Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections
Læringsmål At forstå hvordan designere reflekterer –Teoretisk: Schön i Eva Brandts udlægning –I praktisk designarbejde: Jesper Windum
Indhold Intro til Eva Brandt og Jesper Windum Eva Brandt om Designing as reflective conversation with the materials of a design situation Pause Jesper Windum om praktisk designarbejde med materialer og mockup’er på IPU Et par ord om delrapporten
Eva Brandt Lektor ved Center for Designforskning med undervisningen placeret ved Danmarks Designskole, Før: K3 Malmö, Interactive Institute, User Centered Design Gruppen på Danfoss Interaktionsdesigner og forsker Forstå designarbejde i praksis, udvikle og afprøve arbejdsformer (designmetoder) som fungerer i praksis og som kan understøtte udviklingsprocesser med mange involverede Aktionsforskning, konkrete design-projekter med eksperimenterende og udforskende karakter Dialog mellem forskellige interessenter og udvikling af designartefakter Arbejdsformer, der aktivt involverer brugerne i såvel udforskning af eksisterende praksis samt skabelse af billeder af mulige fremtider & nye designartefakter: f.eks. ny (mobil) teknologi til arbejde og fritid, men også mekaniske og mekatroniske produkter. Anvendelse af forskellige typer designmaterialer som "probing material"
Jesper Windum IPU / DTU: Produktudvikler / ingeniør »Det mest dræbende for kreativitet er, hvis man er bange for at glemme sine gode ideer. Man holder fast på den første løsning for ikke at miste den. Det er derfor, vi tegner,« Pile til at skyde hvaler, joy-sticks til gravemaskiner, dele til B&O anlæg og robotter til Lego
Delrapport og evaluering Status? –Brug tid i grupperne på at orientere hinanden om udbytte af workshops –Diskuter hvordan dette kan bruges i videre arbejde Delrapport –Tænk på at dokumentere alt designarbejde –Brug jeres visioner –Onsdag: gennemgang af retningslinier for & krav til delrapport Første evaluering onsdag 12 – 12:15