Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Den nye mundtlige eksamensform

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Den nye mundtlige eksamensform"— Præsentationens transcript:

1 Den nye mundtlige eksamensform
Oplæg med udgangspunkt i praksiserfaring fra Vintereksamen 2017 FIP-kursus for tysk (hhx) den 22. marts 2018 Kirsten Blume

2 Indhold Del 1: Oplæg Tysk på Københavns VUC i efteråret 2017
Erfaringer med Vintereksamen 2017 Forberedelse af eksamen Afvikling af eksamen Evaluering af eksamen Anbefalinger Del 2: Workshop Del 3: Kort opsamling Kirsten Blume

3 Tysk på Københavns VUC i efteråret 2017
3 hold på HF-Flex (Tysk C og B fortsætter) 2 GSK hold (Tysk B fortsætter ) 1 hold tysk C fortsætter Kirsten Blume

4 Eksamensresultat Karaktergennemsnit for de forskellige hold:
GSK 1: 5,46 GSK 2: 5,14 Tysk C: 6,29 Tysk C – Flex: 6,27 Tysk B – Flex: 7,00 I alt var 61 kursister til eksamen. Kirsten Blume

5 Karakterfordeling for de to Flex-hold
Tysk C Tysk B 12 2 10 3 7 4 1 02 00 -3 (15) (5) Kirsten Blume

6 Udformningen af eksamensspørgsmålet Tysk fortsættersprog B · hhx · Vejledning · 2017
Prøven tager udgangspunkt i et ukendt, ubearbejdet tysksproget tekstmateriale, der skal have tilknytning til ét af de studerede emner. Tekstmaterialet skal bestå af en eller flere tekster med et samlet omfang på ca. 1 til 1,5 normalside. Det forsynes med en kort indledning på tysk, og der opgives kun specielt vanskelige gloser og nødvendige realkommentarer. Tekstmaterialet forsynes endvidere med en kort instruks på tysk, der angiver, hvordan eksaminanden skal arbejde med materialet. Eksaminationen indledes af eksaminanden med en mundtlig præsentation på tysk. Det studerede emne inddrages i præsentationen, som efterfølges af en uddybende samtale på tysk mellem eksaminand og eksaminator om tekstmaterialet og det studerede emne. En normalside er 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum) eller ca. tre minutters afspillet tekst og for lyrik 30 verslinjer. Tekstmaterialet forsynes med titel, forfatter, kilde, udgivelsesår samt linjetæller. Der angives, hvilket emne materialet har tilknytning til. Tekstmaterialet skal have den rigtige længde, og tekstmaterialet skal vælges, så det med hensyn til sværhedsgrad og omfang passer til det niveau, det bruges på. § Kirsten Blume

7 Udformningen af eksamensspørgsmålet Tysk fortsættersprog B · hhx · Vejledning · 2017 · § 4.2.2.
Kirsten Blume

8 Afviklingen af eksamen Tysk fortsættersprog B · hhx · Vejledning · 2017
Alle opgaverne til en prøve med mundtlig besvarelse skal fremlægges ved prøvens start. Opgaverne fordeles ved lodtrækning blandt eksaminanderne. Hver eksaminand skal kunne vælge mellem mindst fire spørgsmål. Det samme ukendte prøvemateriale må højst anvendes ved 3 eksaminationer på samme hold. Der opfordres til, at eksamensteksterne kun udleveres til eksaminanden efter ønske og først, når hele holdet er eksamineret. § Kirsten Blume

9 Bedømmelseskriterier Tysk fortsættersprog B · hhx · Vejledning ·2017
Præsentationen varer normalt højst ca. 8 minutter. Eksaminanden tager i sin fremlæggelse udgangspunkt i den instruks, der følger med eksamensmaterialet og inddrager det studerede emne, som tekstmaterialet har tilknytning til i præsentationen. Derefter følger en samtale mellem eksaminand og eksaminator, hvor eksaminandens forståelse af tekstmaterialet og dets relation til det studerede emne uddybes. Det er vigtigt, at eksaminandens viden om det studerede emne og relevante elementer herfra demonstreres tydeligt i denne samtale. Desuden skal denne del af prøven også vise eksaminandens spontane kommunikative kompetence jf. pkt Bedømmelseskriterier: ” (…).Der lægges der vægt på, at eksaminanden på tysk kan præsentere og perspektivere tekstmaterialet og inddrage relevante elementer af kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsmæssige forhold fra det studerede emne. Endvidere lægges der vægt på samtalefærdighed og tekstforståelse. (…)”. §

