Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Velkommen til workshop om danskfaglige indsatser

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Velkommen til workshop om danskfaglige indsatser"— Præsentationens transcript:

1 Velkommen til workshop om danskfaglige indsatser
Mål: At skabe overblik over data fra egen praksis At reflektere over, hvorledes data i samspil med egne danskfaglige kompetencer kan sikre progression/fagligt løft At få kendskab til relevante indsatser Indhold: Data – hvilke og hvordan? Systematik af data Eksempler på indsatser Oplæg om stilladsering af skriveprocessen

2 De 3 vejlednings- og netværksdage er bygget om som følger:
Arbejdet med data med henblik på at vælge de rigtige indsatser (november) Kvalificering af indsatser i almindelighed og turboforløb i særdeleshed. Stilladsering af de skriftlige prøver og læseprøven (februar) Forberedelse af slutspurten – turboforløb, læseferie og afgangsprøver: bl.a. tilpasning af de skriftlige prøver og stilladsering af den mundtlige prøve (april)   Formålet med vejlednings og netværksdagene er: At skolerne får adgang til viden der kan kvalificere indsatser målrettet 7., 8., 9. klasse i almindelighed og løft af elever som er i risiko for at forlade folkeskolen med under 4 i gennemsnit i henholdsvis dansk og matematik At give skolerne mulighed for at kunne omsætte inspirationsmaterialet til egen praksis, i relation til de indsatser skolerne har prioriteret lokalt. At give skolerne mulighed for at arbejde i netværk med andre skoler, der har fælles interesser og udfordringer. Her giver og modtager skolerne sparring, der tager afsæt i de prøvehandlinger og aktioner skolerne arbejder med ift. skolens arbejde med elevløft i udskolingen

3

4 Vi bruger forskellige data – kvantitative og kvalitative – til at sikre os viden om elevernes læringsudbytte

5 MEN….. Data kan intet i sig selv
Data kan først noget – når vi analyserer på dem og bruger dem til at skabe progression/fagligt løft hos eleverne Data giver os et godt sted at starte med at stille spørgsmål

6 Deltagerne noterer hvilke tests, de anvender
Redskab til overblik over data i danskfaget Model over tests/data Deltagerne noterer hvilke tests, de anvender Tre kasser fra oplæg – grupper af elever – eks et problem, hvis en elev har dyslektiske vanskeligheder, men er under generelle læsevanskeligheder Afkodning Dysleksi og kognitive vanskeligheder Hvordan afdækkes disse vanskeligheder? Andre vanskeligheder Sociale og personlige – hvordan afdækkes disse vanskeligheder

7 Generelle skriftsprogsvanskeligheder
Læsning: Afkodning, hastighed, læsestrategier og læseforståelse. Skriftlig fremstilling: skrivning, opbygning, genreforståelse, sprog, layout. Retskrivning: tegnsætning, sætningsopbygning, stavning. Mundtlighed: analyse og fortolkning

8 Deltagerne noterer tests og elever i kasser
Placér data under de forskellige kategorier og skriv evt. elever, hvor data viser, at de har udfordringer i de forskellige kategorier. model med andet lag Deltagerne noterer tests og elever i kasser Har vi de rigtige data og bruges de systematisk? Man skal bruge sin faglighed til at analysere, fortolke og bruge data…. I har selv kompetencen – vi giver redskaber

9 Plenum: Har I data, der kan afdække jeres elevers udfordringer?
Bruger I data i forhold til den daglige undervisning – kommer jeres faglighed i spil? Anvendes data, så I sikrer, at den rigtige indsats vælges og eleven løftes?

10 Systematisk brug af data
Er der forskel på systematikken i kvantitativ og kvalitativ data? Nogle områder er lettere at have data på end andre To eksempler på systematik af data Venstre side er godt udfyldt, højre side på andre systematikker

11 Dataopsamling i 8.B. Rød, gul, grøn – og dataanvendelse
Navn Pers./social Skriftlig fremstilling Retstavn. /læsning Særlig indsats A. Koncentra-tionsbesvær/urolig i timerne Retstavning: usikkert indlært; diktat til 02; ønsker gym! Men god NT Adfærd: behovssamtale med A. og forældre. Bruger IntoWords - men skal mindes om det B. Retstavning: nutids-r Læsning: Når konsekvent ikke sidste tekst v læseprøver Retstavning: arbejde med nutids-r i næste skr. fremstilling samt tildeles opgaver på grammatip Læsning: til læsebånd C. H. Vanskelighed-er i strukturering af sine tekster. Fokus på stilladsering og skal bruge skriveskabeloner i IntoWords

12 Data i kinabog

13 2 minutters summen med sidemanden:
Har I en systematik i forhold til jeres data?

14 Indsatser i forhold til problematikker, som tests/data peger på:
- data sat i samspil med danskfaglige kompetencer, så der sikres progression/fagligt løft hos eleven

15 Endelig model med indsatser
Stilladsering og modellering af skr. produkter Læseforståelsesstrategier MiLife, Ung i.. eller lign kommunale programmer Dysleksi It-hjælpemidler Hukommelses- spændvidde (Kontekstuel grammatikundervisning) AKT Endelig model med indsatser Afkodning Dysleksi og kognitive vanskeligheder Brug af IT-kompenserende redskaber (elev og lærere) Nota Generelle skriftsprogsvanskeligheder Læsning: Undervisning i læseforståelsesstrategier, før-under-efterlæsning (eksempel: tegn evt relationer i en tekst under-læsning) læseformål, tid til læsning (Eksempel: tydeligt læseformål omkring det at være tekstnær. En gang om måneden præsenteres en bog/tekst.2-3 min-oplæg om bogen , miljøet, personkarakteristik m.m. er beskrevet. Der vises med nedslag i teksten, hvor der (vis eksempler på teksttyper og hvordan gribes det an) Skriftlig fremstilling: Undervisning i skriveprocessen, dagligt tid til skrivning (gruppearbejde om skriveopgavers krav og indhold) Retskrivning: Kontekstuel grammatikundervisning, fokus på begrebs- og ordforråd Mundtlighed Andre vanskeligheder AKT, tværfaglige møder, forældreinddragelse, styrkelse af personlige og sociale kompetencer gennem specielt tilrettelagte forløb (MiLife, Ung i …)

