Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting."— Præsentationens transcript:

1 christina.harting@skolekom.dk Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting

2 christina.harting@skolekom.dk Hvorfor er der en gruppe af personalet, der ikke bruger SkoleIntra? Ikke én opskrift (ingen kommuner, skoler, skoleledere, lærere der er ens) Ikke én opskrift (ingen kommuner, skoler, skoleledere, lærere der er ens) Tag udgangspunkt i den enkelte skole (hvordan er rammerne, kulturen?) Tag udgangspunkt i den enkelte skole (hvordan er rammerne, kulturen?)

3 christina.harting@skolekom.dk Hvad siger lærerne? ” Hvad skal jeg bruge det til? Jeg klarer mig fint nok uden ” ” Hvad skal jeg bruge det til? Jeg klarer mig fint nok uden ” ” Jeg kan ikke overskue det - jeg er ikke god til det der IT ” ” Jeg kan ikke overskue det - jeg er ikke god til det der IT ” ”Jeg synes ikke der er nogen struktur i det - informationerne ligger alligevel hulter til bulder” ”Jeg synes ikke der er nogen struktur i det - informationerne ligger alligevel hulter til bulder” ”Jeg bruger booking systemet, og ved ikke hvad jeg ellers skal bruge det til” ”Jeg bruger booking systemet, og ved ikke hvad jeg ellers skal bruge det til” ” Det dur ikke ordentligt - så jeg mister tålmodigheden, og dropper at bruge PersonaleIntra” ” Det dur ikke ordentligt - så jeg mister tålmodigheden, og dropper at bruge PersonaleIntra” ”Jeg er i tvivl om at komme videre selv” ”Jeg er i tvivl om at komme videre selv” ” Jeg vil ikke fremstå som SkoleIntra-inkompetent over for mine kollegaer/leder” ” Jeg vil ikke fremstå som SkoleIntra-inkompetent over for mine kollegaer/leder”

4 christina.harting@skolekom.dk Ændring på skolekultur Stabilitet Utryghed

5 christina.harting@skolekom.dk Man skal kunne se meningen med at bruge SkoleIntra! Hvorfor Hvorfor Hvordan Hvordan Fleksibel <> byrde Fleksibel <> byrde Motiverende Motiverende

6 christina.harting@skolekom.dk Man skal kunne se meningen med at bruge SkoleIntra! ”Udvikling og ændring finder kun sted, hvis man både føler sig motiveret og kvalificeret til ændringen, og hvis ændringen opleves meningsfuld i forhold til den daglige praksis”. Edgar Schein Edgar Schein

7 christina.harting@skolekom.dk Man skal turde!

8 christina.harting@skolekom.dk Hvordan er SkoleIntra blevet implementeret?

9 christina.harting@skolekom.dk Hvordan er SkoleIntra blevet implementeret?

10 christina.harting@skolekom.dk Hvad er meningen med det her system? (det har lærerne brug for at vide – så ved de hav de skal forholde sig til) Skoleledelsens ansvar: Målsætning/strategi på anvendelsen af SkoleIntra (i samarbejde med et udvalg eller it-vejleder) Målsætning/strategi på anvendelsen af SkoleIntra (i samarbejde med et udvalg eller it-vejleder) Milepæle (realistiske datoer og handleplaner udmeldes om hvad der skal bruges/hvad der ikke skal bruges, kursus tilrettelægges) Milepæle (realistiske datoer og handleplaner udmeldes om hvad der skal bruges/hvad der ikke skal bruges, kursus tilrettelægges) Retningslinjer og politik for kommunikation og information (hvilke papirer skal erstattes på hvilket tidspunkt, hvilke konferencer i Skolekom skal erstattes – og hvilke skal være supplerende, hvordan skal kommunikationen være, hvad skal være tilgængeligt for hinanden, hvilke skabeloner bruger vi fx elevplaner) Retningslinjer og politik for kommunikation og information (hvilke papirer skal erstattes på hvilket tidspunkt, hvilke konferencer i Skolekom skal erstattes – og hvilke skal være supplerende, hvordan skal kommunikationen være, hvad skal være tilgængeligt for hinanden, hvilke skabeloner bruger vi fx elevplaner) Struktur (struktur i dokumentarkivet. Definering af hvad ligger hvor) - det skal være et fleksibelt og nemt tilgængelig værktøj for hele personalet) Struktur (struktur i dokumentarkivet. Definering af hvad ligger hvor) - det skal være et fleksibelt og nemt tilgængelig værktøj for hele personalet) Rollefordelingen (udmelding om hvem der gør hvad og hvorfor) Rollefordelingen (udmelding om hvem der gør hvad og hvorfor)

