Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Advertisements

Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Ledertræf Slagelse Kommune 18. april 2012
Assens Kommune 16. November 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
Styring og autenticitet
PR Kampagne for folkeskolen
PPRs roller og kunsten at inkludere
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Ledelse – i samspillet mellem kommune og civlsamfund
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Kristen Kistrup, formand for Dansk Selskab for Distriktspsykiatri og
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Strategi som forandrings- skabende dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategisk ledelse i kommuner Hvad skal en strategi kunne?
Kvalitet i styringsdialog
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Et fagligt løft af folkeskolen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Fremtidens styring Hvad er på vej?
Tre perspektiver på styringsmodellen: Fokus – Fornyelse - Dialog
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Innovationsudfordringen i politiske organisationer Det Store Chefmøde 20. maj Klaus Majgaard.
Dagtilbudskonference i Bella Center d. 13. september Tale ved Per B. Christensen, formand for Børne- og Kulturchefforeningen Kommunale udfordringer på.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Den svenske model - perspektiver på helhedssyn Netværksmøde, samskabelse 20. maj 2016 Helle Hende Stærmose.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Den gode børnesamtale -handler om mere end barnets ret til at blive hørt Det handler om hvordan barnet bliver hørt.
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Langsigtede mål i Assensmodellen 2019
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Tværgående samarbejde –
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
PPR og Familieindsatser
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012

Indhold Nye helheder i indsatserne, nye tværprofesionelle samarbejdsflader – Lokale fællesskaber – Videnscentre og specialfunktioner – Regulering Perspektiver på tværprofessionelt samarbejde: – Professionsmonopoler og interessekamp – Helhed og funktionalitet – Samskabelse og netværk Udviklingen af tværprofessionelt samarbejde – Tværgående standardisering eller pluralisme? – Rammesætning, styring og støtte

Det lokale fællesskab Barn Dagtilbud Skole Ungdomsudd Sundhedspleje Kamme- rater Familie Andre borgere Andre borgere Foreninger Fra blot at fokusere på overgange til at fokusere på indre sammenhæng i det pædagogiske samarbejde Fælles metode- og kompetenceudvikling Frontlinjespecialisering Forsøg med modeller for fælles ledelse: hierarki eller netværk? Samarbejde med familier, netværk og lokalsamfund Fra blot at fokusere på overgange til at fokusere på indre sammenhæng i det pædagogiske samarbejde Fælles metode- og kompetenceudvikling Frontlinjespecialisering Forsøg med modeller for fælles ledelse: hierarki eller netværk? Samarbejde med familier, netværk og lokalsamfund

Sundhed/ forebyggelse Sundhed/ forebyggelse Videnscentre og specialfunktioner Dagtilbud Skole Ungdomsudd Sundhedspleje PPR Familierådgiv- ning Specialtilbud Konsultativ praksis Deltagende i metode- og kompetenceudvikling Lokale specialtilbud – nyspecialisering Intern specialisering – fordybelse Forskningsbasering, samarbejde mellem kommuner, forskningsinstitutioner og professionshøjskoler Konsultativ praksis Deltagende i metode- og kompetenceudvikling Lokale specialtilbud – nyspecialisering Intern specialisering – fordybelse Forskningsbasering, samarbejde mellem kommuner, forskningsinstitutioner og professionshøjskoler

Regulering Tegn på en mere tværgående tænkning i den statslige politikudvikling (eller er det ønsketænkning?) Børn og undervisning Social- og integration Uddannelse og forskning Uddannelse og forskning Partnerskab/NNS Partnerskab Udv. af prof.uddann.

Nye helheder – nye samarbejder Udviklingen af “Det gode børneliv” fordrer, at vi bringer vores faglige viden og kompetencer i spil på nye måder …ikke at vi opgiver eller udtværer de enkelte fagligheder, men at vi bringer den sammen i stærk bevidsthed om deres bidrag og begrænsninger Videns- og professionspolitik kan være nøglen

Perspektiver på tværprofessionelt samarbejde: Professionsmonopoler og interessekamp Antagelser: Professionsstatus hviler på et særligt vidensgrundlag og en uddannelse som adgang til at udføre bestemte opgaver Professioner søger at opbygge og beskytte monopoler Strategierne er typisk beskyttelse (“gamle” professioner) eller samarbejde (“unge” professioner) Samarbejde mellem professioner Udløser behov for grænsedragning og konfliktregulering Ender ofte flerfagligt samarbejde Eksempel: Undervisningsbegrebet og heldagsskolen

Perspektiver på tværprofessionelt samarbejde: Helhed og funktionalitet Antagelser: Hver profession varetager en bestemt funktion i samfundet, herunder i arbejdet med børn og unge Professionaliseringen bidrager til at skabe universelle faglige standarder, som varetages sagligt og situationsbestemt af den professionelle Samarbejde mellem professioner Erkender hver sin funktion i helheden Kun problematisk, hvis den funktionelle afgrænsning er uklar, Eller hvis det udfordrer den autonomi, som er en nødvendig ingrediens i professionaliseringen Eksempel: “Almenområde” og “specialområde”

Perspektiver på tværprofessionelt samarbejde: Samskabelse og netværk Antagelser: Vi agerer ikke længere som autonome professionelle, men gennem netværk og teams Fagligheder og “professionskerner” står ikke som monolitter, men dukker op i samspillet Samarbejde mellem professioner Samarbejdet bliver et konstituerende element i professionsidentitet Eksempel: Nyspecialisering

Udvikling af tværprofessionelt samarbejde “Standardisering”: Fælles metodeprogram og kompetenceudvikling Integreret ledelse Dokumentation og opfølgning “Laboratoriet”: Netværk – med forpligtelse til at udvikle ny løsning Heterogene kompetence i spil Løsning emergerer Er denne modstilling en kliché?

Udvikling af tværprofessionelt samarbejde Rammesætning Kollektivisering af ansvar for metoder og resultater Effektmål Fælles forståelse/vidensgrundlag Metodeprogrammer Krav om høj videnskultur Forankring i partnerskab Eksperimenteren Laboratorier/heterogene netværk Innovationsmetodologi/bedre fokus på idriftsættelse Kultivering af åbenhed og dialog Fra konflikt til synergi

Udvikling af samarbejde Styringsmæssige rammer Partnerskaber mellem stat, kommuner og professioner m. langsigtede effektmål Styrkelse af tværprofessionelt element i professionsuddannelser Krav om høj videnskultur Fjernelse af irrationelle barrierer i lovgivningen (f.eks. fra undervisningsbegreb til læringsbegreb) Styringsmæssige rammer Partnerskaber mellem stat, kommuner og professioner m. langsigtede effektmål Styrkelse af tværprofessionelt element i professionsuddannelser Krav om høj videnskultur Fjernelse af irrationelle barrierer i lovgivningen (f.eks. fra undervisningsbegreb til læringsbegreb)