Professionelle læringsfællesskaber i teori og praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Vision Ganløse og Slagslunde Skole
Danehofskolens værdigrundlag
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Alle børn skal være del af fællesskabet
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Lærerprofessionen - en definition.
NOEA/Aalborg Universitet
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Byggesten til en (mere) inkluderende skole (2) DPU, Aarhus Universitet
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerkompetencer 6. oktober 2014 Caroline Kearney Projektleder & Uddannelsesanalytiker.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Inklusion og inkluderende processer
Samarbejde og konflikter
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Program for dagen Intro ved Eva og Mette 5 min Den didaktisk ramme og erfaring fra Canada Nikolaj Schnurre. 15 min Den didaktiske model og rundtur på EMU.
CLARA Projektbeskrivelse
Vidensbaseret praksis i botilbud
Det læringsorienterede teammøde
Den pædagogiske læreplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
WS 4 Programudkast Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod
Inspirationsworkshop med fokus på
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Professionelle læringsfællesskaber i teori og praksis Ny Nordisk Skole - Akademidag Thomas R.S. Albrechtsen (UC Syddanmark) og Lars Bluhme (Odder Gymnasium) Odense, d. 2. februar, 2015

Udfordringer for lærerteam Historien om ”den privatpraktiserende lærer” Isolationsudfordringen – kollegers undervisning som en ”black box” Skolernes traditionelle ”æggebakkestruktur” (Lortie, 1974) I dag: lærerteam som en almindelig del af det professionelle lærerliv

Udfordringer for lærerteam Undersøgelse af Danmarks Evalueringsinstitut om gymnasiernes teamorganisering (2012)

Udfordringer for lærerteam Kristeligt Dagblad, 13. august, 2013

Udfordringer for lærerteam Nogle hovedresultater fra SFI-rapporten: Lærere, undervisning og elevpræstationer i folkeskolen. 2013. ”Jo hyppigere lærerne deltager i klasseteams, desto bedre faglige præstationer har eleverne.” ”..elever klarer sig dårligere i klasser, hvor deres lærer deltager hyppigt i årgangsteam. Denne sammenhæng kan dog skyldes, at lærerne mødes oftere på grund af fx mistrivsel” (SFI, 2013: 187)

Udfordringer for lærerteam At være organiseret i team og få tid til samarbejde i team er ikke nok… ”Når der på skoler gives tid til, at lærere kan være uden for deres klasser, ønsker de alt for ofte at bruge tiden på at rette opgaver, forberede sig eller finde resurser. Disse aktiviteter er ikke uden betydning – men det, der efterlyses her, er en kultur, hvor lærere bruger mere tid sammen på at forberede planlægning og kritisere denne forplanlægning og arbejde i lærergrupper om at fortolke evidensen om deres virkning på eleverne.” (Hattie, 2013: 298)

Professionelle læringsfællesskaber Inspiration fra Nordamerika: Professional Learning Communities (”PLCs”) Blandt andet Ontario, Canada: ” Et professionelt læringsfællesskab er kendetegnet ved samarbejde, der har grundlag i en reflekterende dialog, hvor medarbejderne har samtaler omkring elever, undervisning og læring, identificerer relaterede problemstillinger og debatterer strategier der vil kunne medfører reelle Forandringer i organisationskulturen” (Ontario Ministry of Education, 2005, min oversættelse)

Professionelle læringsfællesskaber ”Idéen om professionelle læringsfællesskaber bygger på den antagelse, at hvad lærere gør uden for deres klasseværelser, kan være lige så vigtig, som hvad de gør inden for i forhold til skoleforbedring, læreres professionelle udvikling og elevers læring” (Sleegers et al., 2013: 119f., min oversættelse) Begrebet er flerdimensionelt og har flere niveauer

Professionelle læringsfællesskaber Flere niveauer Professionelle læringsfællesskaber på forskellige niveauer og udvidelse af medlemskab (Stoll & Louis, 2007): Skolebaserede lærerteam Hele skolen og alt personale som inkluderet i et professionelt læringsfællesskab Inklusion af bestyrelse, forældre og elever Inklusion af andre professionelle i det lokale nærområde Tværinstitutionelt samarbejde; (nationale) skole- og lærernetværk Interkulturelt samarbejde; på tværs af landegrænser (internationalisering)

Professionelle læringsfællesskaber Støttende betingelser: Politisk, økonomisk, organisatorisk – tid, penge, kapacitet