16 Eksempler på indsatser på baggrund af systematiseret (og analyseret) data
Fra ”Gode skrivestrategier” af Trygve Kvithyld m.fl. Klim, 2015

17 Dataopsamling Systematik over ST-prøver, indsats på fejltyper samt i egne tekster/skriftlige produkter Dette kan godt virke overvældende – man skal finde din egen systematik. Det her handler ikke om, at man skal bruge noget specifikt, men at man skal finde en systematik til alle elever

18 Dataanvendelse

19 Stilladsering og modellering af skr. produkter
I den daglige undervisning I alle fag I materialet kommer skriveskabeloner for artikel og debatindlæg

20 Skrivning er et håndværk -Kan læres og udvikles med dygtige lærere og gode skrivestrategier
Skrivning som værktøj til demokratisk dannelse: Eleverne skal have kompetencer, der giver dem mulighed for at deltage kvalificeret i samfundsdebatten Vi har, som lærere, en tendens til, at give eleverne skriveopgaverne for derhjemme, hvor de ikke altid har mulighed for kvalificeret hjælp og støtte

21 Skrivestrategier Mål: Eleverne skal have et bredt repertoire, som de kan anvende i forskellige skrivesituationer Brug skriveskabeloner til at modellere elevernes tekster. Læreren skal være til stede og modellere skriveprocessen! Writing Next – skrivestrategier er effektfulde for elevers skriftsprogskompetence Eks. i samfundsfag el. kristendom: ”argumenter for og imod fri abort”. Læreren har ikke svaret

22 Inddeling i fire faser:
Førskrivningsfasen Skrivefasen Revideringsfasen Færdiggørelsesfasen Skriv gerne sammen og brug hinanden i klassen gennem hele forløbet Fra ”Gode skrivestrategier” af Trygve Kvithyld m.fl. Klim 2015

23 Strategier til førskrivningsfasen:
At afkode opgaven rigtigt (obs. til prøven) Strategier til idegenerering - eks. noter, stikord, tankekort, hurtigskrivning mm. (ordforråd) Aktivere forhåndsviden Indhente informationer (nettet) Disponere opgaven Bruge modeltekster Fra ”Gode skrivestrategier” af Trygve Kvithyld m.fl. Klim 2015

24 Strategier til skriveprocessen:
Bruge førskrivningsfasen – første udkast Bruge skriverammer Hurtigskrivning Bruge modeltekster Skrive teksten i dele Fra ”Gode skrivestrategier” af Trygve Kvithyld m.fl. Klim 2015

25 Eksempel på konstrueret modeltekst
Læreren konstruerer et eksempel, hvor hun argumenterer for, at lærere skal have mere i løn Fra ”Gode skrivestrategier” af Trygve Kvithyld m.fl. Klim 2015

26 Eksempel på skriveramme til en argumenterende tekst
Fra ”Gode skrivestrategier” af Trygve Kvithyld m.fl. Klim 2015

27 Eksempel på skriveproces ud fra skriveramme
Fra ”Gode skrivestrategier” af Trygve Kvithyld m.fl. Klim 2015

28 Strategier til revideringsfasen: (mangler ofte –obs. læreren)
Justering, flytte afsnit osv. Bruge TOSE-modellen –Tilføje, Omorganisere, Slette og Erstatte Læse teksten med ”nye øjne” Bruge respons fra lærer og andre elever Bruge modeltekster Revidere i forhold til opgavens krav og mål Læreren: evt. post-it sedler til vejledning Fra ”Gode skrivestrategier” af Trygve Kvithyld m.fl. Klim 2015

29 Strategier til færdiggørelsesfasen
Teksten skal være præsentabel - Obs på formål Grammatik – læs evt. teksten bagfra (svært at ”overvåge” egen tekst) Undervis i tekstbehandlingsprogrammer (ikke en selvfølge) Læs evt. på papir Arbejd med layout og undervis i dette bl.a. ud fra modeltekster Væk med røde streger – ind med spørgsmål til refleksion. Undervisningsdifferentiering: samme krav med forskellig støtte og stillads Plagiatkontrol: Brug modeltekster – eleverne skal lade sig inspirere uden at kopiere… Fra ”Gode skrivestrategier” af Trygve Kvithyld m.fl. Klim 2015

30

31 Dagens mål var: - At få overblik over data fra egen praksis - At få reflekteret over, hvorledes data i samspil med egne danskfaglige kompetencer kan sikre progression/fagligt løft - At få kendskab til relevante indsatser. Næste gang: Kvalificering af indsatser i almindelighed og turboforløb i særdeleshed. Stilladsering af de skriftlige prøver og læseprøven.

32 Hvad har jeg fået ud af workshoppen?
Hvad er mit næste, bedste skridt, når jeg kommer tilbage på min skole? manglende data? manglende systematik? konkrete øvelser til praksis (skrivning/kontekstuel grammatik)?


Download ppt "Velkommen til workshop om danskfaglige indsatser"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google