11 christina.harting@skolekom.dk Dokumentation Årsplaner Årsplaner Ugeplaner Ugeplaner Teams: Mødeplanlægning, dagsorden, referater Teams: Mødeplanlægning, dagsorden, referater Klasseloggen Klasseloggen ElevPlaner ElevPlaner

12 christina.harting@skolekom.dk Hvad siger lærerne? ” Hvad skal jeg bruge det til? Jeg klarer mig fint nok uden” ” Hvad skal jeg bruge det til? Jeg klarer mig fint nok uden” ” Jeg kan ikke overskue det - jeg er ikke god til det der IT ” ” Jeg kan ikke overskue det - jeg er ikke god til det der IT ” ”Jeg synes ikke der er nogen struktur i det - informationerne ligger alligevel hulter til bulder” ”Jeg synes ikke der er nogen struktur i det - informationerne ligger alligevel hulter til bulder” ”Jeg bruger booking systemet, og ved ikke hvad jeg ellers skal bruge det til” ”Jeg bruger booking systemet, og ved ikke hvad jeg ellers skal bruge det til” ” Det dur ikke ordentligt - så jeg mister tålmodigheden, og dropper at bruge PersonaleIntra” ” Det dur ikke ordentligt - så jeg mister tålmodigheden, og dropper at bruge PersonaleIntra” ”Jeg er i tvivl om at komme videre selv” ”Jeg er i tvivl om at komme videre selv” ” Jeg vil ikke fremstå som SkoleIntra-inkompetent over for mine kollegaer/leder” ” Jeg vil ikke fremstå som SkoleIntra-inkompetent over for mine kollegaer/leder”

13 christina.harting@skolekom.dk Stadig en gruppe, der ikke bruger SkoleIntra? Hvad kan vi gøre? Hvad kan vi gøre? Ekstra hjælp og støtte? (afsætning af hjælpetimer til vejleder/hjælper) Ekstra hjælp og støtte? (afsætning af hjælpetimer til vejleder/hjælper) Målet er ”at kunne se meningen med det”

14 christina.harting@skolekom.dk Teamet Du skal ikke være alene med det. Du skal ikke være alene med det. Teamet fastsætter nogle arbejdsrutiner, Teamet fastsætter nogle arbejdsrutiner, fordeling af arbejdsopgaver (benyttelse af værktøjer i SI), kommunikationsaftaler, støtter og hjælper hinanden via dialog. Vejleder hjælper Teamet med Vejleder hjælper Teamet med anvendelse af værktøjer (PI, EI og/eller FI, hjælp til Elevplaner, hjælp til inddragelse af EI i årsplanen osv.)

15 christina.harting@skolekom.dk Tildeling af tid Vejledere og ressourcelærere skal have tid til at hjælpe Vejledere og ressourcelærere skal have tid til at hjælpe

16 christina.harting@skolekom.dk Vejledninger Informer om hjælpefunktionen i SkoleIntra Informer om hjælpefunktionen i SkoleIntra Hav vejledninger/pixibøger liggende fysisk og inde i PersonaleIntra. Hav vejledninger/pixibøger liggende fysisk og inde i PersonaleIntra. (www.skoleintra.dk eller egne udarbejdede vejledninger) (www.skoleintra.dk eller egne udarbejdede vejledninger)www.skoleintra.dk

17 christina.harting@skolekom.dk Evaluering (en udviklingsproces) Sikring af den videre udvikling (status - nye målsætninger). Redskaber til evaluering i PersonaleIntra: LogfilSpørgeskemaundersøgelse PU-samtaler PU-samtaler

18 christina.harting@skolekom.dk Det var nogle råd fra mig… Spørgsmål? Spørgsmål?


Download ppt "Hvordan får vi de sidste 20 % med på SkoleIntra? v/ Christina Harting."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google