10 Eksamenstræning Tysk fortsættersprog B · hhx · Vejledning ·2017
Den mundtlige prøve foregår på basis af ikke-gennemgåede tekster. Det er derfor vigtigt, at man i forbindelse med tekstlæsning og gennemgang træner forskellige kompetencer med eleverne: præsentationskompetencen, hvor eleven forbereder en fremlæggelse af teksten f.eks. med inddragelse af relevante struktur-, redegørelses- og holdningsmarkører, og samtalekompetencen, der baseres på spontan samtale, hvori indgår brug af relevante idiomatiske vendinger, fraser og gambitter, der tilkendegiver den talendes holdninger, ønske om at tage eller afgive ordet, enighed og uenighed i samtalepartnerens synspunkter osv. §

11 Forberedelse af eksamen i undervisningen Anbefalinger
Eleverne præsenteres tidligt i forløbet for vejledende eksamenstekster med instruks. Eksamensformen trænes løbende i undervisningen, så eleverne: bliver fortrolige med en eksamensteksts udseende, længde og sværhedsgrad bliver fortrolige med instruksen i løbet af undervisningsforløbet får lejlighed til at arbejde under eksamenslignende forhold og får en realistisk fornemmelse af, hvad de kan overkomme inden for de givne tidsmæssige rammer Kirsten Blume

12 Fokus på ordforrådstilegnelse Tysk fortsættersprog B · hhx · Vejledning ·2017
§ Ordforrådstilegnelse bør indtage en central plads i undervisningen. Der bør være fokus på udviklingen af det ordforråd, der knytter sig til den tematik eller det emne, eleverne arbejder med. At undervisningen organiseres i emner muliggør netop denne fokuserede tilgang til tilegnelse af ordforråd, hvor eleverne tilegner sig nyt ordforråd i en kommunikativ kontekst. I udviklingen af elevernes mundtlige og skriftlige præsentationskompetence er det desuden vigtigt, at eleverne også opnår viden om relevante vendinger og udtryk i præsentationen af og samtalen om forskellige teksttyper.

13 Eksamenstræning i undervisningen Vejledende eksamensspørgsmål · Tysk C fortsætter
Kirsten Blume

14 Eksempel på eksamenstekst Tysk C fortsætter
Kirsten Blume

15 Indledninger til tekstmaterialet
Eksempel 1: Der folgende Artikel von der Berliner Journalistin Andrea Marshall liefert dem Leser einen Einblick in den Alltag eines jungen Spaniers, der in Berlin lebt und obdachlos ist. Kirsten Blume

16 Indledninger til tekstmaterialet
Eksempel 2: In der folgenden Kolumne aus DIE ZEIT beschreibt die deutsche Schauspielerin und Regisseurin Adriana Altaras (*1960) das Phänomen der sogenannten Helikopter-Eltern. Kirsten Blume

17 Indledninger til tekstmaterialet
Eksempel 3: Im folgenden Text beschreibt ein junger Mann wie er es erlebt als er plötzlich und unerwartet aus dem Berliner Bezirk Zehlendorf nach Neukölln umziehen muss. Kirsten Blume

18 Eksempel på eksamensspørgsmål Instruks til Tysk B fortsætter
Kirsten Blume

19 Eksempel på eksamenstekst Tysk B fortsætter
Kirsten Blume

20 Eksempel på eksamensspørgsmål Instruks til Tysk B fortsætter

21 Eksempel på eksamenstekst Tysk B fortsætter
Kirsten Blume

22 Anbefalinger Vi bør i undervisningen have fokus på:
arbejdet med udviklingen af elevernes ordforråd anvendelse af ordforråd i kommunikative sammenhænge (skriftligt og mundtligt) træning af tekstpræsentation (repetér i den forbindelse de læste tekster og emner) træning af spontan samtalefærdighed anvendelse af kommunikationsstrategier, dvs. træning i hvordan man får sagt noget, når man mangler konkrete ord anvendelse af faste vendinger og gambitter Kirsten Blume

23 Workshop Del 1: Dan mindre grupper med 3-5 deltagere.
Del jeres forslag til tekst og forslag til instruks. Vælg en tekst med tilhørende instruks og debatter forslaget. Skulle en tekst mangle en instruks udarbejdes den af gruppen. Debatter også om der skal skrives en kort indledning til teksten og tilføj desuden gloser og nødvendige realkommentarer, hvor det er nødvendigt. Del 2: Find en ny makker fra en anden gruppe, og del jeres arbejde med hinanden. Del 3: Opsamling i plenum


Download ppt "Den nye mundtlige eksamensform"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google