Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Lidt om vejleder rollen
Fra skitse til prototype. Mål med ReflecTable 1. Teknologiens muligheder udnyttes – vi bygger broer mellem teori og praksis som ikke var mulige uden teknologien.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Arbejdspladsudvikling
Hjemmeside Tirsdag den 5. oktober 2010.
DigitalChaos Taking Video beyond ”Hard Data” in User Centered Design - gennemgang af Buur, Binder og Brandt.
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
At udforske sin egen praksis
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Vi holder fast Konference 23. august Hvad? Sociale medier = En teknologi og en praksis, der er blevet gjort mulig med Web 2.0- teknologierne.
Ledelse i den digitale skole - selvevaluering af udbyttet af it Uddannelsesforum 4. november 2008 kl. 14: :50 Konsulent Sanya Pedersen, Danmarks.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Teknologi i undervisningen Antvorskov Skole
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
GNU - projektet projektmetode og design
Digitale biblioteker og web 2.0
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Planlægning, proces og evaluering
Technical University of Denmark Department of Mechanical Engineering Section of Engineering Design and Product Development Partnerskab i innovation.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Interaktionsdesign E2007 Lektion 14 Om delrapport.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
Sparet CO2 (1000 Tons) Antal boliger Bæredygtige forretningsmodeller Formål: Projektets ambition er at skabe innovation i byggeriet ved at understøtte.
DIEB12.1 Kursusgang 12 Feedback fra en usability-evaluering Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Feedback Are Usability Reports Any Good? Alternativer til.
Technology as material in design Johan Redström 2005, Design Philosophy Collection Two.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Synlig læring i praksis Workshop på konference Lise Mayland, Impact Uddannelse.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Den svenske model og samskabelse Workshop den 25. maj 2016 V/ Ph.d. stipendiat Marianne Staal Stougaard og lektor Charlotte Jørgensen.
John Hattie.
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
BYGNINGSKONTRUKTØR THE MAN ON THE MOON
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
WORKSHOP 4, Gribskov Kommune, 2017.
DESIGNING תיכון (DESIGNING) - תהליך של פתרון בעיות ויצירת פתרונות טכנולוגיים.
Digital dannelse i gymnasiet
Projekt: Koncept til formidling
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Interaktionsdesign E2007 Lektion 13 Eva Brandt og Jesper Windum Schön and design reflections

Læringsmål At forstå hvordan designere reflekterer –Teoretisk: Schön i Eva Brandts udlægning –I praktisk designarbejde: Jesper Windum

Indhold Intro til Eva Brandt og Jesper Windum Eva Brandt om Designing as reflective conversation with the materials of a design situation Pause Jesper Windum om praktisk designarbejde med materialer og mockup’er på IPU Et par ord om delrapporten

Eva Brandt Lektor ved Center for Designforskning med undervisningen placeret ved Danmarks Designskole, Før: K3 Malmö, Interactive Institute, User Centered Design Gruppen på Danfoss Interaktionsdesigner og forsker Forstå designarbejde i praksis, udvikle og afprøve arbejdsformer (designmetoder) som fungerer i praksis og som kan understøtte udviklingsprocesser med mange involverede Aktionsforskning, konkrete design-projekter med eksperimenterende og udforskende karakter Dialog mellem forskellige interessenter og udvikling af designartefakter Arbejdsformer, der aktivt involverer brugerne i såvel udforskning af eksisterende praksis samt skabelse af billeder af mulige fremtider & nye designartefakter: f.eks. ny (mobil) teknologi til arbejde og fritid, men også mekaniske og mekatroniske produkter. Anvendelse af forskellige typer designmaterialer som "probing material"

Jesper Windum IPU / DTU: Produktudvikler / ingeniør »Det mest dræbende for kreativitet er, hvis man er bange for at glemme sine gode ideer. Man holder fast på den første løsning for ikke at miste den. Det er derfor, vi tegner,« Pile til at skyde hvaler, joy-sticks til gravemaskiner, dele til B&O anlæg og robotter til Lego

Delrapport og evaluering Status? –Brug tid i grupperne på at orientere hinanden om udbytte af workshops –Diskuter hvordan dette kan bruges i videre arbejde Delrapport –Tænk på at dokumentere alt designarbejde –Brug jeres visioner –Onsdag: gennemgang af retningslinier for & krav til delrapport Første evaluering onsdag 12 – 12:15