Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?"— Præsentationens transcript:

1 Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?
Seminar om den virksomhedsrettede indsats i JobFirst den 30. marts 2016 V. Afdelingsleder og Projektleder i JobFirst Trine Thomsen – Jobcenter Aarhus

2 Der findes ikke et ”quick fix” for denne målgruppe!
Målgruppen er kompleks og der er brug for en bred vifte af virksomhedsrettede tilbud. Fælles for ALLE indsatser er fokus på tydelige jobmål og progression – og at det skal give mening for borgeren Alle parter skal kende borgerens mål, delmål og progression, og der skal være opbakning til virksomhedspraktik fra alle.

3 Visitationen og visitationssamtalen er helt afgørende for et vellykket forløb
Det er vigtigt, at sikre: At borgeren er godt forberedt og forstår formålet med praktikken(At det ikke bare er endnu en praktik, men et skridt på vejen mod selvforsørgelse) At der er en klar forventningsafstemning med borger og virksomheden om mål, delmål og evt. mentorbehov i praktikken (Arbejdsaftalen) At der er ærlighed om borgerens behov, herunder evt. parallellindsatser Samarbejdet mellem virksomhed og jobcenter skal fortsætte ind i virksomhedspraktikken og ud i job. At virksomheden klædes på til at understøtte borgerens vej mod job.

4 Forskellige typer af virksomhedsrettede forløb
Et virksomhedscenter er ikke ”bare” et virksomhedscenter. Virksomhedscentre med bred erfaring med målgruppen Virksomhedscentre i tæt samarbejde med socialforvaltningen. Virksomhedscentre med stort virksomhedsnetværk, gode jobmuligheder Virksomhedscentre med enkelte pladser

5 Arbejdsgiverne fortæller…
”Praktikforløb på få timer om ugen er ikke et problem – det kan vi planlægge os ud af. Det vigtigste for os er, at borgerne er motiverede” ”Det er afgørende at samarbejde med engagerede jobcentermedarbejdere, som vi kan sparre og drøfte udfordringer med” ”Det er vigtigt med struktur og rammer. Der skal være helt faste aftaler omkring den enkelte borger” ”Det er vanskeligt at arbejde med borgere, som ikke vil i praktikforløb. Det er derfor vigtigt, at jobcentret arbejder med borgerens motivation.” ”Succeser bliver til, mens borgerne går på vejen!” ”Opgaven for arbejdsgiver/mentor handler om adfærdskorrektion ift. det at fungere på en arbejdsplads”

6 Hvordan vil vi udvikle virksomhedssamarbejdet i JobFirst.
Fokus på ordinære timer i samarbejdet med virksomhederne (Springbræt, netværk, hjælpe virksomheden med at se behov for få timer) Stadig bruge de virksomhedscentre og mentorer, som vi allerede har et godt samarbejde med Opsøge nye virksomheder (ikke virksomhedscentre) med afsæt i gode muligheder for få ordinære timer Fortsat opsøge og udvikle samarbejdet med virksomhederne, så de svageste borgere også kommer med.(praktik + parallel indsatser fx. Arbejdsplads dansk, hverdagsmestring, arbejdspladskultur m.m.)

7 Hvordan vil vi bruge snuseperioden?
Snuse aktiviteter vil i udgangspunkt ske, som parallelindsatser samtidig med igangsættelse af snusepraktikker. Opstart i kortere praktikker med afsæt i de 3 jobønsker Deltage i Job- og CV værkstedet Besøg og samtale med en arbejdsgiver indenfor fx. Et ønsket jobområde eller mhp. at skabe inspiration. Deltage i Workshop hos ISS, hvor der arbejdes med CV, egen jobsøgning, jobsamtale, netværk, arbejdspladskultur m.m. Deltage i forløb ift. hverdagsmestring.


Download ppt "Erfaringer med virksomhedssamarbejdet omkring målgruppen for JobFirst?"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google