Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d september 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

Portfolioeksamen Studieområde 2
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Elsker DU også at læse lektier?
Det Internationale Område Studieområde 3/
Dansk Prøve 3 maj/juni 2012 Tilmelding til PD3 på IA vil ske i marts
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed HTH
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
HISTORIE Den mundtlige prøve
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Religion og Oldtidskundskab
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Observation af din/andres undervisning –
Almen sTudieforberedelse - AT
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
FOLKESKOLENS AFGANGSPRØVER
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Caseeksamen – ny grundfagsbekendtgørelse PowerPoint til elever Casevirksomhed DT Group
Introduktion til erhvervscase
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
MUNDTLIGT krav – form – indhold
Synopsis VIP3/2012.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Mundtlig eksamen Mat B Spørgsmålene til den mundtlige prøve skal offentliggøres i god tid inden prøven Eksaminationstiden er 30 minutter pr. eksaminand.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
- En model til at sætte flere vinkler på en tekst
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
DREJEBOG: Titel på drejebog skrives her
Skriftlighed i biologi
Synopsis VIP13 HH3.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Stilladsering af det skriftlige arbejde i samfundsfag
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Mundtlig matematik eksamen
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
- Understøtter den øvrige undervisning.
Folkeskolens afgangsprøve
1 Sidste kursusgang Forberedelse til eksamen
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Den sproglige læreplan
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
ITNET2 Præsentation 22: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum”
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller Teoretisk pædagogikum.
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Titel – Forfatter - Årstal
Den gode prøve i faget dansk
Brikker til litteraturhistorien
AT 2017 METODER OG BEGREBER RELIGION.
Teoretisk pædagogikum
Naturfag.
Den nye mundtlige eksamensform
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Om prøveformen Filosofi C.
Præsentationens transcript:

Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d. 24.-27. september 2013 EKSAMENSTRÆNING Fagdidaktisk kursus i religion Nyborg d. 24.-27. september 2013

Eksamen – aldrig en overraskelse! Ikke for dig Sæt dig ind i de formelle krav Find eksamens-tekster når du planlægger forløb Brug kollegerne Ikke for eleverne Fortæl om eksamen gennem hele skoleåret Eksplicitér træning af del-kompetencer i timerne Eksamenstrænings-øvelser

Karakterisere… (10%) Analysere… (60%) Perspektivere… (30%) (hen til teksten) (ned i teksten) (ud af teksten) Genre, forfatter, titel Tid, sted   Afsenderposition: Indefra/udefra Kontekst, intenderet modtager Kort præsentation af emne/problemstilling Særlige træk ved form eller indhold Resumé/parafrase Komposition (inddeling) Grundpåstand/-synspunkt/-holdning. Tema(er), hovedsigte Kontraster i teksten Centrale passager Centrale begreber; underforståede forestillinger Verdenssyn, menneskesyn, gudsopfattelse Argumentation Sproglige særpræg, retorik Kildekritik, lødighed Repræsentativitet (centrum/periferi, elite/mainstream) Hvad er (sammenfattende) særegent for teksten? Hvorfor findes teksten (intention og teksthistorie)? Perspektivering: Andre læste tekster (med samme eller modsatte grundanskuelse) Historisk (den sammenhæng, teksten indgår i) Tematisk (anden sammenhæng)

Eksamenstræning Læreren til eksamen Stafetgennemgang Prøveeksamen ??? Eksamenstræning ??? Prøveeksamen (solo/duo/trio/…) Taksonomisk ”Jeopardy” Prøveforberedelse

ØVELSE: Eksamenstræning - alle sider af bordet Rollespil: Inddeling i grupper og roller Eksaminanderne bestemmer hvilken tekst fra hæftet, der skal bruges som eksamenstekst Forberedelse i rollerne (20 minutter) ”Eksamen” (ca. 17 minutter) Vurdering (15 minutter) ”Votering” (ved censor 1 + eksaminator) Observationer (ved censor 2)

ØVELSE: Eksamenstræning - alle sider af bordet Rollerne: Eksaminand: Bestem selv hvilken elevtype du vil spille. Undgå helst ekstremer, også fagligt. Eksaminator: Vær dig selv som eksaminator. Censor 1: ”Traditionel” censor – hold øje med tiden, lav grundige noter under eksaminationen til brug ved ”voteringen”. Censor 2: Observér elementer som f.eks. spørgeteknik, kropssprog, mimik, styring af eksamen, hjælp til taksonomisk progression.