Projektopgaven hvad er det?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Tid Til Dansk Tid Til Dansk er et komplet dansksystem for klasse.
Projektopgaven i Folkeskolen
Læsning..
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Opgaver og svarark – til individuel brug
Udvikling af informationskompetencer hos folkeskoleelever i 9. klasse
Digitale medier og mobning
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Projektarbejde En praksishistorie.
Collagekonkurrence •. • I skal finde sammen 2 og 2. • Opgave: Du skal lave 2 collager. En om dig selv og en om din makker, hver med en ”udstillings”tekst.
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
MUNDTLIG FREMSTILLING
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
Intro og Problemformulering
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Introduktion til opgaveskrivning
Tidsplan for eksamen 40s umd
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Eksamen.
Større Skriftlig opgave
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Synopsis VIP13 HH3.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Obligatorisk selvvalgt opgave
OSO.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Obligatorisk selvvalgt opgave
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
Projektopgaven.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sprog og kultur PROJEKT hg2
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet!
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
SRO SKRIV!.
Præsentationens transcript:

Projektopgaven hvad er det? Nysgerrighed og undren over ??? Problemstillinger - afgrænsning af opgaven, indsamling af informationer, opstilling af en antagelse Arbejdsforløb og produktion Præsentation og evaluering - evaluering af hele processen, refleksion og erfaring

Arbejdsforløb skaffe jer baggrundsviden om emnet have en teori og se den fra flere sider (Før, nu, dig selv og andre) få forskellige fag inddraget (dansk, matematik, historie, og samfundsfag) foretage undersøgelser om teorien redegøre for og forholde jer kritisk til undersøgelsesresultaterne vurdere hvilken betydning det har for jer selv, jeres eget og andres liv finde ud af, hvad jeres fremskaffede viden på længere sigt kan bruges til: handlingsforslag fremlægge viden, undersøgelsesresultater og vurderinger

Planlægningen Introduktion – Overordnet emne Jeres delemner - Grupper Delemnet Problemformulering - Teorien Materialesøgning Ugeplan – senere dagbog Produkt Processen Hvad skal afleveres? Fremlæggelse Udtalelsen

Jeres emner - Grupper Emnet skal: være noget I undrer jer over interessant for jer at arbejde med skal kunne inddrage flere fag tilgængelig for at indsamle viden Eventuelle gruppedannelser: skal kunne samarbejde over længere tid forpligtelse til samarbejde være god til forskelligt være åben og villige til kompromiser din ven/veninde er ikke nødvendigvis det samme som en god samarbejdspartner

Delemner Anderledes Naturen Kammerater Flygtninge Tro Affald Aids Mad Handicaps Kultur Flygtninge Affald Naturen Kammerater Tro Aids Mad Børn Mobning Dyr Musik Seksualitet Anderledes

Delemnet Homoseksualitet Hvad er der at undres over? Skaf dig først viden om emneordet Homoseksualitet

Problemformuleringen / Teorien Jeg tror, at…… Smid ”Jeg tror, at” væk, og du har din teori

8.ÅRGANG 2009 BRÆNDKJÆRSKOLEN PROJEKTOPGAVEN 8.ÅRGANG 2009 BRÆNDKJÆRSKOLEN Overordnet emne: Anderledes Delemne: Homoseksualitet Teori 1: At være homoseksuel betragtes stadig som værende ”anderledes” Teori 2: At være homoseksuel giver følelsen af at være ”anderledes” Beskrivende spørgsmål: Forklarende spørgsmål: Vurderende og handlespørgsmål: Produkt: Pjece og videoklip Målgruppe: 8.årg. Udstyr: Digitalkamera og videokamera Videoredigeringslokalet Interview-båndoptager Computer (PSC) Godkendt : _________________________________________________ dato lærer Alt afhængig af hvilken teori, man har (Problemformuleringen) Kontakter: Homoseksuelle personer og deres nærmeste 10. klasse / Gymnasieklasse / OK-klubben Psykolog / præst Læge / Sundhedsplejerske Selvhjælpsgruppe Kilder: Bøger om emnet (Udgivelsesår) Videomaterialer (ACU og Fæl) Brochurer og pjecer om emnet Netsider (Adressen angives)

8.ÅRGANG 2009 BRÆNDKJÆRSKOLEN PROJEKTOPGAVEN 8.ÅRGANG 2009 BRÆNDKJÆRSKOLEN Beskrivende spørgsmål: Baggrundsviden (Hvem, hvad, hvor, hvilke, hvornår, hvordan?) Hvad vil det sige at være homoseksuel? Hvordan finder man ud af om man er homoseksuel? Hvilke problemer medfører det? Forklarende spørgsmål: Hvordan det forholder sig (undersøgelser) og hvorfor? Hvorfor er nogle homoseksuelle? Hvordan betragter unge/ældre homoseksuelle ? Hvordan opfatter homoseksuelle ordet: livskvalitet ? Hvordan føler en homoseksuel andres reaktioner? Vurderende - Hvilken betydning for jer selv og andre? og handlespørgsmål: Er der mulighed for at ændre noget? Er der nogen grund til at ændre noget? Vil det altid forholde sig, som det gør nu? Hvordan forholder du dig selv til problemet? Hvilken betydning har det i hverdagen at være homoseksuel? Er der en holdningsændring på vej? Har mit syn på homoseksuelle ændret sig? Kan vi lære noget af homoseksuelles opfattelse af tilværelsen?

