Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens."— Præsentationens transcript:

1 Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens Jeg er god til at lave ting med mine hænder Når jeg skal huske en kode, så sidder den i hænderne Jeg forstår bedst en forklaring, hvis jeg kan arbejde med konkrete materialer Når jeg får noget fortalt, kan jeg bedst huske det, hvis jeg tager notater Jeg lærer bedst i skolen, hvis vi får nogle praktiske opgaver Jeg kan godt lide at arbejde ved en computer LeneHeckmann.dk

2 Sådan hjælper du det taktile barn bedst muligt
Sørg for at dit barn har noget som han/hun kan sidde med i hænderne evt. en nulrebold Lad dit barn arbejde med lærerrige computerspil Giv barnet konkrete materialer Lav fx små papirslapper med spørgsmål på den ene side, og svar på den anden side. LeneHeckmann.dk

3 Kinæstetisk – Gøre børnene
Jeg er god til at huske noget, hvis min lærer går rundt i lokalet Jeg er god til at lytte, hvis jeg selv må bevæge mig imens Jeg er god til at bruge min krop Når jeg skal huske en kode, går jeg rundt i lokalet og kommer så i tanke om den Jeg kan have brug for at repetere tingene mange gange Når jeg taler i telefon, går jeg ofte rundt imens Jeg lærer bedst noget nyt og svært ved at lave forsøg, drama eller rollespil Jeg kan godt lide at bruge min krop og røre mig LeneHeckmann.dk

4 Sådan hjælper du det kinæstetisk barn bedst muligt
Skab plads til at barnet kan bevæge sig meget Lad fx barnet gå rundt eller stå op når han/hun arbejder Sørg for at dit barn har mulighed for at være fysisk aktiv i fritiden Når I laver lektier så giv plads til, at I kan gå frem og tilbage mellem spørgsmål og svar LeneHeckmann.dk

5 Rita og Kenneth Dunns Læringsstilsteori
LeneHeckmann.dk

6 Analytisk/holistisk Elever der overvejende har en analytisk stil
har en tendens til at have brug for: Ro Godt lys Formelt design At arbejde alene At lave en ting ad gangen Lange arbejdsperioder Struktur Elever der overvejende har en holistisk/global stil Dæmpet belysning Afslappet atmosfære Uformelt design At arbejde sammen med andre Korte arbejdsperioder At det summer af aktivitet LeneHeckmann.dk

7 Alle børn skal lære mest muligt!
Lyst til læring Krav til læring LeneHeckmann.dk

8 Lektier 1)Planlæg lektierne 2)Find et stamsted 3)Skab hygge
4)Sluk for mobilen 5)Hjælp ikke for meget 6)Snak med læreren Kilde: Guiden er lavet i samarbejde med Lene Skovbo Heckmann, konsulent og Lola Jensen, selvstændig familievejleder. LeneHeckmann.dk

9 1. Planlæg lektierne Hæng et ugeskema op, hvor både børn og
forældre kan se, hvornår der skal laves lektier. På den måde slipper man for diskussionerne om, hvornår lektiearbejdet skal begynde. Samtidig får man overblik, så arbejdet påbegyndes i god tid. LeneHeckmann.dk

10 LeneHeckmann.dk

11 2. Find et stamsted Det er en fordel for de fleste
børn, at de har et fast sted at lave lektier. Til gengæld er det forskelligt, hvor og hvordan børn arbejder bedst. Nogle har brug for at sidde ned, mens andre arbejder bedst stående eller liggende. Har du et barn, der let distraheres, er det vigtigt, at der ikke ligger ting rundt om barnets arbejdsplads, som kan forstyrre koncentrationen. LeneHeckmann.dk

12 3. Skab hygge Sørg for, at det daglige lektiearbejde bliver en
hyggestund i stedet for et nødvendigt onde. Man kan for eksempel servere lidt saftevand og gulerødder, mens arbejdet står på. Vær nærværende over for dit barn. Sæt tid af til hjælpen, så du ikke render og laver alt muligt andet imens. Er tankerne andre steder, bliver man nemlig lettere irriteret, og så forsvinder hyggen LeneHeckmann.dk

13 4. Sluk for mobilen Når dit barn skal lave lektier, er
det vigtigt, at der er ro omkring arbejdspladsen. Sørg for at tv, radio og ikke mindst barnets mobiltelefon er slukket. Det er svært at arbejde koncentreret, hvis der hele tiden tikker sms’er ind på mobiltelefonen. Til gengæld arbejder nogle børn bedre til musik. Især klassisk musik kan have en beroligende effekt i en arbejdssituation. LeneHeckmann.dk

14 5. Hjælp ikke for meget Det er vigtigt, at man som
forælder ikke overtager lektiearbejdet, så man selv sidder og laver opgaverne. Rollen som hjælper er primært at sikre, at barnet har forstået, hvad opgaven går ud på. Kom eventuelt med eksempler på, hvordan lignende opgaver kunne løses. I forbindelse med lektiesituationen er det væsentligt at rose barnet, så motivationen opretholdes LeneHeckmann.dk

15 6. Snak med læreren Er det blevet en kamp at lave
lektier med dit barn, kan du spørge barnets lærer om gode råd. Måske kan man aftale at sætte lektiemængden ned, så den passer bedre, eller man kan i fællesskab beslutte at arbejde på tid, i stedet for at barnet skal nå et bestemt antal opgaver. LeneHeckmann.dk

16 Nogle børn motiveres af, at der er en fastsat tidsramme til
lektierne, hvilket også kan gøre det mere overskueligt LeneHeckmann.dk

17 Tak for denne gang  Mange børn og unge oplever, at det er svært at
lære alt det, de skal i skolen – Derfor skal vi gøre det så nemt for dem som muligt at være i skolen! Tak for denne gang  LeneHeckmann.dk


Download ppt "Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google