Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel."— Præsentationens transcript:

1 Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel og læring Børne- og Uddannelsesudvalget

2 5 principper der skal sætte fælles retning for
Børne- og Uddannelsesudvalget foreslår 5 principper der skal sætte fælles retning for forældresamarbejdet på 0-18 års området (gældende for kommunale og selvejende dagtilbud og folkeskoler)

3 Princip 1 Forældresamarbejdet er et fælles ansvar
Det skal være trygt for forældre at samarbejde med både personale og andre forældre i dagtilbud, skole og fritidstilbud. Personalet skal skabe rammerne for en åben og fordomsfri dialog. Personalet tager ansvar for, at der kommer fokus på de temaer, som forældrene har behov for at drøfte samt de temaer, som personalet finder vigtige i forhold til barnets/børnenes udvikling. Princip 1

4 Forældre og personale samarbejder AKTIVT om at fremme barnets/den unges udvikling, trivsel og læring
Personalet efterspørger ALTID forældrenes viden om deres barn og inddrager den i det professionelle arbejde. Personalet går i dialog om de pædagogiske mål og indsatser på en måde og i et sprog, som forældrene kan forstå, og som betyder, at forældrene også understøtter indsatserne derhjemme. Princip 2

5 Kommunikationen med forældrene skal være let tilgængelig og brugbar
Forældrene skal have let adgang til at følge med i deres barns hverdag og til at kommunikere med personalet – også digitalt. Der skal være klarhed om, hvordan kommunikationen foregår. Forældre og bedsteforældre til såvel ´nye´ som ´gamle´ børn skal føle sig velkomne, når de henvender sig til personalet i dagtilbud, skole og fritidstilbud. Princip 3

6 Princip 4 Forældre bidrager aktivt med det de kan
Forældre ved hvad de kan forvente, og hvad det enkelte tilbud (dagtilbud, skole, fritid) forventer af dem. Ledelsen anerkender og skaber rum for, at forældre får mulighed for at bidrage med det de kan i udviklingen af det enkelte tilbud. Princip 4

7 Forældre og personaler i dagtilbud og i 0
Forældre og personaler i dagtilbud og i 0.klasse samarbejder om barnets vej i skole og fritidstilbud Barnets kontaktpersoner i dagtilbud/skole i distriktet samarbejder med forældrene om barnets vej i skole, så barnets trivsel og læring fastholdes på et højt niveau. Dagtilbud og skole samarbejder med forældrene om barnets vej til at få et aktivt fritidsliv. Princip 5

8 Vi evaluerer og følger op på om forældresamarbejdet er velfungerende i distrikterne
Ledelsen og de forældrevalgte bestyrelsesmedlemmer arbejder systematisk med at følge op på effekten af indsatser, som understøtter et velfungerende forældresamarbejde (De 5 principper er pejlemærkerne). Kortlægningerne i ´Program for Læringsledelse´ i 2013, 2015 og 2017 indgår som en del af opfølgningen på kommuneniveau. Evaluering


Download ppt "Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google