Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Projekt: Koncept til formidling

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Projekt: Koncept til formidling"— Præsentationens transcript:

1 Projekt: Koncept til formidling 2018-2019
Den hemmelige skrift Projekt: Koncept til formidling

2 Strategisk fokusområde: Den åbne skole
Fremtidens kompetencer 21st Century Learning Skills: Kollaboration Problemløsning og innovation Videnskonstruktion Kompetent kommunikation Selvevaluering IT og læring - Undervisningsministeriet, Styrelsen for IT og Læring, 2017 Digital dannelse ”…evnen til at kunne begå sig socialt, etisk og kritisk i den virtuelle virkelighed og til at reflektere over digitale muligheder og udfordringer.” - Andersen, 2016 At styrke den lokale sammenhængskraft og bruge lokale ressourcer At udforske og udvikle samarbejdsflader At understøtte elevernes læring, trivsel, motivation og udvikling At udvide læringsrummet og skabe mere alsidig skoledag gennem praktiske og anvendelsesorienterede læringsformer At understøtte Fælles Mål for fagene, så eleverne kan blive skarpere på kildekritik og digital dannelse - Undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, 2017 Undervisningsministeriet, Styrelsen for IT og Læring (2017):” 21st Century Learning Skills”. Sidst redigeret af Hanne Heimbürger. Lokaliseret 18/ på Undervisningsministeriet, Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (2017): ”Den åbne skole”. Lokaliseret 18/ på Andersen, Anne A. (2016): ”Digital dannelse”. Lokaliseret 18/ på

3 WORK IN PROGRESS Hvordan? Formål og vision Samarbejde
Via UV-lamper, usynlig skrift, mørklægning plus en ”gameplan” kan vi omdanne et eller flere lokaler til ”search and find rooms”. Mobilitet som nøgleord. Samarbejde Formidle viden til forskellige målgrupper med forskellige læringsstile via gruppearbejde Kaste lys over skolens læringsmål omkring den åbne skole på en anden måde Nytænke og skabe en mere involverende oplevelse, der tager udgangspunkt i leg/spil Skabe samarbejde mellem skoler og bibliotek Lave forskellige lokaler til læringsarenaer Målgruppe Indhold Materialer Fra idé til praksis (prototype) Projektplan Prototype med kildekritik til skoleelever i 2017 Fælles ansøgning til skole/kulturpuljen februar 2018 Projektet udrulles

4 Den hemmelige skrift Kildekritik & digital dannelse
Lær det igennem leg læringsmål narrativ leg opsamling/ opgaver refleksion/ evaluering En forsker har udviklet en model til at bekæmpe de store firmaers udnyttelse af alle dine data på nettet. Desværre er forskeren på mystisk vis forsvundet? Men i tilfælde af at der skulle ske forskeren noget, har hun gemt sin model til alle os, der bliver udnyttet på nettet. Budskabet er skrevet med hemmelig skrift i lokalet. Eleverne skal sammen i grupper rekonstruere en kildekritikmodel skjult rundt omkring i det mørklagte rum. Modellen gennemgås efterfølgende i plenum og bruges på opgaver. Der afsluttes med refleksion og evaluering. IT-færdigheder Kritisk informationssøgning Læse multimodale tekster Orientere, agere, fokusere, reflektere Kompetencer til at agere etisk, socialt, konstruktivt , kreativt og kritisk i den virtuelle verden Bjerre, Margit. Københavns Hovedbibliotek. Lokaliseret 18/ på Bundsgaard, Jeppe (2017). Digital dannelse. Aarhus Universitetsforlag.


Download ppt "Projekt: Koncept til formidling"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google