Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolens profil Den lille skole er et trygt og udfordrende læringsmiljø for elever 0 til 9 klasse, hvor den faglige og sociale læring er forankret i en.
Advertisements

1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Overordnet målsætning:
Hjerterum og opsøgende funktion
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Det brede læringsbånd Ejerslykkeskolen
Præsentation af materialer på personalemøde
Herskindskolen - PUC på tur
Læringsstile og lektier
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Informationsaften Aftenens program:
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Læsning..
Et væksthus for børn og voksne
V ELKOMMEN TIL ÅRSMØDE Kollerup Skole Tirsdag d. 11. juni 2013.
Præsentation af resultater fra Elevtrivselsundersøgelse Hvad stiller man op? Erfaringer fra år 1 på Fredericia Gymnasium – hvor langt er FG?
Reformmesse på Sofiendalskolen
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Darum skole 4. november 2013.
Værkstedet En del af inklusions- og trivselsindsatsen på Kærbyskolen og
Klasseledelse og cooperativ learning
Simon Sjørup Simonsen Kolding 25. September
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Relationer – børn og voksne
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
D-klasserne på Borupgårdskolen.
At kunne sige det, jeg gerne vil sige Til den jeg gerne vil sige det til Når jeg har lyst til at sige det.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.
Mestring af ADHD som voksen.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Præsentation af materialer på personalemøde
Vejlederens kommunikation
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Rektor Claus Jensen, Faaborg Gymnasium.  Alle skr. fag arbejder efter en gennemtænkt progression (fra det enkle til det komplicerede)  Delelementer.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Jeg vil starte med at fortælle om mit emne, og snakke lidt om min problemformulering Så vil jeg fortælle noget om min fremgangsmåde.
Evaluering og undervisning - en kultur
Hvad betyder skolereformen for mig som elev på nordbyskolen?
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
En samlet strategi for hele skolen giver bonus Struer Statsgymnasium.
De seks bedste billeder fra gruppen
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Sådan bruger du præsentationen
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
1 Kortlægning i program for læringsledelse 2 Kortlægning Kortlægningen i Program for læringsledelse er udformet som netbaserede, elektroniske spørgeskemaer.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
ELVISK ELev VIrksomhed Skole Samarbejde om uddannelse.
Folkeskolereform på Tagensbo Skole Hvordan ser folkeskolereform ud på Tagensbo Skole.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Præsentationens transcript:

Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet elev i år – ikke ”tilbagevendte” Har 22 inkluderede elever - ”normale, gråzone, inkluderede”

Hvad kan jeg nå på 7½ minut ? Lokale Dagens struktur Diagnoser Dagligdagen ”Den ekstra person” Arbejdsforhold Uddannelse/viden Hvad virker ? De 9 H´er Mål : Hvordan inkluderer lærerne alle børn ?

Lokale 20 % flere elever Afskærmning/flere pladser i lokalet Tavler/tusser/hjælpemidler Puder/høreværn/musik i ørerne/”legetøj” Whiteboard m/programmer og skolebøger Pc – skoleprogrammer og forældreindkøbt Specielt bord/pc-korrespondance/lys/lamper

Dagens struktur Dagens program - skrevet op/piktogrammer Tydelig klasseledelse – klare mål for dagen/timen/forløbet og evaluering af disse. De 9 H´er Forberede eleven/eleverne ”Et vågent øje” Tid ….. tid …….. Tid ……… Lange, lange, lange frikvarterer….

