Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: +45 4185 7667 E:

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: +45 4185 7667 E:"— Præsentationens transcript:

1 Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: +45 4185 7667 E: risl@aarhus.dkrisl@aarhus.dk LÆRING OG UDVIKLING Børn og Unge, Pædagogisk Afdeling, Aarhus Kommune Grøndalsvej 2, 8260 Viby J, www.aarhus.dk/bu

2 Ny børne- og ungepolitik ”Alle forældre skal føle sig mødt, set, hørt og respekteret, og alle har noget at bidrage med til samarbejdet. Vi skal blive bedre til gensidigt at afstemme forventninger, og til at tydeliggøre roller og ansvar – både forældrenes, de professionelles og det fælles ansvar. Samtidig skal vi blive bedre til at mobilisere alle forældres ressourcer, og bedre til at støtte forældre, der har brug for hjælp, for at kunne støtte deres barn.” Aarhus Kommunes børne- og ungepolitik, dec. 2015

3 Nye faglige strategier på baggrund af… Samskabelse - forældre som ressource Videnbaseret ledelse og praksis Tidlige og forebyggende indsatser Helhedssyn – med stærkt fokus på de ikke-kognitive kompetencer

4 Eksempler på indsatser og forskningsprojekter 0- 18 år -9 mdr. 18 år 3 år6 år15 år ”Familieiværksætterne” -3 mdr-15 mdr. Projekt ”Godt fra start” 2012-15 READ 2013-14 2.-3. kl READ Dagtilbud 5-årige READ 2.0 0.-2. klasse ”Kuffertprojektet” 2008-11 Styrket forældre- vejledning i udskoling ”Back2school” Fraværsfokus Børns tidlige sprogudvikling Børns tidlige motorik Familiegrupper i dagtilbud Familieskoler Sundhedsplejen

5 Kuffertprojektet 2008-2011 Et forskningsprojekt i dagtilbud i samarbejde med Aarhus Universitet En kuffert med materialer til sprogstimulerende aktiviteter – udleveret til forældre og dagtilbud. 370 3-6-årige børn med dansk som andetsprog Vejledning i brug af materialet til forældrene Resultat: Statistisk signifikant reduktion i antallet af børn, der skulle i modtagelsesklasse. Størst effekt på den sprogligt svageste gruppe af børn.

6 Godt fra start 2012-2015 Udlevering af materialer til sprogstimulerende aktiviteter til forældre til børn i alderen 0-3 år i er udvalgt boligområde. Hjemmebesøg med vejledning af forældre og formidling af viden om tidlig sprogtilegnelse.

7 READ – sammen om læsning Fakta om READ Forskningsprojekt i samarbejde med VIA University College og Trygfondens Børneforskningscenter, AU Lodtrækningsforsøg Deltagelse af 29 skoler 1600 børn i 2.- 3. kl indsatsgruppen Effekten blev målt med: Spørgeskema til forældrene Skriveopgave Nationale test i læsning (og matematik) 7

8 8

9 9

10 READ – resultater Positiv effekt på elevernes læsefærdigheder – både samlet og alle tre profilområder i de Nationale Tests Positiv effekt på evne til at udtrykke sig skriftligt Virker for alle elever uanset baggrund Størst effekt hos børn af forældre med et lukket mindset Det ser ud til at have stor effekt at: Få involveret forældrene Have tydelige forventninger og konkrete vejledninger Formidle at de kan gøre en forskel Formidle at børn altid kan blive bedre

11 Nye versioner af READ under udvikling READ Dagtilbud Forskningsprojekt 5-årige og forældre Sproglig udvikling Børnenes ihærdighed READ Skole version 2.0 Åben tilmelding 0.-2. kl Læseudvikling Forældrenes vedholdenhed Fokus på lokal forankring via læsevejledere 11

12 Tak for opmærksomheden


Download ppt "Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: +45 4185 7667 E:"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google