En lærers tanker om og nogle eksempler på arbejdet med AVU-kursisterne i studiebåndet - præsenteret på en udviklingsdag for AVU-lærerne forår 2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Foreningsudviklingstesten
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Progression i de større skriftlige opgaver:
G OOGLE DOKUMENTER i undervisningen. I NTRO Hvad er Google dokumenterGoogle dokumenter  Netbaseret skriveværktøj  Giver mulighed for eleverne at skrive.
Elsker DU også at læse lektier?
Fra formel til funktionel undervisning
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Arbejdspladsudvikling
Skriveundervisning med stilladser til børnene
Sigrid .
Supervision og faglig feedback
Socialpædagogisk læringsspil Udviklingsseminar I Christian Engel Brund Jeppe Sønderby Christensen
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Skriveundervisning med stilladser til børnene
Engelbert H – og den sidste chance
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Grupper – hvordan gøres det?
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Projektvejledning på performance-design
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Kvalitet (Excellence) Effekt, merværdi (Impact )
Procesorienteret skrivepædagogik i teori og praksis
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Vejlederens kommunikation
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Skriftlighed i biologi
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Skrivefag. Udvikling af elevers skrivekompetence på tværs af fag ( ) Roskilde Katedralskole Roskilde Katedralskole, Skolestrategi for arbejdet.
Usability – øvelse 1: Kortsortering
Kan faglighed også fortælles? – I PRAKSIS PÅ VUC HOLSTEBRO-LEMVIG-STRUER.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Skriv jeres egen novelle!
Brugertest Tænkehøjt test. Aftenens øvelse I har nu på plads:  Hvem skal deltage  De første 3 cases.
Sådan bruger du præsentationen
Svendborg Vejledning som kollektivt arrangement …
Digital Didaktisk Design
Sprogbaseret læring i naturfag Kursus i Greve Anette Vestergaard Nielsen.
Skrivekursus 1.e ..
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
Introduktion til øvelsen ”Bidrag til kerneopgaven” Formål med øvelsen Forberedelse Indledning Runde 1 Runde 2 Runde 3 Afslutning på øvelsen 2.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Børn med særlige behov i dagplejen
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Velkommen til Creating Impact
Netværksmøde for AKT pædagoger i dagtilbud den
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
SSO - Større skriftlig opgave
Soc-/sygfagpakke på VUF (ved Bodil, Sussanne og Dan)
SSO - Større skriftlig opgave
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Velkommen til workshop om danskfaglige indsatser
Præsentationens transcript:

En lærers tanker om og nogle eksempler på arbejdet med AVU-kursisterne i studiebåndet - præsenteret på en udviklingsdag for AVU-lærerne forår 2014

Personlig gennemslagskraft Overordnet mål Selvindsigt Handlemuligheder Personlig gennemslagskraft Selvtillid

Respons Introøvelser Tryghed Faglig sparring mellem kursisterne Det sociale i fokus i starten Tryghed Faglig sparring mellem kursisterne

Lærerrollen Tydelige mål/delmål Varierende rolle: Eksperten/konsulent

Skriveproces Skrive-processen Før-skrivning Skrivning Respons Om-skrivning Retning Evaluering Publi-cering

Mindmap

Case Kursisterne skal arbejde med anmeldelse Information/eksempler -> kan tage kvalificeret stilling Skriveproces Involveret respons på forskellige parametre udstukket af læreren Genre Form Grammatik Forskellige respons ”partnere” Lærerfaglig respons Omskrivning Karaktergivning

Responsvejledning Tag udgangspunkt i en overordnet karakteristik af teksten Hvilken genre er valgt? Hvordan fungerer teksten som skrift? Hvordan fungerer indledning og slutning? Hvordan kan tekstbevidstheden styrkes og ekspliciteres? Forsøg at fremhæve valgmuligheder i vejledningen Hvad kunne man også have skrevet? Hvor er der mulighed for at forbedre teksten? Hvordan? Anvend viden om genreskemaerne og deres komponenter (er det eks. en fiktiv fortælling, så er det evt. relevant at se på principper om ”showing not telling” osv.) Vælg en af jeres tekster til at blive læst højt i plenum

Øvelse Sanseobservationer (Førskrivning) 1.skrivefase Valg af genre Første gennemskrivning Respons/vejledning 2. skrivefase Evaluering

Case Eksamensforberedelse