3. Produktet og fremlæggelsen. a. Produktets kvalitet 1. Det faglige indhold. a. Sværhedsgrad b. Forståelse og overblik over stofområderne inden for de fag, der indgår. c. Passer til teorien 2. Arbejdsprocessen. a. Selvstændighed b. Planlægning c. Samarbejdsevne (Med makker / lærer) d. Engagement, kreativitet, koncentration og udholdenhed e. Materialeindsamlingen  3. Produktet og fremlæggelsen. a. Produktets kvalitet b. Gennemtænkt, klar og tydelig opbygning i fremlæggelsen c. Varieret, levendegjort og interessant formidling d. Afpasset målgruppen   4. Sammenhængen   - mellem den valgte problemstilling og det faglige indhold, arbejdsprocessen, produktet og fremlæggelsen

Hovedemne: Anderledes Udtalelsen Hovedemne: Anderledes Elevens navn: Delemne: Homoseksualitet Teori: Fagligt indhold: - har tilegnet sig særdeles stor viden fra mange forskellige kilder. Det faglige niveau ligger klart over middel. Arbejdsproces - har arbejdet flittigt og koncentreret og har virkelig fordybet sig i opgaven. Hun har vist stor arbejdsglæde og overblik og har magtet at tilrettelægge sit arbejde gennem hele perioden. Produkt og fremlæggelse: Produktet var en særdeles nydelig, gennemarbejdet og interessant pjece og en veltilklippet video. Fremlæggelsen var sikker, velforberedt og -tilrettelagt. Desuden fangede – fuldt ud tilhørernes opmærksomhed. Konklusion: Der er fin sammenhæng mellem teori, indhold, produkt og fremlæggelse. Karakter: 10

Produktet en planche en plakatsøjle en novelle et dramastykke en video en fotoserie et maleri Et spil en PowerPoint præsentation en tegneserie en Tv- eller radioavis en illustreret rapport en pjece / et temablad en digtsamling eget design en diasserie m. lydbånd en collage en hjemmeside

Ugeplan og logbog Ugeplan Logbog (Evt. digital) Mandag d. Tirsdag d. 8.00-9.00: Interview med psykolog 9.00-11.00: Bearbejdning af interview 11.00-11.30: Spørgeskema i 10.E1 og 10.E2 12.00-13.30: Videooptagelse af ….. 13.30-13.45: Dagbog Jeg nåede ikke at blive færdig med at redigere interviewet, så det vil jeg gøre derhjemme. Ellers er dagen gået planmæssigt. I morgen bliver jeg nødt til at bytte om på ……, og da videooptagelsen blev længere end beregnet, vil jeg gerne have lov til at blive i videoredigeringsrummet til kl. 14.30 Tirsdag d. Onsdag d. Torsdag d. Fredag d.

Fremlæggelsen Præsenter projekt og teori Varier din/jeres fremlæggelse Benyt jer af, at vi har 5 sanser at opfatte omverdenen med: se, høre, lugte, føle og smage Ideer til spændende fremlæggelser: Billeder, musik-, drama- og/eller videoindslag, udpluk af interviews, planche, spil, dialog, diskussionspanel, udklædninger, lugte- og/eller smagsprøver, diasserie, PowerPoint præsentation. Benyt altså mange forskellige udtryksformer. Vær velforberedt Undgå oplæsning, se op, virk engageret, overbevis dine tilhørere med gode argumenter (jo flere informationskilder du har, jo mere overbevisende), be- eller afkræft din teori og evaluer på dit projektarbejde

Udtryksformer Skriftlige Sagprosa: Avis, plakat, planche, reklame …. Skønlitteratur: Novelle, tegneserie, lyrik …. Mundtlige Debat, diskussion, foredrag, radioudsendelse, interview, talkshow …. Eksperimentelle Udklædning, teater, modelbyggeri, modeopvisning …. Kropslige Mimespil, akrobatik, kropssprog, bevægelsesseance …. Audiovisuelle Diasshow, video, filmklip, Tv-avis, dokumentarudsendelse, musik …. Billedmateriale Plant: Graffiti, foto, tegning, maleri, collage, udsmykning …. Rummeligt: Træarbejde, uro, skulptur, kikkasse …. Dramatiske Rollespil, dukketeater, musical, hørespil, revy ….

Hvad skal afleveres? 1. Produktet 2. Mappe indeholdende: Personlig forside Indholdsfortegnelse Projektindholdssiden (Spørgsmål og teori) Personlig motivering for valgte projekt Ugeplan og logbog Eventuel baggrundsstof Eventuelle spørgeskemaer Eventuelle interviewspørgsmål Konklusion Kildefortegnelse Plan for fremlæggelsen (Hvordan, hvem?) Evaluering

Tag udgangspunkt i PSC's portal Informationer Tag udgangspunkt i PSC's portal