Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen"— Præsentationens transcript:

1 Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen
Repræsentanter fra skolens afdelinger samt repræsentanter fra praktikkens områder.

2 Præsentation af teorien transfer
Uddannelsen skal sætte sig spor i elevens praksis Hvordan kan vi som skole og praktik være med til at sikre at eleven anvender sin viden og kunnen?

3 Definition af transfer
I undervisnings- og læringsmæssig sammenhæng betyder transfer: ”At eleven overfører og anvender noget, eleven har lært eller erfaret i en situation, til en anden situation, der i større eller mindre grad er forskellig fra den oprindelige situation”. Lektor; Vibe Aarkrog, DPU 2010 At anvende det lærte i nye sammenhænge.

4 Hvilke faktorer indgår i transferprocessen?

5 Person, som skal overføre viden
Transfer er en kompliceret proces, da det involverer flere og følgende elementer Person, som skal overføre viden Skole Praksis Indholdet Når man møder situation 2 så har den sin egen kendetegn, der gør at man agere i den situation, og situationen bestemmer hvordan man agere og hvis den situation ikke giver anledning til at man kommer i tanke om at man i situation 1 engang har lært noget om dette så sker det ikke. Og det at anvende denne viden sker ikke hvis der ikke er nogen der hjælper med denne proces. Selve situationen i situation er afgørende for eller bestemmer hvad eleven kommer i tanke om fra situation 1, om eleven måske har lært noget om dette i situation 1 og hvis eleven ikke kommer i tanke om hvad hun har lært fra situation 1 til situation 2, så sker der inegn kobling. Anvendelses- situationen

6 Faktorer der spiller ind i transferprocessen
Eleven Kan se ligheder fra undervisning til praksissituationen (identiske læringselementer) Motivation, koncentration, læringsevne Relevant og meningsfuld undervisning Evne til at læse, beskrive, vurdere og reflektere over praksis Evne til at huske, forstå og tænke abstrakt Praksis Holdning til uddannelse – udviklingsorienteret og eksperimenterende i forhold til egen praksis Nysgerrig på den teori eleven har arbejdet med – hjælpe med at overføre og anvende den Benytte pædagogiske redskaber, der understøtter transferprocessen ex. refleksionsmetoder etc. – eleven skal lære at anvende det lærte Godt samarbejde med skolen Skolen Undervisning med udgangspunkt i praksis Undervisningsdifferentiering – specifik og generel transfer Benytte pædagogiske metoder, der understøtter transferprocessen ex. refleksionsmetoder, projekt etc. Godt samarbejde med praktik

7 Teori om transfer Teorien udmøntes på to måder:
1. Specifik og generel transfer i forhold til indholdet 2. Nær og fjern transfer i forhold til anvendelsen

8 Forskellige former for transfer
Generel og specifik transfer handler om indholdet Specifik transfer: Overførsel af viden om konkrete procedure, regler og færdigheder (Eks. håndvask, smøre et stykke brød) Generel transfer Overførsel af generel viden (Eks. kriseteori, problemløsningsmodeller, kommunikation) Jo mere specifik viden er i en situation , jo nemmere har eleven ved at overføre viden til en anden situation.

9 Forskellige former for transfer
Nær og fjern transfer handler om anvendelse af viden Nær transfer: At anvende det man har lært i situationer, der har stor lighed med læringssituationen eks. håndvask Fjern transfer: At anvende det lærte i situationer, der er meget forskellige fra indlæringssituationen eks. kriseteori

10 Hvad er der iværksat for at skabe øget sammenhæng mellem skole og praktik
Udformet temaplan med tydelige identiske læringselementer i skole- og praktikdel Der arbejdes på at udforme fælles læringsmetoder og læringsredskaber , der understøtter transferprocessen Tæt samarbejde mellem skole og praktik Praksisnær undervisning

11 Hvis det er svært at anvende det man har lært ?
Så er det fordi, man ikke har lært at anvende det, man har lært.

12 Litteratur Transfer, Wahlgren, B. og Aarkrog, V, 2012.
Transfer mellem uddannelse og arbejde. Nationalt Center for Kompetenceudvikling. (oplæg transfer Bjarne Wahlgren og Vibe Aarkrog) (oplæg Vibe Aarkrog)


Download ppt "Gruppen der har arbejdet med transfer på SSA-uddannelsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google