Download præsentationen
1
Samarbejde og konflikter
En god samarbejdsstruktur bygger på Gensidig respekt Sammenhold Fælles målsætninger Villighed til at kommunikere Accept af hinandens forskellighed
2
Konflikter er uundgåelige
Et godt samarbejde skal kunne rumme uenighed, ellers sker der ingen udvikling Spørgsmålet er, hvordan man håndterer uenigheden?
3
Håndtering af konflikt
Enighed Uenighed Mistillid Skjult konflikt Åben konflikt Tillid Ingen udvikling Udvikling/ fornyelse
4
Case: hvorfor går det galt?
Effektiv arbejdsdag: Velorganiseret praksis Effektiv og professionel praksis Fast frokost Læger og personale sad i hver sin ende Ingen sociale arrangementer Svag intern kommunikation Opsigelse fra en sekretær
5
Hvad er deres ledelsesproblem?
Kløft mellem personale og læger Ledelsen tog ikke ansvar for at udvikle relationer og motivere personalet Mangel på anerkendelse ”Murren” i krogene Ledelsen konfliktsky Resulterede i åben konflikt
7
Organisationsadfærd og processer
Omgivelser Formelle træk Organisationsstruktur Mål og strategi Uformelle træk Organisationskultur Magtforhold Ledelse Organisationsadfærd og processer Motivation Kommunikation Beslutninger Læring Ændring Ressourcer Resultater Feedback Jacobsen, D; Hvordan organisationer fungerer: 2006
8
Vigtigt at vedligeholde det gode samarbejde
Hvordan? Ritualer (julefrokost) Historier og myter (om praksis’ historie og præstationer) Orientering og småsnak i hverdagen (pauser og møder) Kurser/undervisning/teambuilding
9
Snak i grupper! Fortæl om en konflikt I har oplevet i en praksis
Kunne den være håndteret anderledes?
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.