En lærers tanker om og nogle eksempler på arbejdet med AVU-kursisterne i studiebåndet - præsenteret på en udviklingsdag for AVU-lærerne forår 2014
Personlig gennemslagskraft Overordnet mål Selvindsigt Handlemuligheder Personlig gennemslagskraft Selvtillid
Respons Introøvelser Tryghed Faglig sparring mellem kursisterne Det sociale i fokus i starten Tryghed Faglig sparring mellem kursisterne
Lærerrollen Tydelige mål/delmål Varierende rolle: Eksperten/konsulent
Skriveproces Skrive-processen Før-skrivning Skrivning Respons Om-skrivning Retning Evaluering Publi-cering
Mindmap
Case Kursisterne skal arbejde med anmeldelse Information/eksempler -> kan tage kvalificeret stilling Skriveproces Involveret respons på forskellige parametre udstukket af læreren Genre Form Grammatik Forskellige respons ”partnere” Lærerfaglig respons Omskrivning Karaktergivning
Responsvejledning Tag udgangspunkt i en overordnet karakteristik af teksten Hvilken genre er valgt? Hvordan fungerer teksten som skrift? Hvordan fungerer indledning og slutning? Hvordan kan tekstbevidstheden styrkes og ekspliciteres? Forsøg at fremhæve valgmuligheder i vejledningen Hvad kunne man også have skrevet? Hvor er der mulighed for at forbedre teksten? Hvordan? Anvend viden om genreskemaerne og deres komponenter (er det eks. en fiktiv fortælling, så er det evt. relevant at se på principper om ”showing not telling” osv.) Vælg en af jeres tekster til at blive læst højt i plenum
Øvelse Sanseobservationer (Førskrivning) 1.skrivefase Valg af genre Første gennemskrivning Respons/vejledning 2. skrivefase Evaluering
Case Eksamensforberedelse