1. Fælles værdier og vision Undervisning som en grundlæggende etisk aktivitet – inklusion, trivsel, omsorg og retfærdige beslutninger i forhold til eleverne Hvilke personlige overbevisninger og værdier har man som lærer? Hvad er de gældende normer, og hvilken ”professionel etos” er fremherskende i den kollegiale kultur? Hvilken historie fortæller man om skolen – og hvilken vil man gerne fortælle? Hvad er skolens profil i forhold til omverdenen? Diskussioner om prioriteringer og læreplaner

1. Fælles værdier og vision Et spørgsmål om prioriteringer Mission: Hvorfor eksisterer vi? Vores hovedformål? Vision: Hvad håber vi på at blive? Værdier: Hvad skal vi forpligte os på for at forbedre vores evne til at opfylde vores formål? Mål: Hvilke mål skal vi benytte for kunne følge vores fremskridt?

1. Fælles værdier og vision Fra generelle værdier og visioner til konkret målsætning og ”operationalisering” i lærerteam ”SMART”-tjek: Er målet specifikt nok formuleret? Er det målbart? Er målet attraktivt formuleret – er det opnåeligt? Er målet relevant? Hvordan er målet tidsbundet?

2. Fokus på elevers læring Hvilke overbevisninger hersker omkring elevers læring? Hvordan er sammenhængen mellem undervisning og læring? Inddrages didaktisk forskning i hverdagens planlægning og evaluering af undervisningen? Hvordan? Eller hvorfor ikke?

2. Fokus på elevers læring Orientering i forskellige læringsteorier - Læring som adfærdsmodifikation Læring som kognitiv tilegnelse Læring som deltagelse i en praksis Læring som kreativ vidensudvikling – innovation, kritisk tænkning Orientering i forskningsresultater: ”evidensinformeret praksis” Datadrevne beslutninger: ”praksisinformeret evidens”/ brug og fortolkninger af ”elevdata” Jævnfør Regeringens udspil til ny gymnasiereform med særlig fokus på individuel feedback

2. Fokus på elevers læring Eksempelvis fokus på brugen af feedback i undervisningen til at støtte elevers læring Jf. Regeringens udspil til en ny gymnasiereform Hvad er ”feedback” i det hele taget? Forskellige typer feedback: 1. på produktniveau 2. på procesniveau 3. på selvreguleringsniveau

3. Reflekterende dialoger Idealet om den reflekterende praktiker (Schön 1983). En undersøgelsesbaseret tilgang til teamdialogerne Hvad tales der om på teammøderne? (Fx lærings- og løsningsorienteret) Hvordan taler man med hinanden? (Fx typen af spørgsmål og kollegial feedback) Hvordan kan man inddrage erfaringer og ”data” fra undervisningen til fælles fortolkning og vurdering? Fremme både elevers læring og egen professionelle læring

Undersøgelse af egen praksis (Timperley, 2011)

4. Deprivatisering af praksis Åbenhed, gensidig respekt og tillid Fælles rettelse og diskussion af elevopgaver Sparring og vidensdeling Mentorordninger Kollegavejledning Undervisningsbesøg hos hinanden Aktionsforskning/ aktionslæring/lektionsstudier/deltagelse i udviklingsprojekter Videooptagelser af egen undervisning (fremvisning for andre)

4. Deprivatisering af praksis Hvad bygger den gensidige tillid på? At man udtrykker en velvilje over for hinanden At man oplever hinanden som troværdige At man oplever, at der er den nødvendige kompetence til stede At man oplever hinanden som ærlige At man oplever en åbenhed i forhold til hinanden Kilde: Hoy & Tschannen-Moran (1999).

5. Samarbejde Forskellig grad af gensidig afhængighed mellem kolleger: 1. Udvekslinger (fx af læremidler, informationer) 2. Koordinering/synkronisering (fx arbejdsdeling med et fælles mål i sigte, fx flerfagligt forløb) 3. Fælleskonstruktion (stærk gensidig afhængighed, fx undervise sammen)

5. Samarbejde Pædagogisk ledelse og fælles beslutninger Hvem træffer den endelige afgørelse i tilfælde af uenighed? (Teamlederrollen) Konstruktive og destruktive konflikter i samarbejdet; at kunne fungere som ”den kritiske ven” (tillid) Aktiv brug af specialviden – eksempelvis de faglige vejlederes rolle i lærerteamene