LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Vejlednings-opgaven Tirsdag aften V. Sofie Stoltze Projektleder, LP-modellen skole og erhvervsskole UCN act2learn LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Eksterne vejlederopgaver Vejlede på selve analysemodellen kommunikationen i LP gruppen indholdet i casen formen på LP-mødet fagspecifikke udfordringer Anbefaling: 4 vejledninger pr. år (min. 2) LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Fra samarbejde til lærende team Samarbejde mellem professionelle Samarbejder omkring bekendtgørelser Udvidet samarbejde mellem professionelle Samarbejder omkring udviklingsmål for børnene/eleverne/studerende Teamsamarbejde Samarbejder omkring udviklingsmål for børnene/eleverne/studerende og for professionsrollen Det lærende team Samarbejder omkring udviklingsmål børnene/eleverne/studerende, professionsrollen og teamet i sig selv LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Tovholderens opgave Struktur, loyalitet overfor modellen, kommunikation Lede og facilitere (at gøre det let for dem, man har ansvar for, at nå frem til fælles mål) Starte mødet og sætte konteksten Fokusere, styre mod målet og lukke diskussioner – skabe resultater og værdi Høre og inddrage alle – skabe mening og relevans for deltagerne . LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Tovholderens opgave - Struktur Gennemgår dagsordenen Strukturerer arbejdet og disponerer tiden Sikrer at arbejdet munder ud i konkrete forslag Opsummerer beslutninger og sikrer en fælles forståelse af de opretholdende faktorer og tiltag Gennemgår mødereferatet og tegner konturerne af det næste møde LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Tovholderens opgave - Loyalitet overfor modellen Sikrer at principperne i analysemodellen bliver fulgt Overholder rækkefølgen i modellens trin og faser Sikrer at kontekst-, aktør- og individperspektiv tænkes ind i modellens trin Sikrer en tidsfastsættelse af evaluering/redigering LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Tovholderens opgave - Kommunikation Tilstræber at alle føler sig ligeværdige - fagligt og kollegialt Understøtter en åben, respektfuld og anerkendende atmosfære Støtter og udfordrer kolleger gennem (uærbødige) spørgsmål Arbejder på at udvide fastlåsende forståelser Motiverer til at finde fælles løsninger og svar Skaber refleksion over samtaler, diskussioner og arbejdsproces (metakommunikation) LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Involveringsteknikker Tavs refleksion: tænke selv, notere pointer (1-3 min) Summestund: snak to og to (4-10 min) Runde: høre kort fra alle (brug evt. timeglas) – gerne efter tavs refleksion (introvert – ekstrovert) Plukke: høre det, der har energi Videndeling: Udpege én eller to til oplæg/input Refleksionskort LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Konkrete ”værktøjer” Dagsorden Fokuskort Sammenhængscirklen Spørgsmål Metakommunikationskort Timeglas ….. LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Konkrete værktøjer - dagsorden i tre dele LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Konkrete værktøjer - Fokuskort LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Konkrete værktøjer - Opretholdende faktorer LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Konkrete værktøjer - Refleksionskort LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Tovholderens udfordringer Symmetrisk/asymmetrisk relation mellem tovholder og gruppe Kan føle stort pres i forhold til at motivere umotiverede kolleger til deltagelse ”Det er svært at være tovholder i en gruppe, hvor der er meget modstand imod at arbejde med modellen. Det er svært, når hvert møde starter med en diskussion af, hvorfor man nu skal arbejde med modellen etc. … De føler, at jeg som tovholder sidder og spiller klog. Det er rigtig svært at være tovholder for en gruppe, som er modvillig og tager tingene personligt.” (fra Skoler i Udvikling, Bent B. Andresen, 2010) LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Case Vejledning af tovholder Vælg en mødestyrer (holder tid og faciliterer) Læs casen igennem individuelt (5 minutter), noter vejledningspunkter. Foretag en cirkelsamtale (2 minutter hver), hvor du fremlægger dine vejledningspunkter for gruppen Reflekter og diskuter i fællesskab. Bliv konkrete og vejled i forhold til den konkrete case (30 minutter) Plenum med opsamling LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER