Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Artikel præsentation Kenneth Pedersen - 26.10.2009 DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Artikel præsentation Kenneth Pedersen - 26.10.2009 DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)"— Præsentationens transcript:

1 Artikel præsentation Kenneth Pedersen - 26.10.2009 DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004) 1

2 Motivation og formål Motivation Forskere der arbejder med IS har opgaven, at fremme viden indenfor udviklingen af IS. Opnåelse af denne opgave, kan kun nås gennem anvendelse af to paradigmer: Behavioral science og design science Formål At informere IS gruppen om, hvordan man udfører, evaluerer og præsentere design science forskning 2

3 Behavioral science Stammer fra natural science Søger at opstille og bevise teori, som kan forklare eller beskrive organisatoriske og menneskelige fænomener i forhold til analyse, design, implementering osv. Teorien kan anvendes både af praktikere og forskere, som forståelse af forhold i interaktionen mellem mennesker, teknologi og organisationer, der skal håndteres, for at sikre succes for et informations system. Teorien har indflydelse på og af design beslutninger. 3

4 Design science Stammer fra engineering Bygger fundamentalt på problemløsning Søger at skabe innovative ideer, praksis, teknologier eller produkter, som kan forbedre og effektivisere analyse, implementering eller brugen af informations systemer. Disse nyskabelser er ikke fritaget fra teori og regler – men bygger på allerede kendt teori 4

5 Design science Selvom de to paradigmer hænger sammen, så kan man være nød til, at gå uden for kendt teori, når der udvikles nye IT produkter. Hvis et produkt af design science ikke løser et problem, så er det ubrugeligt!! Den største forskel på, at udføre en design fase og design science er bidraget af viden. 5

6 Design science: Guidelines 6

7 Guideline 3: Design Evaluation 7 Et design produkt er færdig udviklet, når det opfylder de krav som et problem stiller. Evaluering af produktet er alt afgørende for succesfuld udførelse af design science. Evalueringen bygger på kravene, som problemets oprindelse stiller. F.eks. Optimering stiller et krav om at måle hastighed / resurseforbrug.

8 Guideline 3: Design Evaluation 8

9 Guideline 4: Research Contribution 9 Der er 3 typer af bidrag: Produktet i sig selv: design værktøjer, prototyper Udvidelse af basis viden: udvidelse / forbedring af metode, model Metodologi: Udvikling af ny evaluerings metode

10 Guideline 5: Research Rigor 10 Fokus for design science er at måle hvor godt et produkt virker – og ikke at prøve på at forklare hvorfor det virker.

11 Guideline 6: Design as a Search Process 11 Der er 3 typer af bidrag: Produktet i sig selv: design værktøjer, prototyper Udvidelse af basis viden: udvidelse / forbedring af metode, model Metodologi: Udvikling af ny evaluerings metode

12 Guideline 6: Design as a Search Process 12 Ofte begrænses et problem ved at dele det

13 Afsluttende 13 Overdrevet fokus på teknologiske produkter og manglende vedligehold af den teoretiske basis, kan skabe gode produkter – men som er ubrugelige i virkeligheden. ”Validering” af forskning: If the new artifact does not map adequately to the real world (rigor), it cannot provide utility. If the artifact does not solve the problem (search, implementability), it has no utility. If utility is not demonstrated (evaluation), then there is no basis upon which to accept the claims that it provides any contribution (contribution). Furthermore, if the problem, the artifact, and its utility are not presented in a manner such that the implications for research and practice are clear, then publication in the IS literature is not appropriate (communication).


Download ppt "Artikel præsentation Kenneth Pedersen - 26.10.2009 DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google