Den kommunale vejledning om STU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
STU – lovgivning, bekendtgørelse og vejledning
Advertisements

Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
UUUC årskonference januar 2011 Nyt fra KL Chefkonsulent Jan Bauditz, KL.
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Garantiskoleoplæg Vejlederkonferencen den Stefan Rossel UU Silkeborg.
Hvordan gør man, hvis det skal gøres rigtigt
Ny Førtidspension og fleksjob reform
mellem Miljøministeriet og KL
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
New Insight - Noter til præsentation
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Anbefalinger – opdeling i følgende kategorier
Uddannelsesparathed i Skive Kommune
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Digitalisering af Offentlig Byggesagsbehandling
Tværgående indsats for unge årige
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
 87,4 % er i uddannelse (933)  59,0 % går i gymnasiet (629)  24,7 % er i erhvervsuddannelse (264)  1,0 % er i andre ungdomsuddannelser (11)  2,4 %
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
- Overgangsfrekvenser
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Kontanthjælpsreformen
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Uddannelsesafklarende samtaler
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Udskrivningsmentor Hvad siger lovgivningen?
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Nye ældre – nye muligheder
Behandling og pleje Formål: at alle borgere med behov herfor tilbydes sammenhængende behandlings- og plejeforløb af høj kvalitet.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
/Bent Storgaard Etablering af UU-Vestegnen Mange opgaveudvidelser siden 2004 ”Uafhængig af sektor- og institutionsinteresser” UU-Vestegnen:
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Overleveringer indenfor specialområdet UU Ringkøbing-Skjern.
Lov om ungdomsuddannelse for unge med særlige behov (Lov 564 af 6. juni 2007)Lov 564 af 6. juni 2007 Lovens indhold, perspektiver og implementering.
ViSP i ungdoms- uddannelses- perspektiv Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Helle Djuraas, områdeleder,SFV.
En for alle! Ungeenheden i Ringsted Kommune Beskæftigelsesregion Midtjyllands Vejlederkonference 3. februar 2011 Ved leder af Ungeenheden Britt Lyndgaard.
Fra Jobcenter til uddannelse - og tilbage igen… UU Skives DNA – tværsektorielt samarbejde VUC – en tæt samarbejdspartner Uddannelsessamtale Hvad har vi.
1. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
Straksaktivering i Hillerød Kommune Disposition Baggrund og formål med straksaktiveringen Målgruppe og organisering Indhold Justeringer.
Samarbejdet mellem efterskoler og UU Tvangsægteskab eller kærlighed… …...eller registreret partnerskab??
Opholds-, handle- og refusionskommuneforpligtigelser på STU-området
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Ungeenheden Frederikshavn Kommune – helhed og samspil
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse
Hvordan samarbejder vi med grundskolen om det praksisnære?
Nyt fra Undervisningsministeriet
Progressionsmålinger og realkompetencevurderinger
Præsentationens transcript:

Den kommunale vejledning om STU UV-datas STU-træf, den 3. november 2010 Chefkonsulent Jan Bauditz, KL Det er muligt at ændre tekst i sidefod. Det gør du at ved at klikke på ’Indsæt' i menuen. Klik på 'Sidehoved eller Sidefod' Skriv herefter din tekst i feltet 'Sidefod’ Klik 'OK'

Disposition Status på STU KL’s vejledning Visitation til STU Målgruppe og retskrav Leverandører og forløb Samarbejdet med UU Økonomi 2

Status på uddannelsen Det går godt Høj aktivitet Evaluering i FT-samling 11/12 – evt. temaer: Normalsystemet er fraværende Målgruppeglidning, pga. retskrav og klageadgang Økonomi Uddannelsesplan før visitation/målgruppeafklaring Forsørgelse Overbygning til ungdomsuddannelsen – i givet fald bygget på erfaringer fra STU (evaluering)

KL’s vejledning KL er ikke regeltolkende myndighed Vejledning inden for lov og bekendtgørelse og DUT Bygget på spørgsmål og erfa fra kommuner Målgruppe er kommunale ledere og sagsbehandlere Formål: Vise det kommunale handlerum for opgaven Hjælp til at finde et realistisk serviceniveau Løse opgaven indenfor den økonomiske ramme Løse opgaven efter reglerne

Visitationen til STU - Tidlig vurdering i grundskolen (og efter STU) - Visitationsudvalg - Snitflader til EGU og evt. andre tilbud - Ledelsesmæssig forankring hos budgetansvarlig - Fasthold beslutningskompetencen i kommunen - Forventningsafstemning ml. UU og borgere - Tæt dialog med UU - Venteliste ikke med henvisning til økonomi, men… - Afgørelser og klagesager - Det tværkommunale aspekt 5

Målgruppe og retskrav - Styrke tilbud til ikke-uddannelsesparate unge - EGU med relevante støtteordninger - Dialog med ungdomsuddannelser om tilbud til unge med særlige behov, inkl. SPS - Afdække muligheder for mentorstøtte, også i fritiden - Unge i STU-målgruppen har retskrav på STU - De unge og forældrene skal høres - Men kommunen tager de endelige beslutninger - Samtidigt fokus på lov og økonomiske rammer - Tilbud er ikke et krav 6

Leverandører og forløb - Overblik over benyttede leverandører af STU-forløb - Løbende afsøgning af markedet for andre tilbud - Leder for visitationen afstemmer forventninger til pris, kvalitet og indhold med leverandører Konkret via besøgsrunde hos leverandører Rammer for samarbejdet gennem skriftlige aftaler Flere muligheder for justering af serviceniveau inden for lovens rammer 7

Samarbejdet med UU - Aftale med UU om opgaver og forventninger Ramme for serviceniveau, gns. pris pr. årselev Proces, herunder forventningsafstemning ift. borger - Procedurer hvis rammen tegner til at blive overskredet - Evt. to alternativer til hvert forelagt udkast til STU-plan - Evt. styrket mandat til UU omkring prisforhandling 8

Økonomi - Konto 3.30.46 - STU kan ikke tilrettelægges og finansieres efter anden lovgivning, fx LAB-lov - 207.000 kr. pr. årselev – gns. - ”Gamle penge og nye penge” - Forsørgelse er ikke en del af STU - Forsørgelse og ophold skal udskilles fra STU-udgiften - Indberetning til Undervisningsministeriet 9