VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Advertisements

Introduktion til projekt ”Aktivt Liv”
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Mariagerfjord Kommunes indsats på beskæftigelsesområdet
17½ års samarbejde i Aarhus
IKV i den politiske kontekst
Workshop 5.
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Mandag den 6. oktober 2008 VIP2 Jobpakkeambassadør kursus.
New Insight - Noter til præsentation
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
mangfoldighedens søgelys
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
ProNet Konference – Korsør 29. november 2011 Udfordringer set fra et dansk Jobcenter 2011 Anette Steffensen Arbejdsmarkedsområdets Tværfaglig unge- og.
EU Socialfondsprojektet
Opgaven jeg fik stillet
med Jobprofil og virksomhedsprofil
Hvad kan jobcentrene tilbyde?
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Kick-off seminar Metodeafprøvningsprojekt om ikke-vestlige sygedagpengemodtagere.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Arbejdsgivernes forslag til beskæftigelsesplan 2010 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Fokus på en målrettet indsats.
Bestyrelsen som arbejdsgiver Bestyrelseskonference Lørdag d. 16. juni 2012.
Uddannelsesafklarende samtaler
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Personlig jobformidler
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Uddannelse for udviklingshæmmede
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
Undervisning af flygtninge i danskuddannelserne 19 – 20 april 2016 Munkebjerg Kvalitetskrav til den beskæftigelsesrettede danskundervisning på sprogcenter.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
Små fleksjob i Aarhus Jobcenter Aarhus. Fællesinformationsmøde: Struktur fra Nyfleks Virksomheds kontakt Kompetence afklaring Netværks café Samtale Jobsøgning.
Kontaktgruppe-seminar D. 29. oktober 2008 Golfhotellet, Viborg.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Den virksomhedsrettede indsats i Midtjylland. 2 Hvorfor mere virksomhedskontakt?  Højt politisk prioriteret (ministermål i 2014).  De nye reformer stiller.
Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Beskæftigelseskonference 15. maj 2014 v. John Hermansen Formand for Det Regionale Beskæftigelsesråd i Midtjylland.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Hvordan er den gode virksomhedsservice i centrum i Beskæftigelsesindsatsen? v/ Kontorchef Kirsten Thomsen,
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Hvad kan Jobcenter Thisted gøre for virksomhederne?
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Samarbejde? Alt.
Marselisborg rapporten
Formativ vurdering i undervisningen.
Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Virksomhedspulje til bedre match
Præsentationens transcript:

VIP2 5. november 2008 Historie om perlen. ”Pludselig var jeg meget dygtig” Målet med dagen – at I selv laver et KompetenceKort, dialog om muligheder for implementering, 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Program Præsentation af SEBI Kompetencebegrebet Hvorfor systematisk kompetenceafklaring? KompetenceKortet som metode Fordele og ulemper 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Hvem er SEBI? 10 medarbejdere, som bl.a. har erfaring med: Statslig og kommunal beskæftigelsesindsats Borgerkontakt og sagsbehandling Ligestilling og mangfoldighedsledelse Analyse, evaluering og udvikling Vejledning, rådgivning og undervisning 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Hvem er SEBI? Det er SEBIs mission At bidrage – som landsdækkende rådgivnings- og videnscenter - til at jobcentrenes beskæftigelsesindsats overfor gruppen med anden etnisk baggrund end dansk fører til ordinær beskæftigelse. ”oversæt til menneskesprog,, relation til KK. KompetenceKortet er en del af SEBIs arbejdsområder 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Hvem er SEBI? Opgaven Fortsat udbredelse af KompetenceKortet Videreudvikle KompetenceKortet Rådgivning om kompetenceafklaring generelt 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Kompetencebegrebet En persons kompetence afhænger af: Adgangen til at bruge sit kompetencepotentiale i praksis – kontekstafhængigt Evner, motivation og vilje til at bruge kompetencepotentialet og videreudvikle det under givne omstændigheder Stedets vurdering af, hvad der er en kompetence 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Kompetencebegrebet Kompetencer Er anvendelses- og handlingsorienterede Knytter sig til situationer – socialt, kulturelt, organisatorisk, historisk Er ofte knyttet til tavs viden 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Kompetencebegrebet Kvalifikationer Er bundet til fag og professioner Erhverves i formelle uddannelser 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

»Vi foreslår, at man helt systematisk og målrettet sikrer, at de indvandrere, som har en uddannelse fra hjemlandet, får omsat deres uddannelsesbeviser til danske. Ifølge vores beregninger vil det øge udbuddet af kvalificeret arbejdskraft med 8.000 personer. Typisk faglærte, som skal have en tillægsuddannelse for at få et dansk svendebrev. Det foregår i dag tilfældigt og ikke i særlig stort omfang,« siger han. (Harald Børsting LO) 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Kompetenceafklaring Medfører mulighed for bedre jobmatch Mulighed for at få anerkendt de ressourcer, som F/I har med sig fra hjemlandet Systematik Fokus på ressourcer = motivation, selvtillid 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Hvorfor Kompetenceafklaring? 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Kompetenceafklaring Definition Kompetenceafklaring kan ses som en vurdering af, om borgerens viden, holdninger, adfærd og kvalifikationer kan bruges som handlekompetencer i specifikke job. 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Redskaberne til kompetenceafklaring Skabelon (systematik) KompetenceKortet (synliggørelse) www.kompetenceafklaring.dk 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Redskaberne til kompetenceafklaring Kvalitetssikring af praktikforløb Dialogredskab Forventningsafstemning (Jobcenter, virksomhed, borger) Systematisk tilbagemelding fra virksomhederne Synliggør borgerens kunnen – KompetenceKort Landsdækkende - Taler på tværs af organisationer 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Sådan gør du – kort fortalt A) Samtale med borger B) Jobfunktioner aftales med virksomhed C) Jobfunktioner indtastes i skabelon D) Evalueringssamtale ved forløbets afslutning E) Vurdering indtastes i skabelon F) Kompetencekort genereres ud fra skabelonen G) Borger får kode til sin profil 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Afklaringsskabelonen Faglige kompetencer Almene kompetencer Personlige kompetencer Sproglige kompetencer Øvrige kommentarer 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

KompetenceKortet Officielt papir Synliggør Fra virksomhed til virksomhed Reference Ressourcetilgang 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

KompetenceKortet 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Fordele for alle parter Borger Jobcenter Virksomhed 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Fordele for jobcenteret Kvalitetssikring af praktikken Dialogredskab Systematisk tilbagemelding Bedre opkvalificering Vurdering af en eventuel progression Større fastholdelse gennem bedre jobmatch Salgsværktøj 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Fordele for virksomhed Kvalitetssikring af praktikken/løntilskudsjob Større rekrutteringspotentiale Synliggør socialt ansvar 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Fordele for borgeren Afklaring af eget arbejdsmarkedsperspektiv Et officielt bevis på det ”jeg” kan En reference fra en dansk arbejdsgiver Er et aktiv i jobsøgningen Større motivation 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

SEBI tilbyder Help desk Undervisning i brugen af redskaberne Konsulentbistand om fx implementering af KompetenceKortet 8. april 2017 www.bmetnisk.dk

Undervisningssitet og det virkelige ”liv” http://undervisning.kompetenceafklaringstilbud.dk www.kompetenceafklaring.dk 8. april 2017 www.bmetnisk.dk