Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK"— Præsentationens transcript:

1 Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK
Hvordan arbejder vi med skoleteknologi. Brug af pervasive-, robot- og mobilteknologi Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK

2 Hvem er jeg? Gunver Majgaard
Elektroingeniør, master i IT og læring og undervisningslektor TEK-MMMI siden 2002 og undervist siden 97… Ph.d. – studerende på sidste år! ”Robotsystemer og læring” MMMI (Uddannelse og forskning) Robotsystemer, softwareudvikling Domæner: industri, velfærd, læring og oplevelse TEK: (Ingeniørfakultet) 165 videnskabeligt ansatte, 50 administrative og øvrige ansatte, 2.400 studerende Juni 2009

3 – en disposition Medskabende, reflekterende og innovative læreprocesser Robotsystemer og læring Hvordan arbejder vi med skoleteknologi Niveau 1 Robotcases Smartphone cases (computerbaseret) Niveau 2 Uddannelses- og kursusdesign Juni 2009

4 Medskabende, reflekterende og innovative læreprocesser
Refleksion Medskaben og deltagelse Innovation, fantasi og kreativitet Kontekster Socialitet og praksisfællesskaber Wenger, Bateson, Schön, Scharmer, Gee Juni 2009

5 Ting som tænker? Allestedsnærværende teknologi (Wikipedia)
Blanding af den fysiske og virtuelle verden(Nieuwdorp, 2007) Ikke standard input interfaces (dvs. ikke alm pc keyboard og mus) (Nieuwdorp, 2007) Pervasive systemer Typer: Robotsystemer og tangibles Smartphones – som mixer fysisk og virtuel verden Skræddersyede systemer hvor der f.eks. indgår RFID-tags, mobiler computer etc. Juni 2009

6 Robotsystemer Juni 2009

7 Pfeifer, Brooks, Ishiguro, Dillman, Breazeal, Nielsen
Robotsystemer Myter - > industri -> kropsligt intelligente situerede robotter i ustrukturede omgivelser Pfeifer, Brooks, Ishiguro, Dillman, Breazeal, Nielsen Juni 2009

8 Robotsystemer til læring
Kropsligt intelligente, Situerede Ustrukturede omgivelser Simple robotagent i komplekse omgivelser Singulære <-> modulære Modulære Singulære Juni 2009

9 Hvordan arbejder vi med skoleteknologi
Niveau 1: Design cases Robotcases Smartphone cases Niveau 2: Uddannelses- og kursusdesign Civilingeniøruddannelse 3+2 Lærings- og oplevelsesteknologi Systemudviklere i domænet spil, leg, interaktion og læring Udvikling af tværprofessionelle kurser Ingeniør-, pædagog-, lærer- og fysio-, ergoterapeut-studerende Fremme udvikling af ”gode” fremtidsorienterede løsninger til undervisning og rehabilitering Juni 2009

10 Konkrete designcases: robotter og matematik i indskolingen
Brøk Battle: læringsmål drejer sig om brøkregning Samarbejde mellem SDU PlayAlive og Rosengårdskolen Number Blocks: læringsmål drejer sig om positionssystemet (titalssystemet), som er sværere på dansk en på mange andre sprog Samarbejde mellem SDU, DTU og DPU Juni 2009

11 Innovation, fantasi og kreativitet
Fokus i designet Refleksion Medskaben Innovation, fantasi og kreativitet Kontekster Fremme deltagelse, medskaben, refleksion og kreativitet Målgruppe som medskabere og medarbejdere i designet Børn Undervisere Iterativ designmetode 4-6 intervention med målgruppen Læringsmål afklares undervejs Socialitet og praksisfællesskaber Intervention Evaluering Ideer Formalisering af ideer Implemente-ring Planlægning af intervention Juni 2009

12 Hvad er der særligt ved robotlæremidler
Interaktion Kropslig og taktil interaktion Kollaboration – størrelse Fysisk konkret erfaring med abstrakte emner Læring Medskaben, refleksion og fantasi Udforskende og reflekteret læring, leg og fysisk bevægelse som løftestang for læreprocesser I undervisningssituationen Støtte til undervisning som er så nem at bruge som en bog! Lav indstigning for underviseren, Værktøj til undervisningsdifferentiering, fleksibel didaktik – underviseren er ”in charge”!, Bevægelse <-> fordybelse Juni 2009

13 Oplæg til workshop Hvordan kan du bruge ”ting der tænker” i din undervisning? – og hvad kan det bidrage med? Hvordan kan undervisere kvalificere designprocesser? Hvordan kan apps på smartphones og elektroniske bøger integreres i undervisningen? Barrierer: IT der ikke virker, dårlig netforbindelse, for få computere mv. Lad os se bort fra barrierer i dag! Juni 2009


Download ppt "Gunver Majgaard Mærsk Mc-Kinney Møller Instituttet – TEK"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google