborant. Hun fik konstateret diabetes i forbindelse med sin graviditet. Sygdommen er velreguleret på insulin (langtidsprøve 7,8), og hun fungerer godt i sin hverdag. Patienten kommer til kontrol i medicinsk ambulatorium Indled samtalen – og etabler fælles dagsorden for konsultationen Lægeforeningen

7 Skabe struktur Lægeforeningen

8 Struktur i samtalen Synliggør strukturen
I starten Fælles dagsorden Undervejs Opsummeringer Overgange – markering og begrundelse af emneskift Vær opmærksom på timing og flow Fælles agenda opsummere Overgange Lægeforeningen

9 Indhente information Lægeforeningen

10 Undersøge og uddybe problemerne
Opfordrer patienten til at fortælle med egne ord om problemerne Spørgeteknik – skifter adækvat mellem åbne og lukkede spørgsmål (åben-til-lukket teknik) Lytter opmærksomt uden at afbryde Opmuntrer patienten til at uddybe Opfanger verbale og non-verbale hentydninger Afklarer upræcise formuleringer Opsummeringer med jævne mellemrum Anvender et let forståeligt sprog uden fagjargon Får præciseret tidsforløbet af ……. Lægeforeningen

11 Yderligere forståelse af forskellige perspektiver
Spørger til patientens tanker og forestillinger patientens bekymringer patientens forventninger hvilken betydning problemet har for patientens liv Opmuntrer patienten til at udtrykke følelser og tanker Lægeforeningen

12 Opbygge en relation Lægeforeningen

13 Opbygge en relation Anvende passende non-verbal adfærd
Udvikle kontakten Accepterer patientens synspunkter og følelser Viser empati Er støttende Er taktfuld Involvere og medinddrage patienten Deler sin overvejelser med patienten Begrunder spørgsmål / undersøgelser Somatisk undersøgelse: spørger om lov og forklarer undervejs. Lægeforeningen

14 Formidle information Lægeforeningen

15 Tilpasset information
Find ud af hvad patienten ved ønsker at vide Informér lidt ad gangen -timing ! Tjek forståelse Ønske patienten supplerende information? Undgå præmatur trøst Lægeforeningen

16 Støt, at patienten husker informationen
Informationen opdeles i logiske sekvenser Sekvenser og emneskift er tydelige Der bruges gentagelser og opsummeringer Sproget er præcist og let forståeligt Der også bruges anden informationskilde - fx. tegninger ..... Patienten selv opsummerer sin forståelse af informationen Lægeforeningen

17 Arbejd mod en fælles forståelse -patientens perspektiv indarbejdes
Forklaringer relateres til patientens sygdomsopfattelse Opmuntrer patienten til at deltage aktivt i samtalen Opfanger og reagerer på hentydninger Spørger til patientens antagelser, reaktioner og følelser Lægeforeningen

18 Planlægning – en fælles beslutning
Fortæller om sine egne overvejelser Kommer med forslag fremfor anvisninger Opstiller valgmuligheder Får patienten til at fortælle om sine overvejelser Finder en gensidig acceptabel plan Er der nogen bekymringer/overvejelser i forhold til planen? Lægeforeningen

19 Afslutte konsultationen
Lægeforeningen 19

20 Afsluttende opsummering
Klargøring af, hvad næste skridt er for patienten og for lægen? Aftaler sikkerhedsnet – hvis noget går galt Et kort opsummering – gerne patienten Afsluttende tjek – noget vi har glemt Lægeforeningen 20 20


Download ppt "og indhold Konsultationens struktur Silverman, Kurtz & Draper"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google