Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Fordybelsesdag med fokus på konflikter

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Fordybelsesdag med fokus på konflikter"— Præsentationens transcript:

1 Fordybelsesdag med fokus på konflikter
SOSU-ass.

2 Plan for dagen Lidt teori Krop i læring Rollespil/forumteater
Opsamling og god praktik

3 Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Modtageren bestemmer budskabet... ”Du siger det jeg hører dig sige”.

4 Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Domæneteorien - et afsæt for en kommunikationsforståelse En teori om hvordan vi skaber mening med sprog og kontekst. Hvordan menings- og betydningsdannelse, - herunder læring opstår og gives form i domænerne.

5 De tre domæner i kommunikation
”META REFLEKSIONERNE” Mange perspektiver, intet sandt/falsk, ideer, muligheder, refleksivitet, cirkularitet, multivers-tænkning, nysgerrighed, ”hvad ville der sker hvis?”, ”kunne man også tænke at?” ”RYGSÆKKEN” Identitet smag erfaringer den personlige historie den subjektive vinkel behovet for at blive hørt værdier moral skønhed ”jeg synes” ”jeg føler” meningsfuldhed ”SKILTENE” Fakta linearitet ”vi plejer-sprog” objektivitet regler rutiner dagsordener beslutningsprocesser entydige antagelser afgørelser konklusioner De mange forklaringers domæne Produktionens domæne Det æstetiske domæne

6 Konflikters opståen Forskellige former for konflikter – årsag til konflikter: Interessekonflikter ( de involverede har forskellige mål) eks. En misbrugers mål er eks. medicin, hvorimod en hjælpers mål er at undgå medicin. Formelle konflikter ( uafklaret rolle- og kompetencefordeling) eks. Hvor personalet ikke har en fælles handleplan for en bruger

7 Konflikters opståen Forståelseskonflikter. Der er her manglende viden om den sag, det drejer sig om. eks. Hvis man som personale er uvidende om en persons sygdomsbillede Værdi- og vurderingskonflikter ( den bagvedliggende etik i arbejdet) eks. At man blandt personalet har forskellige menneskesyn

8 Opfattelse af konflikter
Diskussion Dialog Overbevisning – det handler om at vinde Fælles undersøgelse – det handler om at undersøge Jeg behøver ikke blive klogere Vi kan alle sammen lære af hinanden Jeg har det rigtige svar Tilsammen kan vi finde en god løsning – vi deler kompetencer og erfaring Jeg viser, hvorfor du tager fejl Vi vover at gå efter en ny, fælles løsning Jeg lytter for at finde fejl Jeg lytter for at forstå Mine holdninger er sandhed Vores holdninger skal undersøges Jeg forsvarer mine synspunkter Vi kan forbedre hinandens tænkning Jeg holder kortene ind til kroppen Jeg fremlægger min tvivl på dine og mine synspunkter Jeg tager ikke hensyn til, hvordan du har det Vi skaber et trygt undersøgelsesrum, hvor det er OK at ’dumme’ sig

9 Konflikttrappen Handler konflikten om en sag eller relation?

10 Konfliktarbejdets 3 zoner:
Det store (globale) samfund, regler og love Der hvor man har sin hverdag, de direkte relationers område Læringens område 1 2 3

11 Konfliktarbejdets 3 zoner:
Det store (globale) samfund, regler og love er bl.a. de love og regler, der er i samfundet. Ledelsen på en skole, gennemførselsprocenten og uddannelses ordninger, elevoptag osv.

12 Konfliktarbejdets 3 zoner:
2. Der hvor man har sin hverdag, de direkte relationers område Her er man ansigt til ansigt. Man er sig selv ansvarsbevidst uanset om det drejer sig om undervisning eller forholdet til sin familie

13 Konfliktarbejdets 3 zoner:
Læringens område Det personlige rum, hvor konflikter håndteres og hvor sparring og udvikling finder sted alene eller sammen med andre.

14 Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Krop i læring/forumteater Rundkreds, hænder og hofte Gå rundt og find sammen, Bukser, sko, øjenfarve Bliv enige om 3 ting Godt kan lide Ikke bryder sig om Samarbejde Relationer 4 hjørner og bedst; humor, lyttet til, opbakning og åbent hjørne. 4 hjørner og værst; grint af, overset, talt ned til og åbent hjørne

15 Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Dan grupper på max 5 pers og min 3 pers.

16 Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Aftal i gruppen: Hvem der holder styr på tiden og at I når hvad I skal nå! Hver især fortæller kort om sine tanker og ideer i forhold til emnet Kom hurtigt i gang med at afprøve nogle ideer til et realistisk spil, men i en fiktiv ramme Fordel rollerne og aftal konkrete ting rollerne skal sige og gøre og hvilken type de er. Rollernes udtryk og kropssprog forstørres men karikeres ikke.

17 Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Afprøv spillet i praksis, før I præsenterer det. Forumspillet skal have: En tydelig konflikt Max 3 minutters spilletid En ”dårlig” slutning. Det er vigtigt at spillet viser uløste dilemmaer og rejser åbne spørgsmål- ikke svar og løsninger. Spillet stoppes på konfliktens højdepunkt og fremstår uafsluttet.

18 Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Vi mødes igen om 30 min.

19 Konflikt og kontakt, af Else Hammerrich og Kirsten Frydensberg,
Zoner beskrives på og modelen kan ses på side 35.


Download ppt "Fordybelsesdag med fokus på konflikter"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google