Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT"— Præsentationens transcript:

1 BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
På baggrund af et længere undervisningsforløb omhandlende eventyrgenren, skal eleverne som afslutning på dette, fremstille deres eget eventyr. I forløbet har eleverne stiftet bekendtskab med eventyrgenrens mange karakteristika. Eleverne har i forløbet analyseret eventyr og skal nu bruge deres viden herom, til selv at fremstille et eventyr.

2 MÅL FOR UNDERVISNINGEN
Målet for undervisningen er, at eleverne bliver bevidste om eventyrgenrerne og deres virkemidler. Endvidere er målet, at eleven udvikler kompetencer i, at hive tekstens budskab op på et højere niveau og se dette i et andet perspektiv.

3 TRINMÅL FOR DANSKFAGET EFTER 6. KLASSE
strukturere og skrive tekster i forskellige fiktive og ikke-fiktive genrer indsamle og disponere stof før skrivning samt skrive fra ide til færdig tekst strukturere og variere eget skriftsprog og skabe sammenhæng mellem sætninger og afsnit skrive kommenterende, forklarende og argumenterende med et ordforråd tilpasset forskellige teksttyper bruge skrivning bevidst som støtte for tænkning.

4 EVENTYR Du skal skrive dit eget folkeeventyr.
Du må selv vælge om det foregår i ”gamle dage” eller nutiden.

5 Typiske genretræk i eventyr
Eventyrgenren har sine rødder tilbage fra de gamle folkeeventyr. Folkeeventyr er oprindeligt fortællinger, der er gået fra mund til mund og senere blevet nedskrevet. Folkeeventyrene havde nogle fortælleregler, som med tiden er blevet generelle for denne eventyr genre. F.eks. Sætningerne: ”Der var en gang” og ”De levede lykkeligt til deres dages ende”: Handlingen forløber kronologisk og efter hjem – ude – hjem princippet.

6 3-tals loven Det er meget karakteristisk for eventyrgenren at benytte sig af 3-tallet i opbygning og indhold: tre personer, tre begivenheder og tre ting. Hvis der forekommer et større tal end tre betyder det i eventyrsammenhæng ofte bare en større mængde.

7 Tema - Budskaber Tema og budskaber i eventyr, har ofte en belærende eller opdragende funktion. Dette stammer tilbage fra de gamle folkeeventyrer. De traditionelle eventyr signalerer et enten direkte eller indirekte budskab om, hvilke værdier og moralske egenskaber der er vigtige at besidde. Eventyrerne sætter ofte de ”indre” værdier, som trofasthed, mod, godhed og kærlighed op i mod de ydre ”forbudte” værdier som penge og magt og sociale status/position.

8 Modsætningsforhold Folkeeventyr er fyldt med modsætninger. F.eks. rig og fattig, smuk og grim, ond og god. Eks: H.C Andersens: Klodshans

9 DU SKAL NU GØRE DIG TANKER OM DIT EGET EVENTYR

10 TID, STED, MILJØ Hvilken tid foregår dit eventyr i? Eks: Gamle dage, nutid, fremtid osv. Hvilket miljøer foregår dit eventyr i? Eks: Rig, fattig Hvor foregår dit eventyr?

11 PERSONGALLERI Personerne er vigtig for enhver fortælling. Derfor er det vigtigt at du gør dig nogle tanker om, hvilke personer der skal eksistere i dit eventyr. Brug evt. Aktantmodellen, som vi har gennemgået på klassen.

12 Hjælper Subjekt Modstander
Giver Objekt Modtager Hjælper Subjekt Modstander Giver - (ex. kongen) Objekt - (hovedpersonens mål, ex. prinsessen) Modtager - (ex. prinsessens bejlere) Hjælper - (ex. en god ven, en vis mand, etc.) Subjekt - (hovedpersonen) Modstander - (ex. En heks, en trold eller en drage

13 PERSONER Hvem er din hovedperson?
Hvilke bipersoner optræder i dit eventyr?

14 PROBLEMSTILLING Hvad er problemstillingen i eventyret? Eks:
Prinsessen skal reddes, fra den farlige drage. Kampen om det hele og halve kongerige Eller noget helt andet

15 Hovedpersonens prøvelser
Hvilke problemer og prøvelser kommer din hovedperson ud for? Husk her på 3-talsloven.

16 Budskab/morale Hvad skal dit eventyr fortælle? Hvilken belærende morale, skal dit eventyr indholde?

17 GOD FORNØJELSE!

18 LITTERATURLISTE Textanalyse.dk


Download ppt "BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google