Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg."— Præsentationens transcript:

1 Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg Side 1

2 FORUDSÆTNINGER FOR ET GODT SAMARBEJDE OM Virksomhedspraktik 2 Det skal være klart for alle, hvad formålet er med praktikken, og det forudsætter et tæt samarbejde mellem i første omgang jobcenter, virksomheden og sprogcentret. Mange mennesker er involveret: De involvere partner skal være enige om formålet med praktikordningen. Virksomhedskonsulenten, underviseren og mentoren fra virksomheden, eventuelt en tolk, aftaler nærmere om mål og ønsker. (Borgerne i centrum) Når forløbet er i gang, er det en fordel med jævnlige møder – også med praktikanten, hvor eventuelle problematikker drøftes. (Borgerne i centrum) Underviseren bør have lejlighed til at besøge praktikstedet, så der kan laves autentisk materiale.

3 Jobcenter Virksomhedskonsulenten/Rådgiveren 3 Der er god tid til at introducere projektet for involverede parter Deltagerne er bekendt med sprogstøttens formål og indhold. Jobkonsulenterne er bekendt med deres rolle – at de er ansvarlige for at finde det rette praktikmatch Der er på forhånd sket en forventningsafstemning. Den, der er ansvarlig for at finde praktikker, er bevidst om praktikantens erhvervsbaggrund, erhvervsønsker, sprogniveau og personlige profil. Borgere skal så tidligt som muligt aktiveres i virksomhedspraktiker. Kan sprog- og erhvervspraktik kombineres er det naturligvis at foretrække Praktikanter skal gerne relativt tidligt i deres danskuddannelse i erhvervsrettede praktikker. Jobkonsulentens opfølgningsmøder skal omhandle praktikantens almene kompetencer Referatet fra møder er omdrejningspunktet ift. udførelsen af de aftaler, der er indgået. Det er derfor vigtigt, at referatet skrives hurtigt, og at alle relevante parter modtager det. Fokus på fasholdses af aktiviteten med henblik på ansættelse

4 Sprogcenter Sproglæreren 4 Der skal forud for etableringen af praktikken og løbende være tæt samarbejde jobkonsulent og sproglærerne imellem. Udgangspunkt for sprogstøtte skal være relevant. Der opstilles præcise og realistiske sproglige mål. Evaluering aftales – hvornår og hvad. På møder aftales, hvem, der har ansvaret for hvad. Der skal være fokus på gennemførsel af modultestene. Sprogcentret orienterer om praktikantens sproglige niveau, og hvilke forventninger man kan have til progression. Undervisningen tager konkret udgangspunkt i arbejdsopgaverne.

5 Virksomheden 5 Virksomheden er gjort bekendt med, hvad et sprogstøtteforløb betyder, Ledelsen har informeret medarbejderne herom Jobkonsulenten har over for virksomheden tydeligt formidlet formålet med praktikken. Virksomheden er indstillet på at give en evaluering - Fagligt - Socialt - Sprogligt – og - Om motivation Sprogmentor Det er vigtigt, at sprogmentoren bliver klædt godt på til at varetage rollen

6 Hvad der kræves af borgerne 6 Motivation Mødestabilitet Pligtopfyldende Åben for en ny arbejdspladskultur end den man måske er vant til Fleksibilitet Medvirkende /aktiv


Download ppt "Integrationsarbejdet i praksis samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter Jan Højbjerg Holm butikschef Føtex Kalundborg Qerim Selmani Leder Jobcenter Kalundborg."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google