Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk."— Præsentationens transcript:

1 Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk

2 Agenda  Hvordan har vi grebet akutindsatsen an?  Hvordan har vi brugt den personlige jobformidler?  Hvad har indsatsen bestået i?  Hvilke erfaringer har vi gjort med akutindsatsen?  Hvilke elementer fra akutindsatsen har vi valgt at bruge i den ordinære indsats?

3 Akutindsatsen i Lyngby-Taarbæk Jobcenter har bestået af flere elementer  Tilbud om en personlig jobformidler – ”Akut Martin”  Samarbejdet med anden aktør  Afholdt informationsmøder om akutpakken  Samarbejdet med A-kasser og fagforeninger  Deltaget i phonerkampagnen – ”Luk op for ny jobmuligheder”

4 Hvad er en personlig jobformidler? Den ledige har ret til en personlig jobformidler, som hjælper den enkelte i alle led af jobsøgningen Jobformidleren skal i samarbejde med den ledige gå aktivt ud og opsøge relevante virksomheder og finde konkrete nye job

5 Terapeut Myndigheds- person Virksomheds- konsulent Inspirator Motivator Uddannelses- vejleder Tekstforfatter Støttepædagog

6 Individuel og målrettet indsats Udgangspunktet er at arbejde aktivt med de specifikke problemstillinger og muligheder den enkelte har i forhold til sin jobsøgning

7 Grundig og realistisk afklaring Sikre en grundig afklaring af kompetencer og ressourcer som grundlag for det fremadrettede arbejde

8 Arbejde aktivt med den lediges jobperspektiv Motivere og understøtte den ledige i at se kompetencer og kvalifikationer i et nyt lys, og sikre et bredere perspektiv for jobsøgning

9 Lægge en klar strategi for jobsøgning Skabe fokus og klarhed i jobsøgningen ved at sætte klare mål og udarbejde en konkret strategi for, hvordan målet opnås. Sikre pejlemærker og undgå at jobsøgningen styres af tilfældigheder

10 Kvalificere og forbedre jobsøgning Kvalificere og forbedre ansøgninger og CV samt understøtte de konkrete jobsøgningsstrategier

11 Målrettet opkvalificering Sikre at den ledige har de rette kvalifikationer og kompetencer målrettet konkrete job

12 Sikre en virksomhedsrettet indsats Bruge virksomhedsrettede tilbud som en mulighed for, at den ledige kan sælge sig selv. Formidle konkrete jobåbninger

13

14 Sikre det bedst mulige match mellem borger og virksomhed Sikre en håndholdt indsats I de virksomhedsrette tilbud og I jobbet Sikre én indgang til jobcenteret med virksomheds- konsulenten i centrum Identificere og anerkende virksomhedernes behov Et godt samarbejde med virksomhederne er afgørende for succes med akutpakken Det handler om at…

15 Bo mistede sit job som marketingdirektør. I starten tænkte Bo, at det ville blive let at finde et nyt job, men opdagede at der var mange om buddet. Efter 3,5 års ledighed blev Bo tilknyttet en personlig jobformidler i jobcenteret. Den personlige jobformidler præsenterede Bo for en konkret jobåbning, som sælger i et lille software firma. Både Bo og firmaet kunne se perspektiv i et samarbejde, hvorfor Bo i dag er ansat som sælger i firmaet. Fra marketingdirektør til sælger

16 Hvad har vi lært fra casen  Et godt samarbejde med virksomheder skaber jobåbninger – også for langtidsledige  Det handler om at se den lediges kompetencer i et nyt lys – tænk kreativt og realistisk i forhold til jobmuligheder  Tillid og samarbejde samarbejde er afgørende

17 Ud af de 44 i forløb har 25 været i ordinær beskæftigelse

18  Giver mulighed for en målrettet indsats ift. den enkelte  Sikrer fleksibilitet i processen  Gør det muligt at kombinere uddannelse, samtaler og virksomhedsrettede tilbud – heldsorienteret tilgang  Gør det muligt at skabe resultater for denne målgruppe med hver deres særlige behov Muligheder i indsatsen

19  Kræver mange ressourcer  Mange er meget langt væk fra arbejdsmarkedet  Store forventninger ift. den personlig jobformidler  Indsatsen tager tid Udfordringer i indsatsen

20 Gruppen har behov for en aktiv indsats Det er vigtigt med et tæt samarbejde med den ledige Virksomhedsrettede indsats er vejen til job Individuel indsats virker - med tryk på fleksibilitet Det tager tid at få et job Konklusionen er altså at …

21  Intensivering af antallet af samtaler i løbet af de første 6måneders ledighed  Større fokus på virksomhedsrettede tilbud – løntilskud efter 6 måneders ledighed  Tilbud om en personlig jobformidler Hvad har vi taget med - ny strategi for indsatsen på dagpengeområdet

22 Spørgsmål?


Download ppt "Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google