Diagnoser Funktionsforstyrrelser: syn, hørelse, krop, tale, begavelse, Tourette, … Generelle opmærksomhedsproblematikker ADHD, ADD, … Specifikke indlæringsproblematikker dysleksi, talblindhed, … Normsøgende adfærd / udafreagerende Sorg/skilsmisse/misbrug …. ”Hvad skal vi med diagnoser?” - ”Albuen” Normsøgende adfærd: moral/etik/samtaler, gerne lange/ støtte i at kunne navigere i forskellige miljøer. ADHD: Korte beskeder/ tydelig besked/ ikke moralisering Diagnoser – hvornår? ”En ordblind elev er også ordblind FØR diagnosen” ”Hvad skal vi med diagnoser?” - ”Albuen” Normsøgende adfærd: moral/etik/samtaler, gerne lange/ støtte i at kunne navigere i forskellige miljøer. ADHD: Korte beskeder/ tydelig besked/ ikke moralisering Diagnoser – hvornår? ”En ordblind elev er også ordblind FØR diagnosen”

Dagligdagen Tilrettet materiale – passende niveau, lavere alderstrin, bestemte slags opgaver, reduceret mængde, at give opgaver enkeltvis, kopi af bog Sprogbrug: abstrakt/konkret Konkrete materialer Bevægelse Korte forløb/ skift/ fordybelse – ”noget nyt” CL – cooperativ learning Fokus på læringsstil …

”Den ekstra person” Dagens program Tydelig klasseledelse De 9 H´er Forberede eleven ”Et vågent øje” Tid ….. Tid ……..tid Lange, lange, lange frikvarterer…. --- ”at folde opgaven ud” ”at blive ved …” ”at håndtere materialer” ”at skabe overblik” ”at holde ud og holde med….” Fordeling på hold

Arbejdsforhold - det, I ikke ser. Indskoling: 1 pædagog 1 dag/uge ( jævnlige årgangsmøder) Skolepædagog/handicaphjælper (ugentligt klasseteammøde) Holdtimer: Intet skriftligt, ingen oversigt, ingen begrundelse for fordeling, begrænset viden om hvor længe, …. ”De forsvinder" Selvstyrende team: ”Klar det selv”, ”Jeg vil gerne hjælpe” = brandslukning Sommer 2012: Nye elever/nye kollegaer/ny ledelse/ nyt arbejdssted/ny struktur - ingen rammer for at styre indenfor. Ingen ”forberedelse” ! Ingen H´er! Inde i teamet: ”Alles kamp mod alle” - ” Når krybben er tom …” På lærerværelset : ”Hvad skal de have alle de timer for…?” Hvor er timerne? Planlagt fravær, dialogmøder, andre møder, feriefridage ……

Uddannelse/viden Inklusionsmedarbejder (lokale, bøger, viden om …) Psykolog ( supervision, ”at forstå og holde ud…”) Aktionslærning/Alinea 25 timer ”De var meget søde, de sagde også meget fint og kom med nogle enkle fif, som jeg har brugt. Men hjælp til mig til min inkluderede elev …. det er slet ikke nok/slet ikke dét, der skal til”. ”Jeg har fået mængder af kurser i relationskompetence, men mit sidste rigtige kursus i mit dag, dansk, er fra 2004.” ”Jeg har været så heldig at have elever, der havde tilknytning ”udenfor skolen”, og så er jeg selv mor til ordblinde børn.” Inklusionsmedarbejder (lokale, bøger, viden om …) Psykolog ( supervision, ”at forstå og holde ud…”) Aktionslærning/Alinea 25 timer ”De var meget søde, de sagde også meget fint og kom med nogle enkle fif, som jeg har brugt. Men hjælp til mig til min inkluderede elev …. det er slet ikke nok/slet ikke dét, der skal til”. ”Jeg har fået mængder af kurser i relationskompetence, men mit sidste rigtige kursus i mit dag, dansk, er fra 2004.” ”Jeg har været så heldig at have elever, der havde tilknytning ”udenfor skolen”, og så er jeg selv mor til ordblinde børn.”

Hvad virker ! Eksempel fra Synscentralen: 1 kursus i handicappet/udfordringen/”det fysiske” 1 kursus i den handicappedes egen verden/ selverkendelse/ulyst til at bruge hjælpemidler 1 kursus i de sociale udfordringer Dette har foregået i en slags ”erfa-gruppe” 1 – 2 kurser + løbende konsulentbistand til de praktiske/pædagogiske hjælpemidler/IT