Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Peter.iversen@stab.rm.dk Hjemmeside www.skankomp.eu Tirsdag den 5. oktober 2010
2
2 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Vi skal lige omkring Hvem er han Din indre netbruger Hvem vil du snakke med Der er ingen tekniske fix Hjemmesider skal skabe værdi System og udseende Bare spørg løs undervejs
3
3 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hvem er han Peter Iversen Webredaktør i regionen Skal sikre, at regionens hjemmesider og intranet fungerer Journalist Master i Computer-mediated Communication
4
4 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hjemmesider du kan lide Fortæl din gruppe, hvilke hjemmeside du kan lide.
5
5 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hvorfor bliver du sur på en hjemmeside Fortæl din gruppe om hvorfor du bliver sur på hjemmesider
6
6 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hold fast og udforsk din indre netbruger Prøv at iagttage dig selv, når du er på nettet.
7
7 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hvem vil du snakke med Hvem skal læse skankomps hjemmeside Hvad ved du om dem Hvad ved du om, hvordan de bruger hjemmesider Snak i gruppen om, hvem jeres hjemmeside vil snakke med.
8
8 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Interessenter Måske er det vigtigt at overveje sine interessenter
9
9 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Skovturen Hvis du skulle planlægge en skovtur Hvem skal med på turen Hvor lang skal turen være Hvor hurtigt skal I gå Hvem skal hjemmesiden tage hensyn til.
10
10 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Lær din målgruppe at kende Snak med dem Interwiev Fokusgrupper Spørgeundersøgelse Lav brugertest Se statistik Se søgeanalyse Personas og scenarier Sæt en i gruppen til at være målgruppe
11
11 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hjemmesider skal skabe værdi Det offentlige er dygtig til at lave hjemmesider, der ikke skaber ret meget værdi
12
12 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Giver hjemmeside målgruppen værdi/brugbarhed Hvad er værdi for din målgruppe Indhold Navigation og søgning Link Billeder og illustrationer filer Dialog – dele ting Handle – svare på spørgsmål Kende hinanden Alt dialog kræver pasning og pleje. Teknikken løser ingenting.
13
13 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Om tekst Læseværdi - er indholdet den tid værd, det koster at læse teksten Læsbarhed – er teksten til at forstå – sprog, sætninger og ord Læselighed – Er teksten til at læse (og er den til at skimme)
14
14 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Gode læsere sparer også tid Jakob Nielsen teste hjemmeside for et farmaceutisk produkt og optimere teksten i forhold til anbefalinger for svage læsere. Før Gode læsere 14,3 minut Svage læsere 22,3 minut Efter Gode læsere 5,1 minut Svage læsere 9,5 minut
15
15 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Om billeder og grafik Vi er nogenlunde enige om hvad ordene betyder – næsten Hvad betyder et fyrtårn ?
16
16 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Teknikken er såmænd ikke vigtig Fælles Content Management System – et indholdsstyrings-system Læg indholdet ind, så klarer systemet resten Det er det eneste tekniske fif – resten er arbejde. www.rm.dk www.rm.dk www.skejby.dk www.skejby.dk www.organdonation.dk www.organdonation.dk www.ver-di.eu
17
17 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Hvad kan webteamet tilbyde Formularer Kan lægge flash, video mm. ind Blog Nyhedsmodul Nyhedsbreve Kommentarer Kurser, vejledning, inspiration
18
18 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Link Web.intra.rm.dk - Hjælp til Synkron Via – Kun internt i regionen. Eksempel på brug af personas: https://www.borger.dk/Partnerforum/bruger inddragelse-og- brugerundersoegelser/Sider/personas-og- tests-af-borgerdk.aspx https://www.borger.dk/Partnerforum/bruger inddragelse-og- brugerundersoegelser/Sider/personas-og- tests-af-borgerdk.aspx http://www.lenenielsen.com/ - om personas http://www.lenenielsen.com/
19
19 ▪ peter.iversen@stab.rm.dk Et par bønner Undgå tomme sider og sider med ”indhold kommer” Husk at mennesker siger mere end bygninger
Lignende præsentationer
© 2023 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.