Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1."— Præsentationens transcript:

1 KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1

2 Uddannelsespakkerne En samling af AMU mål der er målrettet jobområde/-funktion eller/og del af erhvervsuddannelse Meritgivende ift. dele af erhvervsuddannelse Uddannelsespakkerne findes inden for –Handel og kontor –Bygge og anlæg –Industriområdet 20. september 2013Ulla Nistrup2

3 IKV og meritgivende uddannelsespakker 20. september 2013Ulla Nistrup3 GF HF1 EUD AMU Uddannelsespakke Jobfunktion og kompetenceprofil IKVAMU eller IKV GVU IKV GVU IKV AMU eller IKV GVU IKV GVU HF2 HF3

4 Merit eller vurdering af realkompetencer Merit Individuel vurderinger af reelle kvalifikationer/ kompetencer, som er dokumenteret ved formelle uddannelsesbeviser fra anden formel uddannelse el. dokumenteret praksis og som svarer til /står mål med hele eller dele af uddannelsen. Vurdering af realkompetencer - IKV Individuel vurdering af uformelle og ikke-formelle kvalifikationer/kompetencer, som ikke er dokumenteret ved formelle uddannelsesbeviser. Skal derfor synliggøres og dokumenteres vha. relevante metoder for at blive vurderet, om de svarer til/ står mål med hele eller dele af uddannelsen. 20. september 2013Ulla Nistrup4

5 IKV og uddannelse i et arbejdspladsperspektiv Lukning, nedlæggelse af stillinger og fusioner -Strukturændringer Tilpasning til branche- og markedsudvikling -Nye faglige opgaver -Ny teknologi -Nye markedsområder Langsigtet strategisk organisations- og kompetenceudvikling -Sikre vækst og faglighed -Rekruttering Individuelt og (organisatorisk) perspektiv Organisations- og individperspektiv Nye formelle kompetencer (videreuddannelse) i forhold til nye opgaver og nyt jobområde Kompetenceløft i forhold til jobudvikling, som kræver formel uddannelse for ansatte eller grupper af ansatte Kompetenceudvikling og - løft ved brug af formel uddannelse og organisatorisk uformel el. ikke formel uddannelse Oftes er det forandringer, der skaber behov for uddannelse 20. september 2013Ulla Nistrup5

6 IKV og uddannelse i et fyrings-/ledighedsperspektiv Genansættes i anden afdeling med samme, udvidet eller nyt jobområde Ansættes i samme jobområde, men i ny virksomhed Ansættes i ny jobområde og ny virksomhed Måske nye udvidede kompetencer Måske nye kompetencer, men måske ikke formelle Nye formelle uddannelser Individ og organisationsperspektiv IndivdiperspektivIndivid perspektiv 20. september 2013Ulla Nistrup6

7 Aktørinteresser i IKV/ uddannelse Individer/ledigeArbejdspladserUddannelserFagforeningerJobcenter/ kommunen IKV Kortere vej gennem formel uddannelse IKV Billig/kort vej til kompetenceudvikling af medarbejderne IKV give flere elever/ deltagere på uddannelse IKV giver kortere vej til medlemmernes sikre ansættelse IKV korteste og billigste vej tilbage i beskæftigelse Synliggjort kompetencer Afklare fremtidige uddannelsesbehov Overblik over individuelle og organisatorisk uddannelsesbehov Samspil mellem reale og formelle kompetencer Individuel uddannelsesplan som led i karriereplan Målrettet meningsfyldt aktivering ift. jobåbninger Målrettet efteruddannelse Fleksible og kompetente medarbejdere Tilpasse udbud til efterspørgsel Konkurrencedygtig i forhold til arbejdsmarkedet Generel opkvalificering af arbejdsstyrken Øget jobsikring nye job, nye opgaver Fastholde og rekruttere medarbejdere Fleksible uddannelser Flere med formel uddannelse Samspil mellem job og uddannelse Selvværd Motivation Bevis på medarbejdernes kompetencer Tilgang af praksis- og udviklings- baseret viden Sikre kvalificeret arbejdskraft inden for erhvervet Indsatsområde ift. arbejdsmarkeds- balancen Status Højere løn Mindske udgifter Øget indtjening Større omsætning og omkostnings- dækning Højere uddannelse og løn Flest mulige i aktivering 20. september 2013Ulla Nistrup7

8 Program for workshoppen 20. september 2013Ulla Nistrup8 Grupper: 3 - en for hvert VEU-center Tid: 90 min. 10 min. til at sætte sig ind i opgaven og aftale arbejdsprocessen 50 min. til at arbejde med uddannelsespakkerne evt. i mindre grupper 30 min. til opsamling og endelig udfyldning af skemaerne Opgave: Beskriv jobområdet med dets potentialer og udfordringer samt det uddannelses- og kompetencebehov. Finde argumenter for brug af uddannelsespakkerne for såvel ansatte indenfor området som for ledige på vej ind i området Produkt: Til hver uddannelsespakke skal udfyldes to salgsargumentations- skemaer - et for ledige og et for ansatte.

9 Argumentationsskema Jobområdet Kendetegn Udfordringer og potentialer Udviklingsmæssige og kompetencemæssige behov Salgsargumentation for uddannelsespakken Økonomiske Erhvervsmæssige Job- og beskæftigelsesmæssige Uddannelsesmæssige Virksomheder Potentielle 20. september 2013Ulla Nistrup9


Download ppt "KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google