LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop Cooperative learning
Advertisements

Klasserumskultur, inklusion og fraværsbekæmpelse Sparringsklyngebesøg
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Medarbejderudviklingssamtalen
Refleksion i kommunikationen
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Digital formidling - med udgangspunkt i Ting Den 25. august møde i det faglige udviklingsforum.
Nina Tange Aarhus Universitet
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Arbejdspladsudvikling
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Roller og afgrænsninger
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kvantitative metoder
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Mødeledelse og deltagelse
Projektlederens rolle(r)
Midtvejsstatus for pilotprojektet LP-modellen i det kommunale dagtilbud Octavia, Roskilde 14.september 2010 kl Pia Guttorm & Ole Hansen.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Relationer – børn og voksne
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Vejledning i projektarbejde
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
Velkommen til Absalonskolen i Holbæk
LP-modellens Landskonference 2014 i Horsens
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Relationer – børn imellem
Case-studiets 7 skridt 1.Læs og forstå casen og afklar/tydeliggør ukendte begreber/ord 2.Opstil problemer/begreber som skal studeres 3.Brainstorm for at.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Medborger- skab og uformel læring Overgang og samarbejde mellem skole og klub Inklusion og rummelighed i klubberne Opsøgende og forebyggende arbejde Samarbejde.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Årsplan – en kort en lang
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Gruppevejledning på tæt hold
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Læringsmiljø og pædagogisk analyse LP-modellen.dk Forskningsbaseret viden-vi gør det, der virker L LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Høgskolen.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Vejlednings-opgaven Tirsdag aften V. Sofie Stoltze Projektleder, LP-modellen skole og erhvervsskole UCN act2learn LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Eksterne vejlederopgaver Vejlede på selve analysemodellen kommunikationen i LP gruppen indholdet i casen formen på LP-mødet fagspecifikke udfordringer Anbefaling: 4 vejledninger pr. år (min. 2) LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Fra samarbejde til lærende team Samarbejde mellem professionelle Samarbejder omkring bekendtgørelser Udvidet samarbejde mellem professionelle Samarbejder omkring udviklingsmål for børnene/eleverne/studerende Teamsamarbejde Samarbejder omkring udviklingsmål for børnene/eleverne/studerende og for professionsrollen Det lærende team Samarbejder omkring udviklingsmål børnene/eleverne/studerende, professionsrollen og teamet i sig selv LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Tovholderens opgave Struktur, loyalitet overfor modellen, kommunikation Lede og facilitere (at gøre det let for dem, man har ansvar for, at nå frem til fælles mål) Starte mødet og sætte konteksten Fokusere, styre mod målet og lukke diskussioner – skabe resultater og værdi Høre og inddrage alle – skabe mening og relevans for deltagerne . LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Tovholderens opgave - Struktur Gennemgår dagsordenen Strukturerer arbejdet og disponerer tiden Sikrer at arbejdet munder ud i konkrete forslag Opsummerer beslutninger og sikrer en fælles forståelse af de opretholdende faktorer og tiltag Gennemgår mødereferatet og tegner konturerne af det næste møde LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Tovholderens opgave - Loyalitet overfor modellen Sikrer at principperne i analysemodellen bliver fulgt Overholder rækkefølgen i modellens trin og faser Sikrer at kontekst-, aktør- og individperspektiv tænkes ind i modellens trin Sikrer en tidsfastsættelse af evaluering/redigering LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Tovholderens opgave - Kommunikation Tilstræber at alle føler sig ligeværdige - fagligt og kollegialt Understøtter en åben, respektfuld og anerkendende atmosfære Støtter og udfordrer kolleger gennem (uærbødige) spørgsmål Arbejder på at udvide fastlåsende forståelser Motiverer til at finde fælles løsninger og svar Skaber refleksion over samtaler, diskussioner og arbejdsproces (metakommunikation) LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Involveringsteknikker Tavs refleksion: tænke selv, notere pointer (1-3 min) Summestund: snak to og to (4-10 min) Runde: høre kort fra alle (brug evt. timeglas) – gerne efter tavs refleksion (introvert – ekstrovert) Plukke: høre det, der har energi Videndeling: Udpege én eller to til oplæg/input Refleksionskort LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER Konkrete ”værktøjer” Dagsorden Fokuskort Sammenhængscirklen Spørgsmål Metakommunikationskort Timeglas ….. LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Konkrete værktøjer - dagsorden i tre dele LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Konkrete værktøjer - Fokuskort LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Konkrete værktøjer - Opretholdende faktorer LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Konkrete værktøjer - Refleksionskort LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Tovholderens udfordringer Symmetrisk/asymmetrisk relation mellem tovholder og gruppe Kan føle stort pres i forhold til at motivere umotiverede kolleger til deltagelse ”Det er svært at være tovholder i en gruppe, hvor der er meget modstand imod at arbejde med modellen. Det er svært, når hvert møde starter med en diskussion af, hvorfor man nu skal arbejde med modellen etc. … De føler, at jeg som tovholder sidder og spiller klog. Det er rigtig svært at være tovholder for en gruppe, som er modvillig og tager tingene personligt.” (fra Skoler i Udvikling, Bent B. Andresen, 2010) LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER

Case Vejledning af tovholder Vælg en mødestyrer (holder tid og faciliterer) Læs casen igennem individuelt (5 minutter), noter vejledningspunkter. Foretag en cirkelsamtale (2 minutter hver), hvor du fremlægger dine vejledningspunkter for gruppen Reflekter og diskuter i fællesskab. Bliv konkrete og vejled i forhold til den konkrete case (30 minutter) Plenum med opsamling LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER