Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Virksomhedspulje til bedre match

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Virksomhedspulje til bedre match"— Præsentationens transcript:

1 Virksomhedspulje til bedre match
Inspirationskatalog til ansøgere af puljen P r æ s e n t a t i o n s t i t e l

2 Læsevejledning Baggrund og formål
Følgende inspirationskatalog har til formål at inspirere jeres arbejde med at udforme ansøgningen for virksomhedspuljen til bedre match. I notatet gives der eksempler på, hvilke aktiviteter I vil kunne arbejde med. Eksemplerne er udelukkende til inspiration og det står jer frit for at vælge andre aktiviteter, så længe de ligger indenfor rammerne af puljens formål, som står beskrevet i puljeopslaget på star.dk. I følgende inspirationsnotat præsenteres eksempler på aktiviteter for hvert kerneelement, som I kan lade jer inspirere af. Præsentationstitel

3 Inspiration til aktiviteter
P r æ s e n t a t i o n s t i t e l

4 Kerneelementer for virksomhedskontakten (spor 1)
Inspiration til aktiviteter Kerneelementer Eksempel på aktiviteter Kerneelement 1: Jobcentre/a-kassers dialog med virksomhederne er professionel og baseret på viden om forretningsdrift, brancheudvikling, kvalifikationskrav, jobfunktioner og overblik over ledige på området. Systematisk brug af virksomhedsoverblikket og Arbejdsmarkedsbalancen Opkvalificering i forretningsforståelse, salgsmetoder og forhandlingsteknikker Øget fokus på merservice i dialogen med virksomhederne Videreudvikling af informationsmateriale til virksomhederne Kerneelement 2: Jobcentre/a-kasser har fokus på substitution i dialogen med virksomheder Opkvalificering i forretningsforståelse, salgsmetoder og forhandlingsteknikker Kerneelement 3: Jobcentre/a-kassers virksomhedskontakt er proaktiv, opsøgende og koordineret . Det gælder særligt overfor små- og mellemstore virksomheder (SMV`er) fordelt på brancher, størrelser og geografiske placeringer Udvikling af kontaktstrategi Implementering eller styrket brug af CRM systemer Brug af virksomhedsoverblikket til målrettet kontakt til virksomheder Målrettede virksomhedskampagner Kontaktpersonordning Præsentationstitel

5 Kerneelementer for internt samarbejde (spor 2)
Inspiration til aktiviteter Kerneelementer Eksempel på aktiviteter Kerneelement 4: Jobcentre/a-kasser er kendetegnet ved velfungerende intern vidensdeling og samarbejde mellem de fagprofessionelle Temadage på tværs af teams om fx virksomhedsservice eller udviklingen på det lokale arbejdsmarked Tavlemøder og ´speed-dating´ mellem job- og virksomhedskonsulenter Fælles virksomhedsbesøg Sparing til anvendelse af CRM-systemer Kerneelement 5: Jobcentre/a-kasser har effektive arbejdsgange for hele matchningsprocessen Kortlægning og optimering af eksisterende arbejdsgange. Udvikling af fælles modeller, metoder og værktøjer, der understøtter det gode match Opkvalificering i at blive bedre til at kunne forene borger- og virksomhedskompetencer Kerneelement 6: Virksomhedsservice i jobcentre/a-kasser involverer hele organisationen, og der er én samlet strategi for arbejdet med virksomhedsservice Udvikling af ny fælles strategi Fælles ledelsesmøder med fokus på udvikling af de virksomhedsrettede services Præsentationstitel

6 Kerneelementer for borgerkontakt (spor 3)
Inspiration til aktiviteter Kerneelementer Eksempel på aktiviteter Kerneelement 7: Jobcentre/a-kasser har fokus på det sociale og faglige match mellem virksomhed og borger, samt efterfølgende forventningsafstemning mellem borger og virksomhed om fx forløb, skånebehov mv. Supervision/kollegial sparing Udvikling og/eller implementering af afklarings-/profilværktøj Opkvalificering i motivationsorienteringer Opkvalificering i jobrettede samtaler Kerneelement 8: Borgerens CV er udfyldt og er af høj kvalitet Løbende stikprøver af kvaliteten af Jobnet.dk for ledige Fælles workshops med a-kasser Supervision/kollegial sparing Etablering af fælles CV praksis ift. fx vejledning, kvalitetskrav mv. Præsentationstitel

7 Kerneelementer for tværgående samarbejde (spor 4)
Inspiration til aktiviteter Kerneelementer Eksempel på aktiviteter Kernelement 9: Der er etableret klare arbejdsgange for koordination af virksomhedskontakten, services og jobordre på tværs af jobcentre og a-kasser i lokalområdet Kortlægning og optimering af eksisterende arbejdsgange på tværs af jobcentre/a-kasser Fælles kvalitetsstandarder for respons og levering til arbejdsgivere, der ønsker at rekruttere medarbejdere. Implementering af JobAG og Jobordre, så det bruges systematik Inspirationsbesøg hos hinanden Kerneelement 10: Jobcentre/a-kasser samarbejder bredt med andre aktører om rekruttering, som fx regionale rekrutteringsfællesskaber, kommuner, AMK, a-kasser, uddannelsesinstitutioner, erhvervsråd, vækstråd, Workindenmark, vikarbureauer, Jobservice Danmark, RAR- rådene, væksthus/erhvervshusene Etablering af samarbejder med erhvervshuse (de gamle væksthuse) Udvikling af strategier for samarbejde med øvrige aktører på beskæftigelsesområdet Præsentationstitel


Download ppt "Virksomhedspulje til bedre match"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google