Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom"— Præsentationens transcript:

1 Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom
Rasmus Kaiser, Vester Mariendal Skole, Aalborg Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom - skrivning af novelle med fokus på den gode historie

2 Indhold Fra forenklede fælles mål 3 Lærerens faglige mål 6
Indhold Side Fra forenklede fælles mål 3 Lærerens faglige mål 6 Teknologiske mål 7 Elevforudsætninger 8 Tid og materialer 9 Elevmål i elevsprog 10 Opret i Google Classroom 11 Den gode historie 14 Novelle – idefase 15 Skrivning og redigering 16 Tegn på læring 17 Evaluering 18

3 Fra forenklede fælles mål
Forenklede fælles mål, 7. – 9. klasse Færdighedsmål Eleven kan disponere og layoute stof, så det fremmer hensigten med produktet Vidensmål Eleven har viden om målrettede dispositions- og formidlingsmetoder

4 Fra forenklede fælles mål
Færdighedsmål Eleven kan fremstille sammenhængende tekster i forskellige genrer og stilarter Vidensmål Eleven har viden om varierede udtryksformer målrettet forskellige målgrupper

5 Fra forenklede fælles mål
Færdighedsmål Eleven kan fremstille tekster med korrekt grammatik og layout Vidensmål Eleven har viden om korrekt grammatik, stavning, tegnsætning og layout

6 Lærerens faglige mål Målet med forløbet er, at eleverne bliver i stand til at skrive en novelle med fokus på genrekrav og ”den gode historie.” Til den gode historie bruges forkøb på hjemmesiden Samtidig ønskes der øget bevidsthed om udbytte af respons i skriveprocessen fra både elever og lærer.

7 Teknologiske mål Eleverne skal lære at bruge Google drev og Google Classroom som skrive-, respons- og afleveringsredskab.

8 Elevforudsætninger Eleverne skal før skriveprocessen være bekendte med novellegenrens krav og de forskellige skrivefaser. Til novellegenren kan evt. bruges novelleforløb på De skal desuden have haft en grundlæggende introduktion til Google drev.

9 Tid og materialer Tid: 6 – 8 lektioner Materialer: Adgang til pc, chromebook eller lignende for alle elever Adgang: Elever og lærer skal have en Google konto

10 Elevmål i elevsprog Du skal skrive en novelle
Du skal have fokus på, at novellen overholder de krav, der er til en novelle Du skal kunne gennemføre alle 3 skrivefaser Du skal være i stand til at skrive en god historie Du skal være i stand til at redigere din historie og dit lay-out Du skal kunne modtage og give respons efter hver af de 3 faser på Google drev Du skal kunne aflevere i Google Classroom

11 Opret i Google Classroom
Opret et hold i Google Classroom og lad eleverne tilmelde sig. Du vil nu kunne følge elevernes skriveprocesser. Følg instruktionerne i de 2 videoer. Desuden kan du følge linket til generel intro.

12 Opret i Google Classroom 2
Når elever og lærer har tilmeldt sig deres første hold i Classroom, vil der automatisk blive oprettet en Classroom-mappe i Google drev. Hvert hold man tilmelder sig eller opretter vil automatisk blive oprettet som undermappe. Der skal arbejdes i Classroommappen i Google drev.

13 Opret i Google Classroom 3
Når du opretter opgaven i Google Classroom skal der vedhæftes: Tomt historieboard (Husk kopi til alle elever) Tomt skriveark Link til Når eleverne skriver i de vedhæf- tede ark, vil læreren og evt. elever, som arket deles med,kunne følge arbejdet i Google drev. Læreren kan også skrive kommentarer undervejs.

14 Den gode historie Til at hjælpe eleverne med at få ideer til den gode historie, gennemføres forløbet på Det tager ca. 45 min. Læg linket ind sammen med opgaven, når den oprettes i google Classroom

15 Novelle - idefase Eleverne udfylder et historieboard eller bruger andre velkendte redskaber til at få ideer til og strukturere deres historier. Hver elev tildeles en responsmakker, som arbejdet deles med i Google drev. Undervejs i idefasen gives der respons fra responsmakker og lærer. Sæt min. en dobbeltlektion af til denne fase, da eleverne skal vænne sig til at dele dokumenter og skelne mellem Google Classroom og Classroom i Google drev.

16 Skrivning og redigering
Herefter arbejdes der på samme måde med de 2 efterfølgende faser. Det er vigtigt, at eleverne er opmærksomme på at få respons fra både makker og lærer undervejs i forløbet. Muligheden for at give respons via drev betyder, at der er mulighed for at arbejdet delvist kan foregå som lektie.

17 Tegn på læring Alle får afleveret i Google Classroom indenfor deadline. Sammenhængende og velredigerede historier Overholdelse af novellekrav Let manøvrering på Google drev og i Google Classroom Opmærksomhed på udbytte af gensidig respons Brug af lærerrespons

18 Evaluering I Google Classroom gives der karakterer med tilknyttede kommentarer. Disse kan begrænses til et enkelt fokusområde, da elverne har fået respons i løbet af skriveprocessen. Dette kan være særdeles tidsbesparende for læreren. Der samles op på oplevelser i forbindelse med skriveproces og – form på klassen.


Download ppt "Procesorienteret skrivning i Google drev og Classroom"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google